Şehirlerarası yolcu otobüsü, şarampole yuvarlandı. Şoför Adem Tatlısu olmak üzere 12 kişinin hayatını kaybettiği açıklandı. Kazanın Adem Tatlısu'nun kalp krizi geçirmesi sonucu yaşandığı ortaya çıktı.
Milyonları taşıyan otobüslerinin karıştığı kazalarda yaşanan artış alarm düzeyine ulaştı. 2020'de 2 bin 404 ölümlü ve yaralamalı otobüs kazası meydana gelirken, bu sayı 2021'de 3 bin 7, 2022'de ise 6 bin 108'e ulaştı.
Bu yılın ilk 6 ayında ise 3 bin 713 kaza yaşandı. SABAH, son yıllarda giderek artan otobüs kazaları dosyasını açtı. Avrupa standartlarındaki altyapı ve ülkenin dört bir yanını saran bölünmüş yollara rağmen, son 3 yılda yüzde 300 artan otobüs kazaları hakkında sektörün temsilcileri ve uzun yol kaptanlarından görüş aldı.
Türkiye Şoförler ve Otomobilciler Federasyonu Genel Başkanı Fevzi Apaydın, "Bu tür kazaların en büyük nedeni yorgunluk ve uykusuzluktur. Çünkü yorgunluk ve uykusuzluk, tıpkı alkol ve uyuşturucu gibi sürücünün tepki zamanı, dikkat, algılama, muhakeme, koordinasyon ve benzeri zihinsel becerileri, yani güvenli sürüşü olumsuz yönde etkiler.
Bu da kazalara neden olur. Uykusuzluğa bağlı kazalarda genellikle yüksek hız, gecikmiş tepki zamanıyla birleşiyor.
Kazalarda aracın yoldan çıkması, hız limitinin yüksek olduğu yollarda meydana gelmesi, sürücünün kazayı önleyebilmek için herhangi bir girişimde bulunamamış olması, uykusuz ve yorgun araç kullanmaya bağlı kazaların genel özelliğidir. Uzun yol şoförlerinin sağlık kontrollerini de düzenli olarak yaptırmaları gerekiyor" açıklamasını yaptı.
Kaptan Hasan Yıldız: 33 yıllık otobüs şoförüyüm. Meslek cazibesini kaybetti. Arkadan gelen yok. Otobüsler acemi şoförlere kalıyor. Motor frenini kullanmayı bilmeyen, frene çok fazla basmaması nedeniyle balataları ve lastikleri yakan şoförler var.
Kaptan Yaşar Erdoğan: Yeteri kadar yeni nesil şoför yok. Emekli şoförler çalıştırılıyor. Yaşları ilerledikçe refleksleri yavaşlıyor ve uykularını alamıyorlar. Yeterli şoför olmadığı için kamyon şoförlerini uzun yol kaptanı olarak işe alan firmalar var.
Muavin Latif Karlıoğlu: Bir şoför, 4.5 saat otobüs kullanabilir. Direksiyondan kalkınca da uyuyup dinlenmesi gerekir. Ama uyuması gerekirken, muavin koltuğunda saatlerce telefonla konuşan şoförler var.
43 yıllık otobüs şoförü Hakan İnce: 43 yıllık otobüs şoförüyüm. Biz ehliyet aldığımızda 5 yıl otobüs kullanamıyorduk, çükü yasaktı. Şimdi herkes ehliyetini aldığı anda otobüsün şoför koltuğuna geçebiliyor. 35 yaş altı kimseye otobüs emanet edilmemeli.
Hostes Anna Güzel Yılmaz: 16 yıllık hostesim. Kazalar bazen şoförlerin uyumasından, bazen de kamyon ve TIR'cılar yüzünden oluyor. Daha çok ta genç şoförler kaza yapıyor.
Muavin Şevket Gökçay: Uzun yol otobüs şoförlüğü yapmak zor. O yüzden birçok şoför bu mesleğe önce muavinlik ile başlar. Bende 12 yıldır muavinlik yapıyorum. Tüm teknik ve sürüş kurallarını deneyimliyoruz. Bir yıl içinde uzun yol şoförü olacağım. Kuralları hem kendi canım hem de taşıdığımız insanlar için tam olarak uygulayacağım.
Otobüs firması sahibi Süleyman Hamurcu: Ulaştırma Bakanlığı, otobüsleri çok ciddi denetliyor. Otobüsler terminalden çıkmadan şoför nereden nereye gidiyor, kaç saat araç kullanmış bunların hepsine bakılıyor. Trafik polisleri takografları denetliyor. Otomobil kullanan bir kişi isterse 24 saat araç kullanabilirken otobüs şoförü günde sadece 4,5x2 olmak üzere 9 saat araç kullanabiliyor.
Maksimum hız 98 km/s de kilitli. İstesek de daha hızlı gidemeyiz. Seyahat boyunca bütün hız kaydediliyor. Şoförler haftanın 6 günü çalışıp, bir gün mecburi izin yapıyor. İstese de sefere çıkamıyor.
Çünkü terminalden çıkışına izin verilmez. Eskiden 65 olan yaş sınırı, yeterli şoför olmadığı için 67'ye yükseltildi. Aslında kazalarda artış yok. Eksiden trafikte 5 otobüs varsa şuan 15 otobüs var. Yani, artış, otobüs sayısıyla orantılı. Çekirdekten yetişen şoför sayımız her geçen gün azalıyor. 10 yıl sonra çok ciddi şoför sıkıntısı yaşayacağız."
Otogar Müdürü Çağlayan Çetin: Sektör kaptanlar için karlı olmaktan çıktı. TIR şoförlüğüne geçenler var. Bu nedenle daha fazla yola yapıyorlar. Sektörde çok fazla acemi kaptan var. Otobüs üreticileri en çok tasarrufu kaptanların yattığı yerden yapıyor. Kaptanların otobüste istirahat için yattıkları yer dar. Daracık bir yerde ne kadar dinlenebilir.
Sinop Üniversitesi Gerze MYO Otobüs Kaptanlığı Programı Öğretim Üyesi Dr. Hüseyin Söyler: Şoför sayısı az olduğundan sefer sayısı da artıyor. Şoförler sürüş planlamalarını doğru yapmalılar.
5 YILDA BİR PSİKOTEKNİK İSTENİYOR
Şehirlerarası yolcu otobüsü şoförlerine 4925 sayılı karayolu taşıma yönetmeliği 34 üncü madde, e bendi gereği refleks, algı ve muhakeme gibi testlerinin yapıldığı psikoteknik raporu alması 1 Temmuz 2021'de zorunlu hale getirildi.
5 yılda bir sağlık raporunun yanı sıra psikoteknik testlerine tabi tutulan şoförlere 1 buçuk saat süre içerisinde dikkat, muhakeme, koordinasyon, hız mesafe tahmin, çarpışma tahmini, görsel algı bellek, kişilik ve trafiğe ilişkin görüş testi gibi 12 farklı test uygulanıyor. Bu testte riskli sürücüler tespit edilerek trafikten uzaklaştırılıyor.