Geçtiğimiz yıl temeli atılan Ovit Tüneli, ulaşıma açıldı. Kontrollü bir şekilde ulaşımın açıldığı tünel, 14. 3 kilometre uzunluğunda. Rize'nin İkizdere İlçesi Ovit Dağı Geçidi'nde geçen yıl Kasım ayında Başbakan Binali Yıldırım'ın katılımı ile ışık göründü töreni yapılan 14.3 kilometre ile Türkiye'nin en uzun, dünyanın 3'üncü uzun çift tüplü karayolu tüneli olan Ovit Tüneli'nde tek tüpte ulaşım kontrollü olarak verilmeye başlandı. Başbakanlık Osmanlı arşivi kayıtlarına göre, 1880 yılında Osmanlı devletinin kalkınma çalışmalarında yer alan tünel projesi 137 yıl sonra gerçekleşmiş oldu. Ovit projesi, Başbakanlık Osmanlı arşivi kayıtlarına göre, 1880 yılı Osmanlı Devleti'nin kalkınma çalışmalarında yer aldı. Proje için ilk adım 1930 yılında yol projesi ile hayata geçirildi. Kazma ve küreklerle yol yapımının başlanan bölgeye Rizeliler gruplar halinde gönderildi. Yapımı yıllarca gündemden düşmeyen Ovit Tünel projesi ise, Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan'ın Başbakanlığı döneminde gündeme geldi ve 13 Mayıs 2012 tarihinde temeli atıldı. 11 Kasım 2016 tarihinde Başbakan Binali Yıldırım'ın katıldığı törenle Ovit tünelinde ışık göründü töreni yapıldı. Ovit Dağı geçidinde yapımı tamamlanan 14. 3 kilometrelik Ovit Tüneli, Türkiye'nin en uzun, dünyanın 3'üncü uzun çift tüplü tüneli oldu. OVİT DAĞI KAPANDI, TÜNEL AÇILDI Ovit Dağı geçidi dün gece başlayan kar yağışı ile ulaşıma kapandı. Bölgede yolun ulaşıma kapanmasıyla birlikte aydınlatma ve mekanik aksamlarının yapımı süren Ovit Tüneli'nde tek tüpte ulaşım kontrollü olarak verilmeye başlandı. Tünelin giriş kotu 2054, çıkış kotu ise 2260 metre oldu. 412 milyon 366 bin liraya mal olan Ovit Tüneli ile Rize- Erzurum arasındaki ulaşım 4.4 kilometre kısaldı ve 12 ay boyuna kesintisiz ulaşım sağlanmış oldu. İLK GEÇİŞ HEYECANI Bu sabah Ovit Dağı geçidinden geçmek için bölgeye gelen sürücüler yolun kardan kapalı olduğunu ve ulaşımın tünelden verilmeye başlandığını öğrendi. Tek tüp önünde bekletilen araçlar eskort aracı eşliğinde tünelden karşıya geçirildi. Tünelden geçen sürücüler yıllardır Ovit Dağı'nda kar nedeniyle zorluklar yaşadıklarını belirterek tünelle ulaşımın kolaylaştığını anlattı. Tünelden geçmeye hazırlanan sürücülerde heyecanlı olduklarını ifade ettiler. KIŞ AYLARINDA SÜRÜCÜLERİN KABUSU OLAN GÜZELDERE TÜNELİ'NDE KIŞ MESAİSİ İHA'nın haberine göre, Hakkari'yi Van'a bağlayan keskin ve zorlu virajlarıyla özellikle kış mevsiminde çok sayıda ölümlü trafik kazasına neden olan 2730 rakımlı Güzeldere Geçidi'ne yapılan tünel çalışmaları aralıksız devam ediyor. Şantiye Şefi Refik Ören. 2014 yılında yapımına başlanan tünelin her birinin yaklaşık 3 bin 300 metre uzunluğunda olduğunu söyledi. Ören, 'Şu ana kadar bin 800 metre üst yarık ve bin 600 metre alt yarık ilerlemesi sağlanmıştır. 2018 Kasım ayı sonuna kadar tünelin kazı ve destekleme aşamasını tamamlamayı planlıyoruz. Kış aylarında da çalışacağız, hiç ara vermeyeceğiz. Bütün tedbirlerimizi aldık. Malzemelerimizi içeriye depoladık. Tünel ağızlarından bir tanesini kapatacağız. Araçlarımız diğer tünelden çıkış yapacak. 