Türkiye'de bugüne kadar planlanan en büyük kamu projelerinden biri olan 433 km uzunluğa sahip Gebze-Orhangazi-İzmir Otoyolu'nun, İstanbul-İzmir arasını 3,5 saate indireceği iddia ediliyor.
Daha projesi konuşulurken geçmesi muhtemel hattaki arazileri parlatan proje, çevresine değer katmaya devam ediyor.
Gebze'den başlayıp Osman Gazi Köprüsü'nden Yalova, Bursa, Balıkesir, Manisa kentlerini takip ederek İzmir'e inen otoyolun geçtiği araziler, kimi yerlerde dört katına varan oranlarda değerlenmiş durumda. İşte Ekonomist dergisinin son sayısında kapağına taşıdığı o araziler...
TSKB Gayrimenkul Değerleme, Altın Emlak ve otoyolun geçtiği bölgelerdeki onlarca arsa ofisiyle yaptığımız görüşmelerden sonra son altı yıllık fiyat değişimini tablolaştırdık. Yaptığımız bu araştırmaya göre, Gebze-Orhangazi-İzmir Otoyolu üzerinde arazi fiyatlarında en ciddi artış Yalova Termal bölgesinde görülüyor.
Bunun yanı sıra en büyük artıştan Yalova'nın Çiftlikköy ve Çınarcık gibi ilçeleri de nasibini alıyor. Bu bölgelerin değer kazanmasında konut ve turizm imarlı arsaların çokluğu etkili oluyor. Buralarda özellikle Arap kökenli yatırımcıların talebinin de fiyatların artmasında etkili olduğuna dikkat çekiliyor. Bu bölgelerin yüksek prim yapmalarında, projenin ilk etabında yer almalarının da etkisi büyük.
KÖPRÜ ÇEVRESİ DEĞERLENDİ
Türkiye'nin sanayisi gelişmiş bölgeleri ile nüfus ve turizm yoğunluğunun en yüksek olduğu merkezlerini birbirine bağlayan, toplam geçiş süresi 3,5 saat olması planlanan otoyol, son yılların en büyük kamu yatırımlarından biri olarak öne çıktı.
Otoyol projesinin Balıkesir'den İzmir'e kadar olan kesiminde yaşanan fiyat artışlarının, kuzeydeki arazilerden daha düşük olduğu gözlemleniyor.
Gebze-Orhangazi-İzmir Otoyolu güzergahındaki köylerdeki araziler değerlenmeye başlarken dönümü 5 bin lira ile 100 bin lira arasında değişen fiyatlardan arazi satışı yapılıyor. İzmit Körfez geçişini kısaltacak Osman Gazi Köprüsü, Gebze'den ziyade Yalova tarafındaki arazileri değerlendirdi. Fiyatlar Yalova'dan uzaklaştıkça düşüyor.
Laledere Köyü'nde dönümü 15-20 bin lira arasında değişen araziler buna örnek gösteriliyor. Orhangazi Ovaakca (İznik Gölü) tarafında da dönümü 10-15 bin liraya arazi bulmak mümkün. Ovaakca Köyü'nün arka kısımlarındaki arazilerin dönümü ise 5-10 bin lira aralığına kadar düşüyor.
YÜKSEK PRİMLİ BÖLGELER
Yalova'da villa ve çiftliklerin yoğun olarak yer aldığı Kadıköy, Kurtköy, Subaşı, Çavuşçiftliği, Kabaklı, Sultaniye ve Kazımiye köylerinin bulunduğu alan arazi fiyatlarının en çok arttığı yerler arasında. Altınova'ya bağlı köyler içerisinde en cazip ve en değerli arazilerin bulunduğu köy ise köprünün ayaklarının kurulacağı Hersek Köyü. Projenin geçeceği Çukurköy, Denizçalı, Kılıçköy ve Kabaklı gibi alanlardaki tarlaların büyük kısmı imara açıldı.
İzmir Otoyolu'nun kuzey kısmında ciddi bir hareketlilik görüldüğüne dikkat çeken Altın Emlak Genel Müdürü Hakan Erilkun, Osman Gazi Köprüsü ve Gebze-Orhangazi-İzmir Otoyolu'nun etkisiyle özellikle Yalova ve Bursa'nın dağ köylerinin bile değerlendiğini vurguluyor. Erilkun, "Arsa bazında en yoğun talepler Termal ve Armutlu'da görülüyor. Özellikle Arap yatırımcıların yoğun alımları söz konusu. Bu bölgelerin en kıymetli noktalarında metrekare fiyatları 175 lira ile 190 lira aralığında seyrediyor" diyor.
MAYIS SONUNDA DEVREDE
Başlangıçta 377 km otoyol ve 44 km bağlantı yolu olmak üzere toplam 421 km olması planlanan ve Osman Gazi Köprüsü'nü de içeren Gebze-Orhangazi-İzmir Otoyolu, güzergah boyunca karşılaşılan zemin sorunları nedeniyle 384 km otoyol ve 49 km bağlantı yolu olmak üzere toplam 433 km olarak revize edilmişti.
