Engelli yolcuların rahat kullanabilmesi ve sunulan tüm hizmetlerden faydalanabilmeleri için özel olarak tasarlanan İstanbul Havalimanı, havalimanı otoparkından başlayıp uçuş kapısına kadar hayata geçirdiği 'Erişilebilir Rota' ile engelli yolculara bağımsız bir seyahat imkanı sunuyor.3 Aralık Dünya Engelliler Günü'nde hayata geçirdikleri 'erişilebilir' hizmetler ve bu alandaki hedeflerini anlatan İGA Havalimanı İşletmesi İcra Kurulu Başkanı ve Genel Müdürü Kadri Samsunlu,İstanbul Havalimanı'nın toplumun her bireyi tarafından kullanılabilmesinin önemine dikkat çekerek havalimanında engelli bireylerin kendi başına seyahat edebilmeleri için gerekli alt yapıyı oluşturduklarını söyledi.
BİR GÜN DEĞİL HER GÜN HATIRLIYORUZ
Engelli yolcuların havalimanı otoparkından başlayıp, uçağın kapasına kadarki süreçlerinde internet sitesi, mobil uygulamalar ve havalimanının alt yapısına ekledikleri çözümleri kullanarak kendi yollarını bulabildiklerini vurgulayan Samsunlu "Onları bir gün değil her gün hatırlıyoruz. Onları operasyonlarımızın ana parçası haline getirdik. Engelli bireylerin ihtiyaçlarını eksiksiz şekilde çözmek zorundayız. Onların bu havalimanı içinde sıkıntısız şekilde hareket etmelerini sağlamak bizim boynumuz borcu. Büyük sıkıntılar yaşayan bu insanların havalimanında normal yolcudan daha rahat şekilde yollarını bulması gerekiyor. Her engelli bireyin bu havalimanında kendi başına seyahat edebilmesinin alt yapısını oluşturduk" diye konuştu
ERİŞİLEBİLİRLİKTE TESCİLLİ BAŞARI
Uluslararası Havalimanları Konseyi tarafından verilen 'Erişilebilir Havalimanı' ödülüne Avrupa'da ilk kez İstanbul Havalimanı'nın layık görüldüğünü hatırlatan Samsunlu, "Biz dünyanın en iyi havalimanı olmayı hedefliyoruz. Bunun bacakları sadece normal bir yolcunun burada müthiş deneyim yaşaması ile sınırlı değil. Toplumun her kesiminden insana bu havalimanında eşit olarak aynı mutluluğu sağlamımız gerekiyor. Erişilebilirlik bunun en önemli bacaklarından biri. Türkiye'de 8 milyona yakın engelli vatandaşımız var. Toplam nüfusun yüzde 10'u demektir. Biz bunu göz ardı edip onlara çözüm ürütmeden bu havalimanını birinci noktaya getiremeyiz. Bu hizmetleri önümüzdeki yıllarda çok daha fazla çözümler üreterek en iyi noktaya getirmeye çalışacağız" dedi.
