Fosil yakıtlı araçlar olarak da nitelendirilen dizel ve benzinli araçlar için artık geri sayım başladı. Her ne kadar yeni geliştirilen motorlarda emisyon oranları düşürülüyor olsa da, bu araçların çevreyi kirlettikleri ve bunun artık dünyada büyük bir sorun haline geldiği gerçeğini değiştirmiyor.
Beklendiği üzere, çevreyi kirleten fosil yakıtlı araçlar yerini sıfır karbon salınımına sahip yani çevreyi hiç kirletmeyen elektrikli araçlara bırakıyor.
Dünyada artık birçok otomotiv devi kaynaklarının çok ciddi bir kısmını elektrikli araç üretimine ve gelişimine aktarıyor.
Çevre kirliliği meselesine ciddi şekilde el atan ülkelerden bazıları, her geçen gün üretilen elektrikli araç sayısının artması, yeni modeller, artan menziller ve kullanımın yaygınlaşması sayesinde fosil yakıtlı araçların kullanımını yasaklamışken, bazıları da yasaklamak için çalışmalarda bulunuyor.
İngiltere ve Fransa: İki ülke, 2040 yılından itibaren hem benzinli hem de dizel araçların kullanımını yasaklamayı planlıyor.
Hollanda: 2030 yılından itibaren satılacak tüm yeni araçların sıfır emisyona sahip olması gerektiğini açıkladı.
Norveç: 2025 yılından itibaren dizel ve benzinli araç satışı yasaklanıyor. Elektrikli araçlar için verilen vergi teşvikleri sayesinde bu sürenin otomatik olarak kısalabileceği de tahminler arasında.
Çin: Benzinli ve dizel araç satış yasağının 2030 yılından itibaren uygulamaya konulması planlanıyor.
Hindistan: 2030 yılından itibaren satılacak tüm araçlar elektrikli olmak zorunda.
Bu ülkelerin yanında, dört ülkenin başkenti ortak bir karar aldı. Paris, Madrid, Atina ve Mexico City'de 2025 yılından itibaren dizel araçların kullanılması yasaklandı.
Son olarak Almanya'nın Stuttgart İdari Mahkemesi, 2018 yılı başından itibaren kentte dizel araçların trafiğe çıkamayacağını karara bağladı.
Yazı: Okan TÜMEN