110 personel ve 30 araçlık makine parkımızla çalışmalarımız aralıksız devam edecek. Amacımız bir an önce bu tünelin faaliyete geçip halkımızın hizmetine girmesidir. Böylece halkımızı buradaki zorluklardan kurtarılmasını sağlayacağız' diye konuştu. Projenin tamamlanmasıyla birlikte 45 dakikalık zorlu yolculuğun 5 dakikaya inmesi hedefleniliyor. KOP TÜNELİ'NİN YÜZDE 46'SI TAMAM Öte yandan, Tarihi İpek Yolu güzergahında yer alan, Karadeniz'den Doğu Anadolu'ya açılan yolların en önemli geçit noktasında bulunan Kop Dağı'nda yapımı süren tüneldeki kazı işleminin yüzde 46'sı tamamlandı. Erzurum-Bayburt karayolu güzergahındaki 2 bin 409 rakımlı Kop Dağı'nda yapımı devam eden ve Doğu Anadolu'yu Karadeniz'e bağlayacak olan Kop Tüneli, tamamlandığında hem bölgedeki ticarete hem de turizmin gelişmesine önemli katkı sağlayacak. Temeli Başbakan Binali Yıldırım'ın Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı olduğu dönemde atılan ve yapımına 5 yıl önce başlanan çift tüplü tünel, 13 bin metre uzunluğunda olacak. Halen süren çalışmalar sonucu delme işleminin yüzde 46'sı bitirilen tünelde, 6 bin 20 metrelik kazı ve destekleme işlemi yapıldı. Hizmete girmesinin ardından Gürbulak Sınır Kapısı'yla yol ağını güçlendirecek ve kesintisiz ulaşımla liman ticaretinin yanı sıra turizme kolaylık sağlayacak Kop Tüneli, seyahat süresini kısaltarak sürücülere rahat nefes aldıracak. Toplamda 358 milyon liraya mal olacak ve bölünmüş yolun bitmesiyle yılda 1 milyon 869 bin saat zaman, 9,7 milyon litrelik de akaryakıt tasarrufu sağlaması amaçlanan tünel aracılığıyla vergiler dahil yılda toplam 96,4 milyon lira tasarruf edilerek milli ekonomiye de önemli katkı sunulacak. KOP DAĞI GEÇİDİ, KIŞIN SÜRÜCÜLERİN KABUSU OLUYOR Karayolları 12. Bölge Müdürü Enver Şerif Bağ, AA muhabirine yaptığı açıklamada, 'Kop Dağı Geçidi'nin, şartları nedeniyle sürücülere zor anlar yaşattığını belirterek, 'Kışın çok fazla kar yağışı alan Kop Dağı'nda kar ve buz mücadelesinin yanı sıra yolda yaşanan tipi sürücülerin korkulu rüyası olmaktadır.' dedi. Tünelin bitmesiyle bölgenin ekonomik gelişim göstereceğini ifade eden Bağ, 'Doğu Anadolu, zengin turizm coğrafyası, hayvancılığa dayanan ekonomisi ve hızla gelişen sanayisiyle yüksek standartta yer alıyor. Özellikle Erzurum kış turizmi açısından önemli yerlerden biri. Tünel, hem şehrin ticaretine hem de turizmine büyük katkı verecek.' diye konuştu. DOĞU KARADENİZ İLE DOĞU ANADOLU'YU BİRBİRİNE BAĞLAYACAK Bağ, tünelin hizmete girmesiyle trafik kazalarının aza indirileceğini ve insanların daha konforlu seyahat edeceğini vurgulayarak, şöyle devam etti: 'Kop Tüneli, Doğu Karadeniz'i Doğu Anadolu'ya bağlayan yolda olup transit taşımacılıkta önemli bir konuma sahip olacak. Ayrıca Gürbulak Sınır Kapısı ile kesintisiz ulaşım ve liman ticaretinde rahatlama sağlayarak bölgedeki ulaşım sorununa çözüm olacak. Yol 6,5 kilometre kısalacak ve mevcut haliyle 45-55 dakikada geçilen bu kesimde, seyahat süresi 15-20 dakikaya inecek. Böylece insanlar zaman ve yakıttan tasarruf ederek milli ekonomiye de katkı sağlanacak.' 'HEDEFİMİZ 2019'DA IŞIĞI GÖRMEK' Çalışmaların 2012'den bu yana devam ettiğini anımsatan Bağ, Kop Dağı'nın yapısının çalışmaları zorlaştırdığını kaydetti. Bölgenin jeolojisini mühendislik uygulamaları ile aşmaya çalıştıklarını dile getiren Bağ, sözlerini şöyle tamamladı: 'Her bir tüpü 6 bin 500 metre olan çift tüplü tünelin toplam uzunluğu 13 kilometre. Şu ana kadar da kazı ve destekleme işlemlerinde 6 bin 20 metre yolu tamamladık. Bölgenin yapısı çalışmalarımızı etkilese de çeşitli müdahalelerle bunları aşıyoruz. Ayrıca bu yıl tamamlanan yaklaşım tüneliyle çalışan tünel kesitinin kazıldığı kaya yüzeyinin ilerleme hızı iki katına çıktı. Bu bağlamda Kop Tüneli'nde 2019 yılı sonu itibarıyla ışığı görmeyi hedefliyoruz.'