Artırılmış Gerçeklik (AR) e-ticaret perakendecilerine nasıl katkı sunabilir? Son yıllarda teknoloji geliştiren şirketlerin odaklandığı soru bu! Online müşteriler artırılmış gerçekliğin alışveriş deneyimlerini değiştireceğini söylüyor. Peki, artırılmış gerçeklik e-ticarete nasıl katkı sağlar? İşte tüm bu sorular EGİAD Ege Genç İş İnsanları Derneği'nin düzenlediği etkinlikte iş dünyasının görüşüne ve değerlendirmesine açıldı. E-ticaret perakendecilerinin uğraşmak zorunda kaldığı en büyük zorluklardan biri, tüketicilerin satın almadan önce ürünlerle etkileşime girmeleri için bir yol bulmaktır. Çoğu insan satın alma kararı öncesi ürünü deneyimlemek ister. Bu deneyimi yaşayamayan müşterilerin sepet terk oranları artabilir. Ancak, teknolojik gelişmeler bunu Artırılmış Gerçeklik yoluyla çözmek için büyük bir yol kat etti. Artırılmış gerçeklik, yapay zekâ desteğiyle sanal nesneleri gerçek dünyada gerçek zamanlı olarak yerleştirerek, bir kişinin çevresindeki ortamda etkili bir dijital ara yüz oluşmasını sağlayan son trend teknoloji olarak dikkat çekmekte.
PANDEMİYLE BÜYÜYEN ALIŞVERİŞ SİSTEMİ E TİCARET
E ticaretin bu sistemle daha etkin ve başarılı olacağı düşüncesiyle genç iş insanlarına tanıtımını sağlayan EGİAD'ın Yönetim Kurulu Başkanı Alp Avni Yelkenbiçer, "Pandemi ile değişen dünyada mağazalara olan bakış açısı değişiyor. E-ticaret tarafında ise kalıcı bir büyüme söz konusu. Artırılmış gerçeklik, müşterilerin satın alacağı ürünleri önceden deneyimleyebilmesini sağlıyor. Bu sayede fiziksel olarak mağazada bulunmaya en yakın dijital deneyimi yaşatıyor ve müşterinin karar alma aşamasında birçok sorusunu cevaplıyor. Geliştirilen kapsamlı teknoloji ile mevcut şirketler için e ticaret daha kolay bir hale geliyor" dedi.
Son araştırmaların E-ticaret cirosunun 2021'de hızla 4.88 Trilyon USD'ye geleceğini bunun da neredeyse her sene %20 civarı bir büyümeyi içerdiğini ifade eden Yelkenbiçer, "Kaldı ki bu büyümenin USD cinsinden olması sektöre olan ilgiyi anlatmaktadır. Öte yandan bu tahminler, 2025 yılına kadar %20 artış ön görmektedirler. Mobil e-ticaret ise çok daha hızlı büyüyor ve 2018 yılı itibarı ile cironun %70 mobilden gelmeye başlamış durumda. Bir başka çalışma ise 2020 itibarı ile müşteri ilişkilerinin %80'inin yapay zeka destekli karar sistemleri tarafından sağlanacağını göstermiştir. Google, Apple ve Facebook tarafından sanal gerçekliğe yapılan yatırımlar sayesinde sanal gerçeklik çözümleri hızla teknolojiye kazandırılıp kullanılmaya başlanmıştır. Ve yapılan araştırmalar göstermiştir ki bu Sanal Gerçeklik uygulamaları sayesinde e-ticaret üstünde 2020 itibarı ile 120 Milyar USD ciro aşılmıştır. Ayrıca Alibaba, Sony, Microsoft, Samsung ve HTC de Sanal Gerçeklik uygulamaları üstünde çalıştıklarını açıklamışlardır" dedi.