Proje, Türkiye'nin ulaştırma alanındaki en büyük yatırımlarından biri olarak da dikkat çekiyor. Otoyolun, geçtiği güzergah üzerinde yer alan İstanbul, Yalova, Bursa, Balıkesir, Manisa gibi illerin çevrelerindeki bölgelerin sanayi ve ekonomisine katkı sağlaması, yeni yatırımları artırması bekleniyor. Bu yolla taşıt işletme giderlerinde yıllık 870 milyon lira tasarruf sağlanacağı hesap ediliyor.
Projenin can alıcı etabı olan Osman Gazi Köprüsü'nün son tabliyesi, geçtiğimiz haftalarda yerleştirilmişti. Bugüne kadar kamulaştırmalar dahil 12 milyar 911 milyon lira yatırım yapılan projenin toplam maliyetinin 30 milyar lirayı bulması bekleniyor. Projenin ilk etabını oluşturan Osman Gazi Köprüsü'nü de içeren 40 km'lik Altınova-Gemlik bağlantısının mayıs sonunda devreye alınması planlanıyor. Köprünün devreye alınması ile birlikte Bursa, Yalova ve çevresinde hem arazi hem de gayrimenkul hareketliliği yaşanması bekleniyor.
2009'DA İHALESİ YAPILMIŞTI
İhalesi 9 Nisan 2009'da yapılan Gebze-Orhangazi-İzmir Otoyolu, (Osman Gazi Köprüsü ve bağlantı yolları dahil) Yap İşlet Devret (YİD) modeli ile Nurol-Özaltın-Makyol-Astaldi-Yüksel-Göçay Ortak Girişimi tarafından kurulan Otoyol AŞ tarafından yürütülüyor. Projenin 2019 yılında tamamlanması öngörülüyor.
Proje kapsamında yer alan Osman Gazi Köprüsü'nün inşaatı Fatih Sultan Mehmet ve Haliç köprülerini de inşa eden Japon IHI firması tarafından gerçekleştirildi.Gebze-Orhangazi-İzmir Otoyolu'nun Gebze-Bursa kesiminde 12 adet, Bursa-Balıkesir-Kırkağaç-Manisa kesiminde altı adet, Kemalpaşa-İzmir kesiminde ise iki adet olmak üzere toplam 20 viyadük yer alıyor.
KÖRFEZ 6 DAKİKA
Otoyolun İzmir-Turgutlu-Kemalpaşa arasındaki 6,5 kilometrelik yol ise tamamlanarak trafiğe açılmış durumda. İzmit'in Gebze ilçesine bağlı Dilovası ilçesi sınırları içindeki Dil İskelesi ile Yalova'nın Altınova ilçesine bağlı Hersek Burnu arasında yer alan Osman Gazi Köprüsü'nün orta açıklığı bin 550, genişliği 35,9 metre ve toplam uzunluğu ise 2 bin 682 metre. Asma köprü, uzunluk açısından dünyada dördüncü sırada yer alırken, üzerinde 113 adet tabliye yer alıyor.
Köprü ve otoyol projesi tamamlandığında İstanbul-İzmir arası 140 km kısalacak ve 8-10 saat süren ulaşım süresi de 3,5-4 saate inebilecek. İstanbul-Bursa ulaşımı 2,5-3 saatten 1 saate düşecek. Şu anda mevcut yolu kullanarak körfezi otomobille 1 saat 20 dakikada, feribot ile ise 45 dakikada geçmek mümkün. Osman Gazi Köprüsü ile bu süre 6 dakikaya inecek.
Gebze-Orhangazi-Bursa-Balıkesir-İzmir Otoyolu'nun tamamlanmasıyla, Edirne-Kınalı-İstanbul-Ankara Otoyolu ile İzmir-Aydın Otoyolu ile birleştirilecek. Böylece Marmara Bölgesi Ege Bölgesi'ne otoyol ağıyla bağlanıp bir ring hat oluşturulacak. Proje sayesinde Anadolu'ya açılan Gebze-İzmit aksının trafik yükünün yüzde 30 oranında azalması bekleniyor.
ÜÇ FAZ OLARAK PLANLANDI
Toplam üç fazda planlanan projenin ilk fazı, açılışı yapılan Osman Gazi Köprüsü ve bağlantı yolları, ikinci fazı Bursa Otoyolu bağlantısı (2017 yılı ilk çeyrek), üçüncü fazı ise Bursa İzmir arası Otoyol yapımı (2019 yılı) kısmını kapsıyor. Henüz otoyol inşaatı tamamlanmasa da, gelecekteki değişim umuduyla otoyolun geçtiği, özellikle inşaatın başladığı bölgelerdeki arazilerde ciddi fiyat artışları yaşandı.