Kış şartlarında araç kullanımı, daha fazla dikkat ve ön hazırlık gerektiriyor. Öncelikle kendimizi kışa hazırladığımız gibi, aracımıza da hazırlamalıyız. Kış şartlarında araçta dikkat edilmesi gereken en önemli nokta, zeminle teması sağlayan lastiklerdir. Kışın lastiklerinin diş derinliğinin 3 mm'nin altında olmaması gerekir. Hava sıcaklığı 7 derecenin altına düştüğünde mutlaka kış lastiği kullanılmadır.
Araçta herhangi bir acil durum için; zincir, takoz ve çekme halatı bulundurulmayı unutmayın.
Kış şartlarında görüşü olumsuz etkileyen faktörlere karşı, cam silecek lastiklerinin yeni olması ve antifirizli cam suyu konulması önem taşır. Ancak iyi bir görüş açısı ile gideceğimiz yere güvenle ulaşırız.
Aracın yetkili serviste bakımlarının yaptırılmış olması sürücünün konforunu sağlar.
Özellikle yağışlı havalarda fren mesafesi uzayacağından, önümüzdeki araçla takip mesafesinin normalde bırakılandan daha fazla olması gerekir.
Köprü, viyadük ve rüzgarlı bölgelerde buzlanma riski olduğundan, hızı azaltmak, ani direksiyon hareketlerinden kaçınmak güvenlik sağlar.
Yüksek hızlarda yağmur sularıyla kaplı yüzeylere girildiğinde ayağımızı hafifce gazdan çekerek ve debriyaja basarak geçmek savrulma riskini azaltır.
Kış şartlarında araç kullanırken uyulması gereken en önemli kural; düşük hızlarda seyretmektir.
Yanlış lastik kullanmak kazaya davetiye çıkarıyor
Yaz lastiklerinin yerle temas eden yüzeyi +7 derecenin altındaki hava sıcaklıklarında sertleşir. Bu yüzden yaz lastikleri, hava sıcaklığının +7 derecenin altında olduğu ıslak ve soğuk kış koşullarında yeterli yol tutuşu sağlayamaz. Öte yandan kış lastikleri, üretimlerinde kullanılan özel hamur karışımları sayesinde düşük sıcaklıklarda bile maksimum performans gösterir. Bu yüzden mevsimine uygun lastik seçimi sürüş güvenliği ve araç performansı açısından büyük önem taşır. Yanlış lastik kullanımının kazaya davet çıkarabildiği gibi ekonomik olarak da sürücüyü zor duruma soktuğunu belirten Continental Türkiye Binek Lastikleri Satış Müdürü Mehmet Akay, şunları söyledi: "Doğru lastik seçimi yapmadığımız zaman sadece kendi güvenliğimizi değil yoldaki diğer sürücülerin veya yayaların güvenliğini de tehlikeye attığımızı unutmamamız gerekiyor. Yanlış lastik seçiminin güvenlik dışında bir de ekonomik boyutu bulunuyor. Örneğin otomobilimizi 100 bin km kullandığımızı varsayarsak 2 takım yaz lastiği ile bu 100 bin km mesafeyi almak yerine, 1 takım yaz lastiği 1 takım da kış lastiği ile hem yaz şartlarında maksimum performans elde etmiş hem de kış şartlarında üst düzey güvenlik sağlayarak lastiklerimizi kullanmış oluruz. Kışın yaz lastiği kullanmak lastiklerin daha çabuk yıpranmasına neden olurken aynı şekilde yazın kış lastiği kullanmaya devam etmek lastikte hasar oluşmasına yol açacaktır."
Buzlu zeminde yüzde 4 daha kısa fren mesafesi
Continental, kış lastiği ContiWinterContact TS 860'ı kullanıcılarıyla buluşturmaya hazırlanıyor. Kompakt ve orta büyüklükte araçlara yönelik geliştirilen ContiWinterContact TS 860'ın yeni teknolojisi, ıslak kış yollarında fren yapıldığında bir önceki model ContiWinterContact TS 850'nin deseninden yüzde 5 oranında daha iyi performans sergiliyor. Buzlu zeminde yüzde 4 daha kısa fren mesafesinin yanı sıra karda zemin tutuşu, karda kavrama ve sürüş kalitesi yönünden güçlendirilmiş performans sunuyor. Continental lastik mühendisleri, buzlu yolda dahi etkili freni mümkün kılan, "Liquid Layer Drainage (Sıvı Tabakasının Tahliyesi)" adını verdikleri bir kavram geliştirdiler. Buzlu yolda fren yapıldığında lastik sırtının altında lastiğin yol ile temas alanını azaltan bir su tabakası oluşur. Oysa Continental'in kış lastiği olan, ContiWinterContact TS 860 'da yeni bir kompleks kılcal kanal sistemi olan Çoklu Kılcal Kanal Tasarımı, lastiğin temas yüzeyini sürekli olarak sudan arındırmaya yardımcı olur ve su tahliyesine olanak sağlayarak buzlu ve donmuş yollarda fren performansını artırır.
Trafik bilinci artıyor lastik pazarı büyüyor
Türkiye'de kış lastiği pazarı yıllar içinde ciddi büyüklüklere ulaştı. Yenileme pazarının yaklaşık yüzde 40'ını kış lastikleri oluşturuyor. Avrupa'da Almanya, Avusturya gibi pazarlarda bu oran yüzde 50 seviyelerinde seyrediyor. Türkiye'de sürücülerin trafik bilinci arttıkça ve kış lastiklerinin faydaları anlaşıldıkça, kış lastiklerine olan talep de ciddi şekilde artış gösteriyor. Kış lastiklerine olan talebin bu yıl da ciddi şekilde artış göstermesi bekleniyor. Pirelli Otomobil Lastikleri A.Ş CEO'su Gian Paolo Gatti Comini, "Bizim her zaman hatırlattığımız bir mottomuz var: "Kontrolsüz güç, güç değildir". Bizim de bu süreci kontrol altında yönetmemiz büyük önem arz ediyor. Burada müşteri taleplerini tahmin etmek ve onların ihtiyaçlarını karşılayabilmek için yetkili satıcılarımızla birlikte yakın çalışmalar içerisindeyiz" dedi. Pirelli'nin kış lastiği konusunda oldukça geniş bir ürün gamı olduğuna dikkat çeken Gian Paolo Gatti Comini şöyle konuştu: "Pirelli olarak oldukça geniş bir ürün yelpazesine sahip olduğumuzu söyleyebilirim. Pirelli'deki kış lastikleri çeşitlerini spor araçlar ve lüks sedanlar için tasarlanmış lastikler, şehir içi araçlar için tasarlanmış lastikler, ağır kış koşulları ve motor sporlarında kullanılan lastikler, SUV-4x4'ler için tasarlanmış lastikler ve hafif ticari araç kış lastikleri olarak ayırmak mümkün."
Her türlü araca uygun
Pirelli'nin kış lastik ailesinde şu modeller bulunuyor: "Prestijli markaların orta ve büyük motora sahip otomobilleri için geliştirilen Sottozero 3, her türlü zorlu kış koşulunda yol tutuşu ve güvenliği garanti etmesinin yanı sıra uzun lastik ömrü ile de dikkat çekiyor. Run Flat ölçüleri de bulunan Sottozero Serie II yağışlı havalarda yüksek performans sağlıyor. Snowcontrol Serie 3, karlı yollarda çekiş ve fren performansıyla dikkat çekiyor. Scorpion Winter modern SUV ve CUV araçlarına uygun olarak üst segment araçlar için dizayn edildi."