Paris'in sembolü olan ve yılda 6 milyon turist çeken Eyfel Kulesi, ne zaman, neden ve kim tarafından yapıldı? İşte Fransa'nın sembolü ünlü Eyfel Kulesi ile ilgili bilmedikleriniz. Eyfel Kulesi 1887 ile 1889 yılları arasında Gustave Eiffel'in firması tarafından, Fransız Devrimi'nin 100. yıl kutlamaları çerçevesinde inşa edilmiştir. İsmini, inşa ettiren firma olan Gustave Eiffel'den alır. Aslında kulenin mimarı Gustave Eiffel değil, İsviçreli Maurice Koechlin 'in siparişi üzerine tasarlayan Stephen Sauvestre'dir. 200.000 metrekare alanda bulunan Eyfel Kulesi her 7 yılda bir, 60 ton boya ile boyanır. Bu çalışmada 25 boyacı görev yaparken, çalışma 15 ay sürer. Bu işlem sırasında 1.500 fırça, 5.000 zımpara kağıdı ve 1.500 iş tulumu tüketilir. Ayrıca güvenlik maksadıyla toplam 50 km güvenlik halatı, 20.000 metrekare koruyucu ağ kullanılır. Boyama maliyeti yaklaşık 3 milyon avro tutar. Zaman içinde kulenin rengi kırmızımsı kahveden, sarımsı kahveye, daha sonra kestane kahvesinden bugünkü bronz tonuna dönüşmüştür. Kule 3 renk tonunda boyanır. En açık renk zirvede kullanılırken, en koyusu zeminde kullanılır. Gustave Eiffel çalışma odasında kulenin aerodinamik ölçümlerini yapıyor. Eyfel kulesi yapım aşamasında Paris halkının tepkisini çekti. Bazı sanatçılar devasa bir sokak lambasına benzetirken, bir fabrika bacası gibi Paris'in görsel itibarını zedeleyeceğini ileri sürdüler. Bugün Eyfel Kulesi, Dünya'nın en güzel mimari yapılarından biri olarak kabul ediliyor. 3.000 işçi 26 ay boyunca 18.038 adet demir parçayı 2,5 milyon perçinle bir araya getirdi. Hiç ölüm vakası yaşanmamış olması, o günün şartlarında şaşırtıcı bir durumdur. Eyfel'in 57, 115 ve 276. metrelerinde bulunan 3 teras Paris manzarasını seyretmek için dünyanın dört bir yanından gelen ziyaretçilerle dolup taşar. Zirvesindeki televizyon vericileriyle birlikte 327 metre yükseklikte olan kule demirden inşa edilmiş, özel teknikler sayesinde günümüze kadar sağlam olarak gelmiştir. Açılışından sonra 3 manzara bölümünden oluşan kuleye ilk platformuna kadar 50 yolcu taşıyan iki hidrolik asansör yapıldı. 2. Dünya savaşı sırasında, işletim sistemindeki hasarlar sebebiyle asansörler devre dışı kalınca, Adolf Hitler kuleye yaya olarak çıkmak zorunda kaldı. EYFEL KULESİ İLE İLGİLİ İLGİNÇLİKLER Eyfel Kulesi'nin inşaat masrafları 7.739.401 Frank 31 Sent tutmuştur ki bu rakam Gustave Eiffel'in tahminlerinin 1 milyon frank üstündedir. Ancak, 1889 yılındaki açılış tarihden önceki 5 ayda 1,9 milyon kişi ziyaret edince, yıl sonuna kadar toplam masrafın 3/4'ü çıkartıldı. Böylelikle Eyfel Kulesi, daha başından, kazanç sağlayan bir şirket görünümüne büründü. Eyfel Kulesi’nin tepesine çıkabilmek için 1.792 basamak çıkmak gerekir. Kulenin en tepesinde Eyfel Kulesi'nin mimarı tarafından bir daire düzenlenmiştir. Fransa'da ilk radyo yayını bu dairede yapılmıştı. Eyfel Kulesi'nin ilginç bir özelliği de yaz aylarında güneşin ısısıyla birkaç santimetre uzayıp, kışları tekrar eski haline dönmesidir. TEKNİK ÖZELLİKLERİ Eyfel Kulesi 300 m yüksekliktedir. Zirvesindeki televizyon vericileri 27 m daha yükseklik kazandırır. Günümüzde yaygın olarak kullanılan çelik yerine demirden inşa edilmiş, özel teknikler sayesinde günümüze kadar sağlam olarak gelmiştir. Manzara platformları kamuya açık 57 m, 115 m ve 276 m yükseklikteki platformlar vardır. Bu platformlara ziyaretçiler, üç asansörle kuzey, batı ve doğu kanatlarından ilk iki platforma ulaşır. İlk ve ikinci katlarda lokantalar mevcuttur. Ayrıca ilk katta, Eyfel Kulesinin tarihinin anlatıldığı bir sergi bulunur. En üst platforma ulaşmak isteyen bir ziyaretçi, ikinci katta aktarma yapar ve başka bir asansöre geçer. En üst platform hem çatılı hem de üstü açık bir alana sahiptir. Kulenin açılışından sonra, ilk platforma kadar 50 yolcu taşıyan iki hidrolik asansör kullanıma girmişti. Bunlar için gerekli hidrolik presler 16 sütuna monte edilmişti. Kuzey kanadından başka bir asansörle ikinci kata ulaşılıyordu. 1983 tarihinde ikinci ve üçüncü katlar arasına, 1000 tonluk yürüyen merdivenin yerini alan, 4 yeni turuncu asansör monte edildi. Yürüyen merdiven 954 basamaklı ve 3 m genişliğindeydi. İŞTE BU MİMARİ HARİKASINDAN ESŞİZ GÖRÜNTÜLER...