Dünya koronavirüsle mücadele ederken hiç beklenmedik bir yerden gelen Süveyş Kanalı krizinin gölgesinde!
Süveyş Kanalı'nı tıkayan 200 bin ton ağırlığında, 400 metre uzunluğunda ve 53 metre genişliğindeki kargo gemisi dünya ticaretini felce uğrattı.
Denizcilik tarihçisi ve eski bir denizci denizci olan Dr. Sal Mercogliano, daha önce, kanalın kapalı kaldığı her an için, hayati önem taşıyan malların tedariğinde, gıdalardan yakıta ve hatta aşılarda 'felaket gecikmeler' yaşanabileceği konusunda uyarıda bulundu.
Analistler bugün, 13 milyon varil ham petrol taşıyan 10 tankerin halihazırda sıkıştığını ve petrol fiyatlarının kıtlık korkusuyla yüzde 2 artmasına neden olduğunu açıkladı. Ever Given'in hangi kargoyu taşıdığı ise belli değil.
ALTERNATİF ROTALAR
Kanaldan geçmenin bir alternatifi, gemilerin Afrika Boynuzu etrafında ilerlemesi ve Akdeniz'e batıdan yaklaşması. Bu da yolculuğa 14 gün ve 8 bin 500 kilometre eklenmesi anlamına geliyor.
Diğer seçenek, gemilerin Rusya Kutup rotasını kullanması ancak bu rota şiddetli hava koşullarına sahip. Yaz aylarında bile tamamen donabileceği için popülerliğini yitirdi.
Ancak kanal otoritesinin bir sözcüsü, bir kum fırtınasının kaptanın görüşünü engellediğini ve gemiyi sıkışmadan ve gücünü kaybetmeden önce rotadan çıkardığını belirtti.
ÇABALAR İKİ GÜNDÜR SÜRÜYOR
Mısır'daki hemen hemen her römorkör, onu kanalın duvarından çekmeye veya itmeye, işçiler de kanal duvarlarını kazmaya ve onu yeniden yüzdürmeye uğraşırken, gemi yönünü tekrar doğrultmaya çalışıyor.
Çabalar neredeyse iki gündür sürüyor ancak şimdiye kadar sonuçsuz kaldı. Göreve, ne kadar süreceği konusunda bir tahmin yapılamadan, Perşembe sabahı kaldığı yerden devam edildi.
UYGUN VİNÇ BULMANIN ZORLUĞU
Dr. Mercagliano, "Geminin her iki ucu da sahilde olduğu için ortada sarkma eğilimi var, bu yüzden onu [duvardan] kurtarmaya çalışırken çok dikkatli olmaları gerekiyor" dedi.
BBC Radio 4'e konuşan Kuzey Carolina'lı Dr Mercogliano, geminin 'çok tehlikeli bir konumda' olduğu konusunda uyardı ve "Geminin her iki ucu da sahilde olduğu için ortada sarkma eğilimi var, bu yüzden onu [duvardan] kurtarmaya çalışırken çok dikkatli olmaları gerekiyor" dedi.
Gemiyi römorkörlerle o pozisyondan çıkaramazlarsa, gemiden ve daha sonra da konteynırlardan yakıt almaya başlamaları gerekecek.
Burada aşılardan bahsediyoruz, mal, gıda, her şey, yakıttan da bahsediyoruz, bu gecikmeler potansiyel bir felaket."
Marine Traffic'ten alınan veriler, kaza geçiren gemiye giden birkaç römorkörü gösteriyor ancak durumu netleştiremediler. Gemi Çin'in Yantain kentinden Hollanda'nın Rotterdam kentine kargo taşıyor.