Türkiye'de engellilere yönelik duyarlılığın en güzel örneklerinden biri de işitme engellilere yönelik işaret diliyle verilen tercümanlık hizmetleri. Bazı banka ve devlet kurumlarında verilen bu hizmet, dört yıldır Turkcell Global Bilgi Müşteri İlişkileri Yönetim Merkezi'nde de veriliyor. Operatörün çağrı merkezini görüntülü olarak arayan işitme engellilerin karşısına işaret dili bilen iki kişiden biri çıkıyor. İsteyen herkesin arayıp yararlanabileceği bu hizmet, işitme engelliler için ücretsiz. Bu hizmetin en ilginç tarafı ise çağrı merkezini arayan işitme engelli kişilerin sadece hatlarıyla ilgili sorunları paylaşmaması... Bu insanlar bazen kendilerini o kadar yalnız hissedebiliyor ya da bazı işlerini halletmekte o kadar çaresiz kalıyorlar ki, işaret dili bilen çağrı merkezi görevlilerini dertleşmek ya da onlardan çeşitli konularda yardım istemek için de arayabiliyorlar. Bu hizmeti veren çalışanlardan biri, işitme engelli bir çiftin çocuğu olarak dünyaya gelmiş ve konuşmadan önce bu dili öğrenmiş. Diğeri ise ailesinde hiç işitme engelli olmadığı halde sonradan merak ettiği bu dili öğrenmiş. Bakın kim bu insanlar ve gün içinde neler yaşıyor?.
BUSE UYSAL
Buse Uysal, üç aylık bir eğitimden sonra bu işe başlamış. Neden bu bölümü tercih ettiğini şöyle anlatıyor: "Çok farklı bir dünya bu. Farklı bir dil diyemiyorum çünkü farklı bir dünya. Takı yok, bağlaç yok bu dilde. Bizim konuştuğumuz gibi anlamıyorlar hiçbir şeyi. Çok sade bir dil. O yüzden de çok samimiler. Siz yok mesela, herkes sen!" Uysal, bir yakınını kaybedip mezarlıktan dertleşmek için bile arayan işitme engelliler olduğunu anlatıyor.
KAAN ÇEKİÇ
Kaan Çekiç'in annesi ve uzun süre önce kaybettiği babası işitme engelli. Bu nedenle önce işaret dilini, diğer çocuklara göre biraz gecikmeli olarak da konuşmayı öğrenmiş. İşletme eğitimi almış olan Çekiç, işte neler yaşadığını şöyle anlatıyor: "Geçenlerde bir işitme engellinin babası aradı. İşaret dilini bilmiyor. 'Çocuğuma söylemek istediğim şeyi anlatamıyorum, bana yardımcı olur musunuz?' dedi. Ben de onlara çeviri yaptım. Bazen bankaya gidip derdini anlatamayanlar bizi arıyor. Bir müşterimiz var İlhan Bey, her gün iş molasında arıyor, hal hatır soruyor, sohbet ediyoruz. İyi geliyor onlara. Çünkü kendilerini ifade edememek en büyük sıkıntıları."