EGİAD GELECEĞİ TAKİP EDİYOR
EGİAD Gelecek başlıkları altında bugüne kadar iş dünyasındaki kuşakları incelediklerini dile getiren Yelkenbiçer, "Kuşaklarla bir uyum içerisinde çalışmanın yollarını arıyoruz. Bunun yanında da yine aynı başlık altında günümüzde güncel olarak teknolojileri takip edip, onların endüstrilerini nasıl değiştireceğini anlamak istiyoruz. Bu kapsamda da NFT, E-Spor gibi başlıklar altında webinarlarda önemli konuklar ağırladık. İlerleyen dönemlerde de blokzincir, siber güvenlik, metaverse, web 3.0, tokenization gibi konuları da ele alacağız. Bu etkinlikler ışığında, Uğur'un EGİAD olarak bizlerin de odağında olan Z kuşağına özel bir önem verdiğini; özellikle stajyerlerini geleceğin girişimcileri olarak tanımlayarak onları yetiştirdiğini keyifle izliyorum. Girişimcilik kulüplerinde ve kuluçka merkezlerinde girişimcilik hikayelerini paylaşarak bir fikir işçisi gibi ekosisteme katkı koyuyor. Ülkemizin aydınlık geleceğinin Uğur gibi Atatürk'ün yolunda yürüyen başarılı girişimcilere emanet olduğuna inanıyorum" dedi.
PANDEMİ İLE DEĞİŞEN DÜNYA
ART Labs Kurucu Ortağı ve CEO'su Uğur Yekta Başak ise, sundukları teknolojiyi e ticaret üzerinden hacmi yüksek pazaryerlerine ve öncü markaların kullanımına açtıklarını söyledi. Ev dekorasyon, ayakkabı giyim, moda, aksesuar gibi sektörlerde kullanımda olduklarını dile getiren Başak, "Platformu kullanan şirketler e-ticaret sitelerinde artırılmış gerçeklik deneyimi ekleyebiliyorlar. Sunulacak ürünlerin 3D görsellerinin oluşturulması ise gücünü görüntü işleme ve yapay zekâ algoritmalarından alan bulut tabanlı bir sistem ile sağlanıyor. On binlerce ürünün AR deneyimi ile sunulabilmesi mümkün oluyor. Bu sayede satışlardaki artış ve iade oranlarındaki düşüş gibi faydalar, AR destekli geniş bir katalog sayesinde maksimize ediliyor" dedi. Başak, pandemi ile değişen dünyada mağazalara olan bakış açısının da değiştiğine dikkat çekerek, "E-ticaret tarafında ise kalıcı bir büyüme söz konusu. Artırılmış gerçeklik, müşterilerin satın alacağı ürünleri önceden deneyimleyebilmesini sağlıyor. Bu sayede fiziksel olarak mağazada bulunmaya en yakın dijital deneyimi yaşatıyor ve müşterinin karar alma aşamasında birçok sorusunu cevaplıyor. Dönüşümün öncülerinden olarak hizmet verdiğimiz ülke sayısını artırarak çalışma alanımızı genişletiyoruz" dedi.
ART LABS NEDİR?
2019 yılında Uğur Yekta Başak, Dr. Mahdi Kazempour tarafından kuruldu ve sonrasında bu ortaklığa Sercan Demircan katıldı. Derin teknoloji girişimi ART Labs, ön-tohum yatırım turunu 2 milyon dolar değerleme ile tamamladı. Yatırım turunda Kültepe Yatırım ve EGİAD Melekleri'nin yanı sıra yurt dışından melek yatırımcılar da yer aldı. Uğur Yekta Başak, henüz İzmir Fen Lisesi'nde okurken, TÜBİTAK'tan altın madalya kazanmış ve akabinde EGİAD tarafından da ödüllendirilmişti. EGİAD ile daha lise yıllarından yolları kesişen Uğur Yekta Başak, Art Labs vasıtasıyla EGİAD Melekleri ile yatırım ortağı olarak dikkatleri çekmekte. Platformu kullanan şirketler, kodlama yapmadan e-ticaret sitelerine artırılmış gerçeklik deneyimi ekleyebiliyorlar. Sunulacak ürünlerin 3D görsellerinin oluşturulması ise gücünü görüntü işleme ve yapay zekâ algoritmalarından alan bulut tabanlı bir sistem ile sağlanıyor. On binlerce ürünün AR deneyimi ile sunulabilmesi mümkün oluyor. Bu sayede satışlardaki artış ve iade oranlarındaki düşüş gibi faydalar, AR destekli geniş bir katalog sayesinde maksimize ediliyor. Uğur Yekta Başak'ın hedefi ABD ve Avrupa pazarında operasyonlarını büyütmek ve 3-4 yıl içinde 100 milyon dolar değerleme seviyesine erişmek olarak bilinmekte.