Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) ve Uludağ İhracatçı Birlikleri kayıtlarından alınan bilgilere göre, hazır giyim ve konfeksiyon sektörü geçen ay 150'den fazla ülke ve bölgeye ihracat gerçekleştirdi. Temmuzda, geçen yılın aynı ayına göre yüzde 8,44'lük artışla 1 milyar 812 milyon 845 bin dolarlık dış satım gerçekleştiren hazır giyim ve konfeksiyon sektörü, ocak-temmuz döneminde ise geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 15,33 azalışla 8 milyar 790 milyon 128 bin dolarlık ihracat yaptı. Hazır giyim ve konfeksiyon sektörü, geçen ay 2 milyar 201 milyon 411 bin dolarlık dış satım yapan otomotiv endüstrisinin ardından Türkiye'nin ihracatına en fazla katkı veren ikinci sektör oldu. Öte yandan birçok sektörde de hareketlenme var iş dünyası temsilcileri son gelişmeleri şu şekilde değerlendirdi.
TİM Sektörler Konseyi Üyesi Rüstem Çetinkaya: "Pandeminin başladığı dönem, maden sektörünün düşük sezon olarak adlandırdığı bir zamana denk geldi. Ocak, Şubat ve Mart ayları ocakların kapalı olduğu ve Çin yeni yılının kutlandığı zaman aralığı.Bizim için Mart sonrası kritik öneme sahipti. Sezon açılışımız otomatik olarak Mayıs sonuna kadar ertelenmiş oldu. Mart'ta yüzde 60'lara varan düşüşler yaşadık. Pandeminin ilk tsunami etkisini maden sektörü gördü diyebiliriz. Çin'de vaka sayılarının azalması ile birlikte bu ülkeden tekrar talep gelmeye başladı. Bu sefer de seyahat engelleri ortaya çıktı. Sektör bu dönemi fotoğrafla ihracatla kompanse etmeye çalıştı. Halen de öyle devam ediyor. Aylık bazda düzelme devam ediyor diyebilirim. Bu noktada yıl sonuna doğru aylık bazda gelebilecek pozitif verilerle çift haneli negatif durumumuzu tek haneli rakamlara çekebilirsek çok büyük bir başarı elde edeceğimizi düşünüyorum."
Armatür Derneği Yönetim Kurulu Başkanı Gökhan Turhan, "Sektör olarak 4 milyar dolar bir büyüklüğümüz, 1,5 milyar dolar ihracat, 1 milyar dolar iç piyasa hacmimiz ve 1,5 milyar dolar civarı da ithalatımız bulunuyor. 10 bine yakın çalışanımızla katma değerli ürünler üretiyoruz. Ortalama kg. satış fiyatımız 10 dolar/kg diyebiliriz. Dünyada ise sektör büyüklüğümüz 110 milyar dolar olarak biliniyor" dedi. Turhan şunları kaydetti: Armatür Sanayi olarak İnşaat ve Beyaz Eşya sektöründe, Yangın Sistemlerinde, Sulama Sistemleri, Petrol ve Gaz Tesisleri, Sanayi Makinelerinde gibi birçok sektörde varız. Mikro ve makro ölçekli ürünler ve orta-üst teknolojinin yer aldığı sektörlerimiz ve ürünlerimiz mevcut. Geçtiğimiz yıl 1,5 milyar dolarlık ihracat gerçekleştiren armatür sektörü olarak, koronavirüs salgınına rağmen bu yıl da benzer rakamlara ulaşmayı hedefliyoruz. İlk 4 ayı 2019'la kıyasladığımızda, yüzde 5 civarında düşüş oldu. Nisan ve Mayıs pandemi nedeniyle kötü geçse de sonrasında hareketlilik başladı. Bu hareketlilik artarak da sürmeye devam ediyor. Bunun yanı sıra sektörde küçük ölçekli birkaç firma dışında kalıcı bir değişiklik olmadı. Pandeminin ilk dönemlerinde bu krizin ekonomik anlamda bir fırsata çevrilebileceğini söylemiştim. Şimdi tamda bu aşamadayız. Çin'e alternatif olarak özellikle Avrupa ülkeleri taleplerinde, Türkiye yer kaptı diyebiliriz. Tüketiciler, nihai kullanıcılar ve ara mamul kullanıcıları kullandıkları ürünlerde Made in Turkey görmek istiyorlar. Dünya genelinde armatür sanayi, 2020 yılı ikinci yarısı ile 2021 yılında ilk çeyrekten sonra kademeli toparlanma ve sonrasında da büyüme içinde olacaktır. Gelecek bizler için umut vadediyor. Armatür sanayi başta yerli ve milli üretim için planlamalar olmak üzere sanayinin rekabet gücünü ve yetkinliklerini arttırmaya yönelik faaliyetlerde bulunmaya devam edecektir. Diş Malzemeleri Sanayici ve İşadamları Derneği (DİŞSİAD) Başkanı Erkan Uçar: Sağlık turizmi açısından uçakların ve turizmin açılması ile birlikte hastalar ülkemize gelmeye başladılar. Başta İngiltere ve Kuzey Avrupa ülkelerinden diş tedavisi için gelenler; başta Antalya olmak üzere Akdeniz ve Ege Bölgeleri'nde bu alana odaklanan muayenehanelere tekrar ilgi gösteriyorlar. Özellikle ülkemizin Pandemi konusunda gösterdiği başarının da yurt dışı hastaların tekrar tedavilere başlamasında önemli etkisi olduğunu düşünüyoruz. Temmuz ayının sonuna geldiğimizde, ödemeler ve nakit akışlarında sorunlar yaşamakla birlikte Ağustos'tan itibaren yılın geri kalanında yoğunluğun artmasını ve yıl sonuna kadar toparlamanın sağlanacağını bekliyoruz. Öte yandan Pandemi ile birlikte Nisan ve Mayıs aylarında diş hekimlerimiz çalışmadılar. Bu aylar bizler için özellikle hekimlerimizin normal şartlarda kullandığı koruyucu ürünler bakımından fırsatları barındırdı. Bu süreçte hekimlerimize sağladığımız maske, eldiven, siperlik, önlük ve tulum gibi koruyucu ürünleri genel medikal alana ve halkımızın ihtiyaçlarını karşılamaya odaklandık. Haziran ayı ile birlikte normalleşme süreci başladı. Bu aydan itibaren hekimlerimiz kademeli ve kontrollü olarak halkımıza sağlık hizmeti sağlamaya başladılar. Yaz aylarında yaşanması gereken durgunluk yerini kontrollü çalışmaya bıraktı. 700 milyon dolar büyüklüğündeki diş malzemeleri sektörü ihracat odaklı üretmeye ve alternatif dış pazarlara açılmaya devam edecek.