Dışarıdan
şatafatlı ve eğlenceli gibi görünen moda defilelerinin kulislerine acaba nasıl bir enerji hakim? Elif Çakırlar ve Barış Aras, ilk kişisel fotoğraf sergileri 'Moda Kulisleri'nde bu soruyu yanıtlamaya çalışıyor. Sainte Pulcherie Fransız Lisesi'ndeki '2012 Yılı Frankofoni Festivali Etkinlikleri' çerçevesinde Galeri Od'A'da açılan sergi, hareketli ve belgesel niteliğindeki fotoğrafların yanı sıra daha soyut işlerle de dikkat çekiyor. Çakırlar ve Aras, kendilerini 'portre fotoğrafçısı' olarak tanımlayarak, sergilerinin oluşumunu da şöyle anlatıyorlar: "İnsan temelli olduğu için moda fotoğrafı da reklam fotoğrafı da çektik. Yedi yıldır Türkiye'de
Elle, Vogue, Marie Claire gibi pek çok dergi için kulis çekiyoruz. Belli bir birikimimiz oluştu. Bu sergi teklifi de okuldan geldi. Frankofon Haftası dolayısıyla yapılan etkinliklerde böyle bir serginin olmasını istemişler. Okulun öğrencileri Fransız şapkaları tasarlamış, okul da bunu modayla bağlantılı bir sergiyle tamamlamak istemiş."
KULİSLER ÇOK DA KEYİFLİ DEĞİL
Fotoğraflar arasında, Cansu Dere, Selma Ergeç, Çağla Şikel gibi isimlerin portreleri de var. Tüm çalışmalarda, defilelerin kulislerinde nasıl bir ruh hali olduğu yansıtılmaya çalışılıyor. Bu nedenle karanlık fotoğraflar dikkat çekiyor. "Kulisler çok da keyifli ortamlar değil. Genelde çok telaş yaşanıyor. Her defile için aynı durum söz konusu değil tabii. Örneğin Ece Sükan'ın vintage defilesinde herkes çok eğleniyordu," diyorlar ve yedi yılda kulis (backstage) fotoğrafçılığının nasıl değiştiğini şöyle anlatıyorlar: "İlk başlarda bir kuliste bir-iki fotoğrafçıydık. Şimdi bir modelin karşısında 10-12 fotoğrafçı oluyor. Artık bunun bir değer olduğu anlaşıldı. Çünkü tasarlanmış olandan değil, beklenmedik olandan çıkan etkinin daha güçlü olduğu algılanmaya başlandı. İnsanlar artık şaşırtan görüntülerle karşılaşmak istiyor. Bu yüzden kulis fotoğrafçılığına ilgi arttı." 'Moda Kulisleri' sergisi, 20 Nisan'a kadar açık.
Adres: Sainte Pulcherie, Çukurluçeşme Sokak, No: 7, Parmakkapı, Beyoğlu-İstanbul
Tel: (0212) 244 25 36
BERABER ÇALIŞMAK ASLINDA ZOR
Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi'nde okurken, 2002'de çalışmaya başlayan Barış aras ve Elif Çakırlar, iki farklı kişinin fotoğrafa nasıl baktığını görmek ve işlerine dışarıdan bakabilmek için birlikteliği tercih etmişler: "Çünkü izleyicinin de ne düşündüğü bizim için önemliydi. İngiltere'de 1870'lerde bu işi ilk yapanlar da ikili çalışıyordu. Onlar da işin teknik ve estetik kısımlarını iki kişi değerlendirip, geliştirmek için beraber çalışıyorlarmış. Dünyada moda fotoğrafı alanında iki kişi çalışan fotoğrafçılar var ama çok da fazla değil. Çünkü iki kişinin egolarını dengelemesi, beraber çalışması kolay değil. Bizim için de bunu oturtabilmek zaman aldı. İşi ileriye taşımak adına birbirimizden faydalandık." Çakırlar ile Aras, ilk karma sergilerini Barselona'da açmış. İkincisi ise Tahran Bienali çerçevesinde pek çok ülkeyi dolaşmış.