Otomobilin göstergesinde belirtilen maksimum hıza ulaşıp ulaşamadığı hep merak edilen konu olmuştur. Bir de bu göstergelerin doğru olup olmadığı.
Aslına bakarsanız, göstergeler aracı gerçek hızından daha hızlı gösteriyor. Yani örneğin aracın ibresi 70 km/s hız gösterdiğinde, aslında gerçekte 64-65 km/s hızla yol alıyorsunuz. Esasen birçok navigasyon kullanıcısı da bunun farkında. Fakat birçok kişi neden böyle bir durum oluştuğuna anlam veremiyor.
Otomotiv şirketleri bu uygulamayı iki sebepten ötürü yapıyor:
KURTARMA PAYI
Avrupa Komisyonu kararına göre hiçbir aracın hız göstergesi, gerçek hızdan düşük olamıyor. Yani bir otomobil gerçekte 70 km/s ile giderken, ibrenin 70'in altında göstermesi yasak. Bu nedenle hız göstergeleri fabrikada bu duruma göre kalibre ediliyor ve arada kurtarma payı bırakılıyor. Yani kadranın gerçek hızdan düşük gösterme riskine karşın bu önlem alınıyor.
Söz konusu karar 75/443/EEC komisyon direktifi ve bu direktifin değişikliğe uğrayan 97/39/EC maddelerince alınmış. Bu direktife göre şu denklem oluşuyor:
0 ≤ v1 - v2 ≤ V2/10 + 4km/h
Bu formüle göre, aracının hız göstergesinde 180 km/h gören bir kişinin gerçek hızı aslında 160 km/h olabiliyor.
DAVA AÇILABİLİR
Ayrıca olası bir kaza durumunda sürücü bunu kanıtlayabilirse, her türlü (kaza, trafik cezası vs.) gibi durumlarda üretici firmayı dava edebiliyor.
Örneğin hız sınırının 110 km/h olduğu bir yolda, 105 km/h hızla gitmenize rağmen, hız ihlalinden ötürü trafik cezası geldiğini düşünün. İşte bu durumda kurallara uygun gittiğinizi, aracın göstergesinin hatalı olduğunu kanıtlayarak üreticiyi dava edebilirsiniz.
İşte bu ve bunun gibi sebeplerden ötürü otomotiv üreticileri kurtarma payı bırakıyor ve aracın gösterge hızı, gerçek hızınızdan daha yüksek görünüyor. GPS ve navigasyon cihazları, aracınızın hızına dair daha doğru bilgiyi veriyor. (Yeni Şafak)