Gayrimenkul satışlarında yeni dönem bugün başladı. Noterler, satışı yapılacak gayrimenkule ilişkin tüm bilgileri kontrol edecek. Noterlerdeki gayrimenkul satışları randevu ile yapılacak. Peki ücretlerde bir değişiklik olacak mı? Süreç nasıl işleyecek? İşte detaylar...
Ev, arsa ya da iş yeri... Gayrimenkul satışlarında yeni dönem başladı. Satış sözleşmelerinde Tapu Sicil Müdürlükleri'nin yanı sıra noterler de yetkili olacak. Noterlerde gayrimenkul satış işlemleri, bugün itibariyle başladı. Sadece konut değil, ofis, dükkan, arsa ve tarla gibi tüm taşınmazların alım-satım işlemi noterlerde yapılabilecek.
NOTERLER BİRLİĞİ'NDEN RANDEVU ALINMASI GEREKİYOR
Satış işlemini noterden yapmak isteyenler Türkiye Noterler Birliği'nin elektronik randevu uygulamasından başvuru yapacak. Sisteme tarafların bilgileri, taşınmazın emlak vergi değeri ile taraflar arasında belirlenen satış bedeli gibi bilgiler işlenecek ve belgeleri yüklenecek.
Noterler, başvuruyu Tapu ve Kadastro Paylaşım Sistemi üzerinden sorgulayacak. Satış işlemine mani bir durum yoksa taraflara randevu verilecek.
Yeni dönem resmen başladı! Tapu işlemleri artık noterden yapılabiliyor | Video
TAPU HARCININ YANI SIRA NOTER ÜCRETİ DE ÖDENECEK
Tapu dairesinde yapılan işlemlerde satış bedelinin yüzde 4'ü kadar tapu harcı ödeniyor. Noterlerde buna ek bir ücret daha alınacak. Taşınmazın değerine göre bu ücret 500 liradan az ve 4 bin liradan fazla olamayacak.
SÜREÇ NASIL İŞLEYECEK?
Konuyla ilgili açıklamalarda bulunan sektör temsilcileri, "Noterlerde gayrimenkul satışlarının yapılabilmesine ilişkin düzenleme geçen yasama döneminde Altıncı Yargı Paketi kapsamında zaten açıklanmıştı. Daha önce 1 Ocak'ta başlaması beklenen düzenleme bugün Adalet Bakanı'nın açıklaması ile birlikte 4 Temmuz'da başlayacak." dedi.
"TAPULARDA İŞLEMLER SONA ERMEYECEK"
Milliyet'in haberine göre sektör temsilcileri düzenleme ile birlikte tapulardaki işlemlerin sona ermeyeceğine sadece işlem yoğunluğu nedeniyle alternatif oluşturulduğuna dikkat çekti. Yetkililer, "Düzenleme aslında gayrimenkule dayalı sözleşmelerin tapular dışında noterlerde de yapılabilmesine imkan tanıyor. Tapularda yapılan işlemler sona ermeyecek. Bu işlemler özellikle bazı büyükşehirlerdeki noterlerde olmak üzere tapu işlem yoğunluğunun olduğu bölgelerde vatandaşlar için alternatif bir kanal oluşturabilir.
Zaten mevcut durumda noterlerde gayrimenkul satış vaadi sözleşmesi, kat karşılığı inşa sözleşmesi gibi gayrimenkule dayalı bazı sözleşmeler yapılabiliyordu. Bu düzenleme gayrimenkullerin satışına ilişkin yapılacak işlemlerle. Taşınmaz satış sözleşmelerinin noterlerde yapılmasına imkan sağlayacak." ifadelerini kullandı.
"VATANDAŞLAR E-DEVLET ÜZERİNDEN BAŞVURACAK"
Yetkililer ayrıca şu ifadeleri kullandı: Sözleşmelerin düzenlenebilmesi için tapularda nasıl bir randevu sistemi varsa noterlerde de randevu sistemi mevcut. Vatandaşlar e-Devlet üzerinden Noterler Birliği'nin e-randevu uygulamasından başvuru yapacaklar.
Satışa ilişkin evrakları yükleyerek randevu saatinde noterde bulunmak suretiyle hareket edecekler. Bu tapu tarafında web tapu ile yapılıyordu. Noter üzerinden e-Devlette e-randevu üzerinden yapılacak.