AB yasaları çerçevesinde 1 Kasım itibariyle yürürlüğe girecek olan lastik etiketleme uygulamasıyla çevreyi korumanın yanı sıra güvenlik ve yakıt tasarrufu sağlamayı da amaçlanıyor. Lastikler artık sadece frenleme ve yol tutuş özellikleriyle dikkat çeken yan üretim parçaları değiller. Otomotiv sektörünün konuştuğu ekonomik kullanım gibi unsurlara düşük yuvarlanma direnci gibi özellikleriyle destek olan lastikler artık "damgalanacak". Bu yıl içerisinde AB ülkelerinde zorunlu olacak olan etiketleme uygulamasıyla birlikte üç temel unsurda tüketiciler bilgilendirilecek. Yakıt tüketimi, güvenlik ve gürültü gibi konularda tüketiciler, alacakları lastiklerin ne tür özelliklerde olduğunu lastiğin kenarında okunur şekilde etiketlenecek olan sembollerle kolaylıkla anlayacak. Türkiye'de şu anda bu yönde resmi bir çalışma olmamasına rağmen, ülkemizde üretim yapan markaların ağırlıklı olarak ihracat odaklı olmasından ötürü yurtiçindeki lastiklerde de bu etiketleme görülecek. Sektör yöneticileri, 2013 yılı itibariyle markaların birbirlerinden örnek alarak Türkiye'de de bu uygulamayı hayata geçireceğine kesin gibi bakıyorlar. Sistem AB ülkelerinde 1 Haziran itibariyle markalara bırakılıyor ve ardından kasım ayında zorunlu hale gelecek. Sistemde öncelikle tüm markalar kendi denetimlerini kendileri yapacaklar ardından sistemin bağımsız bir denetim tarafından kontrol edilmesi muhtemel.
Tüketiciye ne avantaj sağlayacak?
Goodyear'ın ilk olarak Türkiye'de bu sisteme geçtiğini açıklamasının ardından diğer markaların da hızla lastiklerini etiketleyeceklerine kesin gözüyle bakılırken, etiketleme sayesinde üreticiler direkt olarak tüketicinin de denetimine girecek. 3 ana performans ve etiketleme kriterinden güvenlikte A-G sınıfları en iyi ve en kötü frenleme performansını sergilerken iki harf arasında ıslak zemin frenlemede 18-20 metreye kadar fark oluşu farkların sadece harflerden oluşmadığına işaret.
Yakıt tüketimine destek oluyor
Otomotiv
sektörünün en çok konuştuğu konuların başında gelen tüketimde, lastik sektörü de konuya el atmış durumda. A'dan G'ye kadar farklı tüketimleri simgeleyen etiketler ile yuvarlanma direnci artan veya azalan otomobiller arasında yüzde 7.5'e kadar ulaşabilecek tüketim farklılıkları oluşuyor. Yani ortalama bir A sınıfı lastik, değişim süresine kadar bir G sınıfı lastiğe oranla parasını çıkartıyor.
Gürültü de kriter oldu
Lastik
sesi" fazla diye şikâyet edilen araçlar da etiketlemeden nasibini alacak. Tüketim ve güvenlik konularında A'dan G'ye kadar harflenen sistemde gürültü için 3 siyah dalga minimum kaliteyi simgeliyor. Yani en yüksek gürültüye sahip olan lastikte 3 siyah dalga bu lastiğin standartların en kötüsü olduğunu gösterecek. 1 siyah dalga ise şu anki ses standartlarını en iyisi anlanıma geliyor.