Türkiye sağlıkta, tarımda, ulaşımda, kültür ve sanatta olduğu gibi sanayi ve teknoloji alanında da devrimler yaptı. Bu devrimlerde en büyük rolü oynayanlardan biri olan TÜBİTAK Raylı Ulaşım Teknolojileri Enstitüsü, Türkiye'nin sanayi ve teknoloji alanında dışa bağımlılığını azaltan birçok projeyi hayata geçirdi. Türkiye, ülke sınırlarının da ötesine geçerek yerli ve milli teknolojilerini uzaya da göndermeye devam ediyor.
"MOTOR ÜRETİMİ CİDDİ BİR İSTİHDAM SAĞLAYACAK"
Bakan Varank'ın öne çıkan açıklamaları şu şekilde:
"A Haber'e teşekkür ederek başlamak istiyorum. Sanayi ve teknolojiyi odağa alan bir yayın yapıyor. İlk defa Türkiye'de 5. nesil traktör motorları üretecek. İtalyan markası SDF bunu Türkiye'de yapacak. Bunlar hem burada üretiliyor hem de ihracat yapılıyor. SDF 10 yıldır Türkiye'de faaliyet gösteriyor. Buradan hem üretim yapıp hem de dünyaya ihracat yapıyorlar. Motor üretimi bizim açımızdan önemli bir gelişme ciddi bir istihdam sağlayacak.
Bakan Varank: "Türkiye Yüzyılı'nı üretimin yüzyılı yapacağız" | Video
TÜRKİYE YÜZYILI'NDA SANAYİ VE TEKNOLOJİ
Sanayi ve Teknoloji Bakanı Mustafa Varank, Türkiye Yüzyılı'nda Sanayi ve Teknoloji programında ülkenin sanayi ve teknoloji alanındaki gelişmeleri ve hedefleri ile ilgili önemli açıklamalarda bulundu.
"YÜZDE 95 YERLİLİK İLE ÜRETİLECEKLER"
Bu motorları kendi ürettikleri traktörlerde kullanacaklar. Bu motorları ülkemizde üretim yapan diğer firmalarla da paylaşma niyetleri var. Aynı zamanda bunlar Türkiye'den ihraç edecek. 5. nesil motorları yüzde 95 yerlilikle üretecekler. Bu da Türkiye'nin kabiliyetleri göstermesi açısından oldukça önemli Türkiye bu alanda ciddi bir kapasite yakaladı. SDF Türkiye'de biçerdöver üretmeye de başlamış bir firma. Getirdikleri parçaları birleştirip bunu yapıyorlar. Pilot bir üretim var ama önümüzdeki dönem bu firma Türkiye'de biçerdöver üretiminde yerlilik oranlarını yükselterek devam etmek istiyor. Bu da Türkiye açısından değerli bir yatırım olacak.
"GLOBAL MARKALAR TÜRKİYE'DE YATIRIM YAPMAK İSTİYOR"
Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan'ın liderliğinde Türkiye'nin gündemini biz yatırım-üretim-istihdam ve ihracat olarak tutmak istiyoruz. İşte bunun gibi yatırımlarda Türkiye'nin üretim gibi kabiliyetlerinin ne kadar geliştiğini gösteren yatırımlardır. Pandemi ile Rusya-Ukrayna savaşı sonrasında alternatif bir üretim üssü olarak öne çıkmaya başladı. Global markalar Türkiye'de yatırım yapmak istiyorlar. Yerli firmalar Türkiye'de yatırım yapmak için çok ciddi bir arayış içindeler. Her gün bir telefon alıyoruz. 'Sayın Bakanımız yatırım yapacağız ama arsamız yok' diyorlar. Bu yatırım iştahı hamdolsun güzel şekilde devam ediyor. Firmalarımız yatırım yapacak yer bulmakta zorlanıyorlar.
"MİLLİ TEKNOLOJİ HAMLESİ VİZYONUYLA HEDEFLERİMİZE DOĞRU KARARLILIKLA İLERLİYORUZ"
Milli teknoloji hamlesi vizyonumuzu aslında uyguladığımız politikaların temeline yerleştirmiş olduk. Sadece teknolojiyi kullanan değil kendi teknolojisini geliştirip üreten bir Türkiye'yi inşa etmek istiyoruz. Eğer Türkiye Savunma Sanayi'sinde dünyada parmakla gösterilen ülkeler arasına girmişse, bugün Avrupa'da güneş paneli 1 numara haline gelmişsek, otomotiv üretiminde ticari araç üretiminde ülke haline gelmişsek, demir-çelik 1 numaraları ülke konuma ilerlemişsek işte bunlar milli teknoloji hamlesi vizyonunu en güzel şekilde uyguladığımızın göstergesidir. Togg sadece Türkiye'de değil tüm dünyada nasıl heyecan oluşturuyorsa biz aslında sanayi ve teknolojinin farklı alanlarında milli teknoloji hamlesi vizyonuyla hedeflerimize doğru kararlılıkla ilerliyoruz."
TÜBİTAK RAYLI ULAŞIM TEKNOLOJİLERİ ENSTİTÜSÜ TÜRKİYE'DE NELER YAPTI?
Geleceğin teknolojilerini geliştiren TÜBİTAK RUTE, Türkiye'nin dışa bağımlılığını azaltan projeleri hayata geçirdi. Türkiye'nin ilk milli elektrikli anahat lokomotifi sistemini inşa etmekten demiryolu sinyalizasyonunda dışa bağımlılık ortadan kaldırmaya kadar bir çok projeye imza attı.
TÜBİTAK Enstitüsü Müdür Yardımcısı Dr. Tolgahan Kaya:
"Raylı ulaşım teknolojileri olarak aslında birkaç farklı alanda teknolojiler geliştiriyoruz. Hem içten yanmalı motorlarda hem çekiş sistemleri hem elektrikli araçların katma değerlerinde yazılımlar ve donanımlar geliştiriyoruz. Sinyalizasyon sistemleri de bunlardan bir tanesi.
Sinyalizasyon trenlerin ya da metroların A noktasından B noktasına güvenli ve emniyetli şekilde gidebilmesini sağlayan sistemlerdir. Kaza riski olmasan insan can güvenliğini sağlayan sistemler bütünüdür. 2009 yılında beri bu yazılımları geliştiriyoruz. Türkiye'nin dört bir yanında bu yazılımlar kullanılıyor. Geliştirdiğimiz yazılımlar güvenli ve emniyetli şekilde çalışıyor. Aldığımız sertifikalarla tüm dünyada bunun güvenli olduğu kabul edilmiş oldu."
Türkiye ABD'den sonra kendi robotunu geliştiren 2 ülkeden birisi oldu. TÜBİTAK RUTE'nin geliştirdiği Robotgöz sayesinde trenlerin otonom olarak muayene edilmesine imkân veren akıllı ölçümler yapılabiliniyor. Ayrıca çelik doğal gaz hatlarında da en hassas ve güvenilir ölçümler yapılıp doğal gazdaki kaçaklar tespit edilebiliniyor.