Giresun Adası'nda bu yıl yapılan çalışmaların sona erdiği arkeolojik kazıda ortaya çıkan Bizans dönemine ait şapel gibi yapılar ve mezarlar, adadaki dini yaşam hakkında bilgiler veriyor.
Yapılan kazı çalışmalarıyla şapel (küçük kilise) ve etrafındaki çocuk mezarları ortaya çıkarıldı.
Kazıda ayrıca pitos adı verilen ürünleri saklamaya yarayan büyük çapta küpler de gün yüzüne çıktı. Arkeolojik kazı çalışmalarında çıkarılan dini yapılar adada dini bir hayatın etkin olduğuna işaret ediyor.
Kazıda rastlanılan çocuk mezarlarının ise adada ders veren din adamlarının çocuklarına ait olduğu tahmin ediliyor.
Kazının bilimsel danışmanı Celal Bayar Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi Sanat Tarihi Bölümü Öğretim Üyesi Yrd. Doç. Dr. Gazanfer İltar, yaptığı açıklamada, yapmış oldukları çalışmalarda kazı alanının bir şapel mimarisi olduğunu ortaya çıkardıklarını belirtti.
İltar, "Şapelin çevresi de mezarlık alanı şeklinde. Şapel ve çevresinde bulunan mezarlık genellikle çocuk mezarları. Bundan önceki kilise kazısındaki mezarlar yetişkin insanlara ait mezarlardı, şapelde ise enteresan bir şekilde yarıya yakını çocuk mezarları" dedi.
İltar, iskeletlerin bir kısmının ayak uçlarında sikkeye rastladıklarını ifade ederek, "Bir kısmında bronz boncuk şeklinde takılar mevcut. Şapel çevresinde özellikle pitos alanda bol miktarda bizans sikkesi gelmekte ama sikkeler oksitlendiği için deforme olmuş durumda" diye konuştu.
Mezarlardaki iskeletleri henüz laboratuvar ortamına göndermediklerini ifade eden İltar, "Bizans dönemindeki klasik gömü usulü burada da gerçekleşmiş. Ölü gömme geleneği yetişkinlerde nasılda çocuk mezarlarında da uygulanmış. Ortalama 6 aylıkla 12 yaş arasında olduğunu düşündüğümüz yaklaşık 10 civarında çocuk mezarı elde edildi" diye konuştu.
Çocuk iskeletlerinin genellikle boğazlarında bronz malzemeden boncuk tarzı malzemeler bulunduğunu dile getiren İltar, sözlerini şöyle sürdürdü:
"Bazı mezarların ayak ucunda birer adet bronz sikke bulunmakta. Bunun dışında mezarların etrafı taş çerçeve ile çerçevelenmekte, çerçeveli mezarların içerisini üçlü beşli gömüler yapılmış buradaki gömüler toplu gömü şeklinde. Buradaki çocukların adada yaşayan din adamlarının çocuklarının olduğunu tahmin ediyoruz. Ada manastır kompleksi olarak düşünülmüş bir ada. Tamamen dini mahiyette yaşamın devam ettiği bir ada. Çocuk iskeletlerinin burada ders veren din adamlarının çocukları olduğunu düşünüyoruz."