Fikri mülkiyet hakkı Türkiye'ye ait olan Togg'un Gemlik Kampüsü, ilk araçların teslimatları başladıktan hemen sonra kapılarını bir kez daha gazetecilere açtı. Fabrikada gövde, montaj ve boya tesislerini inceledik. Teslimatları başlayan araçların üretim bandından inişini gördük.
Fabrika turu boyunca bize eşlik eden Togg CEO'su Gürcan Karakaş, sipariş ve üretimle ilgili sorularımızı da yanıtladı. Ayrıca otomotiv editörleri Togg T10X'lerle ilk kez uzun mesafeli test sürüşü gerçekleştirdi.
ÇALIŞAN SAYISI KATLANDI
Gemlik Kampüsü'nü seri üretim başlangıç töreninin hemen sonrasında ziyaret etmiştik. İki ziyaret arasında dikkatimi çeken fabrikada çalışan sayısındaki artış oldu.
KALİTEDEN ÖDÜN YOK
Üretimde bir aksilik yaşanıp yaşanmadığını sorduğumuz CEO Karakaş, günlük üretimin aşamalı olarak arttığını, temmuz sonunda 160 adete yükseleceğini söyledi.
Yıl sonuna kadar siparişleri kaliteden ödün vermeden tamamlayacaklarını ifade eden Karakaş, şöyle devam etti: "Şu an itibarıyla günlük 80 araç çıkarabilecek teknik olgunluğa geldik.
Bu 80 adeti, biz her faaliyetimizi neredeyse iki kez kontrol ederek, kalite kontrol süreçlerini birden fazla veya yavaşlatarak yapıyoruz. Olgunluk seviyesi zaman içerisinde gelişecek.
TERZİ USULÜ ÜRETİM
Klasik otomobil dünyasında müşterilerin araçlarını üreticinin belirlediği paket donanımlar üzerinden seçtiğini söyleyen Karakaş, Togg da ise cam tavandan koltuk döşemesine, kokpit renginden güç ve menzile kadar her özelliğin müşterinin seçimine bağlı olduğunu ifade etti.
Togg'un araçlarını bir nevi terzi usulü ürettiğini kaydeden Karakaş, şöyle devam etti: "5 bin parçadan oluşan akıllı cihazdan, 130'a yakın ortağımızdan parça aldığımız bir sistemden bahsediyoruz.
Çekilişlerden sonra kimin ne istediği bize net bir şekilde geldi. Böyle bir süreç otomotiv dünyasında yeni bir modelde hele yeni bir şirketse 7-8 haftadan az sürmez
YERLILIK ORANI % 51
Karakaş, yerlilikle ilgili olarak, "Yerliliği, mülkiyet hakları belirliyor. Togg'un fikri mülkiyet hakkı yüzde 100 Türkiye'nin. Tedarikçilerin yüzde 75'i Türkiye'den.
Bu oran değer olarak bakıldığında yüzde 51'e karşılık geliyor. Togg'un hedefi gelecek üç yıl içinde yüzde 68'lik bir yerlilik oranına ulaşmak" dedi.
İTALYA'DAN GELİYOR İDDİASI SAYGISIZLIK
"TOGG T10X'lerin İtalya'dan getirildiği ve Türkiye'de üretilmediği" yönündeki iddialara da değinen Karakaş, şunları kaydetti: "Bu iddiaları başlangıçta bir espri olarak algıladık.
Bunu o insanlara karşı yapılan bir saygısızlık olarak düşünüyorum, bu benim kişisel düşüncem. Böyle bir hayal ürününe niye ihtiyaç duyuluyor onu da anlamış değilim."
CEO KARAKAŞ'TAN NOTLAR
İlk akıllı cihaz C-SUV segmentindeki T10X'in ardından 2024 sonunda C-Sedan üretilecek. Bundan 6 ay sonra Cross Coupe modeli devreye alınacak.
En çok tercih edilen renk Gemlik. Benim kişisel tercihim de Gemlik.
Togg'un 27 servis noktası var. Ayrıca 8 mobil servis aracıyla hizmet veriyoruz. Servis sayısını yıl sonunda 30'un üzerine çıkarmayı planlıyoruz.