HEDEF ERİŞİLEBİLİR HİZMETLERİ EN ÜST DÜZEYE ÇIKARMAK
İstanbul Havalimanı'nda dünyadaki her bireyin rahat şekilde hareket etmesini sağlamayı kendilerine görev edindiklerini ifade eden Samsunlu "Bu gördüğünüz çözümler genelde bütün havalimanında belli ölçüde var. Ama biz burada en üst düzeye çıkarmayı hedefledik. Bunun sonuçlarını da alıyoruz. Yolcu süreçlerimizin özel bir kulvarı olarak görüyoruz. Bu işleri geniş bir engelli yelpazesi içinde en fazla insana dokunacak şekilde yapıyoruz. Ürettiğimiz çözümlerle maksimim engelli gurubuna dokunacak şekilde organize ediyoruz. Bizim 7 gün 24 saat bu işe adamış bir uzmanımız ve bu işle ilgili çalışan departmanımız ve yönetimimiz var" diye konuştu
ERİŞİLEBİLİR ROTA İLE BAĞIMSIZ SEYEHAT
İstanbul Havalimanı'nda 'Erişilebilir' seyahat deneyimi otoparkta başlıyor. Otoparkta engelli yolcular için terminale en yakın alanlarda ayrılan 900'den fazla park alanı bulunuyor. Terminalin giden yolcu katındaki engelli yolcu indirme-bindirme noktaları ile de yolcuların kapılara yakın noktalardan araçtan indirilmelerine imkan sağlanıyor. Kapı girişlerinden itibaren başlayan kılavuz yollar, görme engelli yolcuları asistan çağrı telefonları ve danışmalara kadar getiriyor. Gelen yolcular için ise karşılama alanından çıkışa, toplu taşımaya ve taksiye kadar ulaştırıyor. Havalimanındaki her tuvalet bölgesinde bulunan engelli tuvaletlerinin yanında yatarak alt değişimine ihtiyaç duyan yolcular için ise beş ayrı noktada yetişkin alt değiştirme odaları bulunuyor
DANIŞMA KİOSKLARI İŞARET DİLİNDE
İşitme güçlüğü yaşayan ve işitme cihazı kullanan yolcular için terminaldeki tüm asansörlerde, danışma masasında indüksiyon döngü sistemi bulunuyor. Terminalindeki dijital danışma kioskları ile misafirlere hizmet, mekân sorgulama, uçuş bilgi alma ve rota çizme desteği sunulurken, misafirler bir temsilciye bağlanarak sesli ve görüntülü canlı destek alabiliyorlar.
ÖZEL YOLCU HİZMET NOKTASI
İstanbul Havalimanı'nda sese, kalabalığa duyarlı yolcular için de özel alanlar oluşturuldu. Terminalin hem kara hem hava tarafındaki özel yolcu hizmet noktaları ve çok özel misafir odalarında protezini çıkarıp uçak altına vermek isteyen yolcular için de kapalı bir alan bulunuyor.
BRAİLLE ALFABELİ PANOLAR
Görme güçlüğü yaşayan yolcuları için gelen ve giden yolcu katı terminal girişine yakın noktalardaki danışmalarda, kat bilgilerini, katta verilen hizmetleri içeren Braille alfabeli panolar bulunuyor. Bunlar beraber asansörlerdeki kat bilgilendirme tabelalarında ve tuvalet tabelalarında da Braille alfabesi misafirlere sunuluyor.
GÖRÜNMEYEN ENGELLİLİK UYGULAMALARI
Dışarıdan fark edilemeyen ancak günlük süreçlerde güçlükler yaşayan misafirleri için de hizmet kapsamını genişleten İstanbul Havalimanı, 'Ayçiçeği Yaka Kartı' uygulaması ile bu kişileri havalimanı çalışanlarına görünür kılarak, çalışanların onların farkına varması ve onlara karşı hassasiyetle yaklaşması sağlanıyor. İGA çalışanları, aldıkları eğitimle 'Ayçiçeği Yaka Kartı' takan kişilere daha fazla desteğe ve süreçlerde daha fazla zaman tanınmasına ihtiyaçları olabileceğini biliyor.
SESLİ ADIMLAR
'Sesli Adımlar' uygulaması ile telefonlarını "voice over" özelliği ile kullanan görme engelli yolcular İstanbul Havalimanı uygulamasından erişilebilirlik rotasını 'Sesli Adımlar" özelliği ile kullanıyorlar. Sesli adımlar ile görme engelli yolcular bulundukları konumu öğrenebilmekte, haritada istedikleri noktayı arayabilmekte, bu noktalara rota çizdirerek sesli yönlendirmelerle istedikleri noktalara varabilmekte, etrafımda ne var özelliği ile telefonu tuttukları yönde ne olduğuna dair bilgi alabiliyor