İTB bünyesinde 2015 yılında başlatılan Zeytinyağı Tadım Paneli, gerçekleştirdiği çalışmalar sonucunda 2021 yılında katıldığı değerlendirme sonucunda Uluslararası Zeytin Konseyi tarafından tanındı. Son tüketiciyi bilinçlendirmek amacıyla İZQ İnovasyon Merkezi'nde, basın mensuplarına Zeytinyağı Tadım Eğitimi verildi. İTB Araştırma ve Piyasa Geliştirme Müdürlüğü Yönetmeni Bilge Keykubat, zeytinyağı hakkında bilinmeyenleri anlattı. İTB Tadım Paneli Lideri ve Araştırma-Piyasa Yönetmeni Esra Erülkü ise zeytinyağı tadım tekniklerini gazetecilere öğretti. Eğitimin sonunda ise basın mensuplarına sertifika verildi.
AMAÇ TÜKETİCİYİ BİLİNÇLENDİRMEK
Eğitimde konuşan İTB Genel Sekreteri Erçin Güdücü, borsa bünyesinde kurulan zeytinyağı tadım paneliyle doğru zeytinyağı tüketimi konusunda herkesi bilinçlendirmeyi hedeflediklerini söyledi. Güdücü, borsa tarafından düzenlenen zeytinyağı tadım etkinliğinin açılışında yaptığı konuşmada zeytinin anavatanı olan bir coğrafyada yaşayanlar olarak sadece üretimde kaliteyi hedeflemenin yeterli olmadığını, tüketici olarak zeytinyağının doğru seçimi, saklanması ve tüketilmesi konusunda da bilinçli olmak gerektiğini belirtti.
190 MİLYON ZEYTİN AĞACI
Türkiye'de 164 milyonu meyve veren, 28 milyonu meyve vermeyen olmak üzere 190 milyonun üzerine zeytin ağacı bulunduğunu ifade eden Güdücü, ağaç sayısında özellikle son 20 yılda önemli bir artış olduğunu, geçen yıl yapılan rekolte tahmin çalışmasında 504 bin ton sofralık zeytin, 235 bin ton zeytinyağı üretimi tahmin edildiğini ifade etti.
DÜNYADA YÜZDE 7 PAYA SAHİBİZ
Güdücü, Uluslararası Zeytin Konseyi verilerine göre Türkiye'nin dünya zeytinyağı üretimindeki payının yüzde 7, sofralık zeytinde ise yüzde 15 seviyelerinde bulunduğunu dile getirerek, "Ağaç sayımızdaki artış ve bu ağaçların gelişimi ile önümüzdeki yıllarda dünya üretimindeki payımızın çok daha yüksek seviyelere çıkacağına tahmin ediyoruz" diye konuştu.
DUYUSAL TESPİT ÖNEM KAZANDI
Güdücü, "Bu değişim zeytinyağı sektörü için de geçerli. Zeytinyağının sadece kimyasal özelliklerinin değil duyusal özelliklerinin de tespit edilmesi büyük önem taşımaya başladı. Duyusal analizleri gerçekleştiren tadım panellerinin önemi ve ticarete olan etkisi önümüzdeki yıllarda çok daha artacak. Bu nedenle borsamız bünyesinde üye firmalara ve sektöre hizmet vermesi amacıyla zeytinyağı duyusal analizlerini gerçekleştirebilecek bir tadım panelinin oluşturulması için çalışmalara başladık. Nihayetinde borsamız zeytinyağı tadım paneli geçtiğimiz yıl Uluslararası Zeytin Konseyi tarafından düzenlenen tanınırlık testlerine katılarak başarılı oldu ve 2022 yılı için ülkemizden bir yıllık bir süre için belgelendirilen 4 panel grubundan birisi oldu. Panel grubumuzun öncelikli amacının üye firmalarımıza ve sektöre hizmet vermesi olduğunu söyleyebilirim. Ancak, hedefimiz sadece bu değil. Tüm vatandaşlarımızın doğru zeytinyağı tüketimi konusunda bilinçlendirilmesini hedefliyoruz" dedi.