Üçüncü Havalimanı için Cumhuriyet tarihinin en büyük proje finansman kredisine imza atıldı. Kredinin maliyeti Euribor artı 4.75 olarak belirlendi. Haber: Dilek Güngör İstanbul'a yapılacak Üçüncü Havalimanı'nın 6 milyar euroya mal olacak ilk etabı için altı bankadan sağlanan 4.5 milyar euroluk kredi anlaşması dün imzalandı. Cumhuriyet tarihinin en büyük proje finansmanı olan kredi, aynı zamanda Türk hukuk sistemine göre düzenlenen ilk anlaşma olma özelliğini taşıyor. Türkiye'de proje finansman sözleşmeleri İngiliz hukukuna göre yapılıyor. Dünkü imzanın ardından bundan sonra Türk hukukuna göre düzenlenen sözleşmelerin artması bekleniyor. Bankaların uluslararası tahkimin yanında Türkiye'de de bu yola başvurmaları hukuki zemin kazanıyor. MALİYET EURIBOR+4.75 4 yıl anapara ödemesiz, toplam 16 yıl vadeli finansman paketine, Ziraat Bankası 1.5 milyar euro, Halkbank ve Vakıfbank 1'er milyar euro, Denizbank 500 milyon euro ve Garanti Bankası ile Finansbank da 300'er milyon euroyla katıldı. Kredinin maliyeti euribor+4.75 olarak belirlendi. 12 yıl boyunca toplam faiz ödemesinin 2.7 milyar euroyu bulabileceği belirtiliyor. DEUTSCHE SENEYE KAPIYI ÇALAR MI? Yüzde 75'i kamu, yüzde 25'i özel bankaların oluşturduğu konsorsiyuma merkezi yurtdışında bulunan yabancıların da dahil olmak istediği fakat zaman kaybı olmaması için imzaların atıldığı belirtildi. Bankacılar, havalimanı inşaatının tamamlanmasının ardından yabancı bankaların konsorsiyuma girebileceği ve refinansman anlaşması yapılabileceği mesajını verdi. Bunun örneği Gebze-İzmir otoyol projesinde yaşanmıştı. Deutsche Bank'ın katılımıyla oluşturulan refinansman paketiyle vade 7'den 15 yıla yükseltilmişti. Yeni havalimanının ilk etabının 2018 yılının ilk çeyreğinde tamamlanması planlanıyor. Cengiz-Mapa-Limak-Kolin-Kalyon Ortak Girişim Grubu, İstanbul üçüncü havalimanının 25 yıllık işletme hakkı için Mayıs 2013'te yapılan yap-işlet-devret ihalesini kira bedeli olarak 22 milyar 152 milyon euro artı KDV teklif ederek kazanmış ve İGA Havalimanı İşlemesi A.Ş'yi kurmuştu. Projenin ilk etabı yılda 90 milyon yolcu kapasiteli terminal binası ve üç kuzey-güney pisti yatırımlarını içeriyor. İlk etap hizmete girince şu an hiçbir yerde olmayan şekilde havalimanına aynı anda iki uçak iniş yapabilecek. 120 BİN KİŞİYE İŞ Limak Holding Yönetim Kurulu Başkanı Nihat Özdemir, İstanbul'u, dünya havacılığının da merkezi haline getirme hedefi yolunda önemli bir aşamaya şahitlik edildiğini söyledi. Havalimanı inşaatının, 76 milyon metrekare büyüklüğünde alana yayıldığını ve inşatta bugün 8 bin kişinin çalıştığını, bu sayının her geçen gün arttığını aktaran Özdemir, 'Proje tamamlandığında doğrudan 120 bin, yan sektörlerle yüzbinlerce kişiye istihdam sağlayacağız. Bugün itibarıyla Türkiye'nin en büyük makine parkına sahibiz. İnşaatımızda 800 adet yüksek kapasiteli iş makinesi ve bin 700 adet yüksek tonajlı kamyon aralıksız çalışıyor' dedi. Özdemir, İstanbul Yeni Havalimanı'nın, tüm fazları tamamlandığında yıllık yaklaşık 200 milyon yolcu kapasitesine ve 6 piste sahip olacağını dile getirdi. Özdemir, 'Yolcu dostu bir yaklaşımla tasarlanmış havalimanımıza inen yolcumuz yaklaşık 15 dakikada tüm işlemlerini tamamlayıp limanımızdan çıkış yapabilecek. Hedefimiz inşaatı tamamlayarak 2018'in ilk çeyreğinde işletmeye açmak. İşletmeye açtığımız tarihten itibaren yılda KDV dahil 1 milyar 46 milyon euro olmak üzere 25 yılın sonunda toplam 26.1 milyar euroyu devlet bütçesine kazandıracağız' diye konuştu. 4.5 MİLYAR EURO Cengiz-Mapa-Limak-Kolin-Kalyon Ortak Girişim Grubu tarafından kurulan İGA ile Ziraat Bankası, Halkbank, VakıfBank, DenizBank, Garanti Bankası ve Finansbank arasında 16 yıl vadeli toplam 4.5 milyar euroluk kredi anlaşmasına imza atıldı.