MECLİS'TE ÇALIŞMALAR SÜRÜYOR
Üstün yetenekli çocukların keşfi, eğitimleri ve etkin istihdamların sağlanması gibi amaçlarla TBMM'de bir Meclis Araştırma Komisyonu kuruldu. Komisyon Başkanı da AK Parti İstanbul Milletvekili Halide İncekara. İncekara bu çocukların milli servet olduklarını ama eğitimlerinin yeterli seviyede olmadığını söylüyor: "Bu çocuklarımız gereken ilgiyi göremez ve eğitimi alamazlarsa eğitimden kopup mutsuz oluyor, hatta suça, şiddete itilebiliyor. Başkanlığını yaptığım komisyon, bir rapor hazırladı. Yapılan çalışmalar devam ederken, üstün zeka-yetenekli çocuklara yönelik kamu, üniversiteler ve sivil toplum kuruluşları yoğun ilgi gösteriyor ve harekete geçmiş durumda. Milli Eğitim Bakanlığı da gerekli yasal ve yapısal düzenlemelerine hız veriyor. Bakanlık, 2013-2017 dönemini kapsayan Üstün Yetenekli Bireyler Strateji ve Uygulama Planı Taslağı hazırladı ve Plan 25. Bilim ve Teknoloji Yüksek Kurulu'nda kabul edildi. Adı geçen planla üstün yetenekli bireylerin yetenek ve özelliklerini tanıyarak potansiyellerini en üst düzeyde kullanmalarını ve geleceğin liderleri, bilim insanları, sanatçıları ve sporcularının yetiştirilmesi amaçlanıyor."
ÇOCUĞUNUZUN ÜSTÜN ZEKALI OLDUĞUNU NASIL ANLARSINIZ?
Ege Üniversitesi Çocuk Pskiyatrisi Anabilim Dalı'ndan psikolog Nagehan Demiral, üstün zekalı çocuklar konusunda eğitimcilere ve ailelere önerilerini şöyle sıralıyor:
* Bu çocukların erken tanılanması, eğitimlerine gecikmeden başlanması önemli.
* Eğitsel ihtiyaçları karşılanmadığında olası sorunların ortaya çıkması mümkün. 4 Bildiği şeyler anlatıldığı zaman ilgisi dağılır ve hareketlilik başlar. Öğretmeni ödev olarak gereksiz tekrarlar veriyorsa bir süre sonra hiç ödev yapmak istemez, uzun yıllar içerisinde bu durum zayıf çalışma alışkanlıklarının yerleşmesine yol açabilir.
* Yardımcı öğretmen gibi kullanılması, diğer çocuklar öğrenmeye çalışırken onların bekletilmesi yapılabilecek önemli hatalardan birkaçı. Onlara uygun eğitim modelleri, öğrenci, okul, aile ve çevre şartları göz önüne alınarak seçilmeli. Ödevler yeni, özgün bilgiler içeren proje niteliğinde, yaratıcılıklarını geliştiren etkinlikler olmalı.
* Bu eğitimi verecek kişilerin de gerekli donanımı sağlanmalı. 4 Bilişsel ihtiyaçlar karşılanırken gerek okul gerekse ailelerin yaptığı hatalar sosyal ve duygusal alanlarda sorun yaşamalarına yol açar. 'Proje çocuk' uygulamaları, 'dahi' gibi son derece iddialı etiketlerin konulması ve bunun deşifre edilmesi, 'yıldızlaştırma', her alanda çok 'üstün' olmalarını bekleme, çocuğun kabulünün sadece 'başarılı' olma durumunda gelmesi, başarısızlığı tolere edemeyen, şişirilmiş benlik algısına sahip, aşırı mükemmeliyetçi, akranları ile iyi ilişkiler kuramayan çocuklar haline dönüştürebilir.