1) Malların Serbest Dolaşımı Faslın Kapsamı Malların serbest dolaşımı Avrupa Birliğinin dört temel serbestisinden biridir. Bu çerçevede, üye ülkeler tarafından Birlik iç pazarına sunulan sanayi ürünleri ile belirli kurallar çerçevesinde Birliğe ithal edilen üçüncü ülke sanayi ürünlerinin herhangi bir teknik engelle karşılaşmadan Birlik dâhilinde serbest dolaşıma girmesi hedeflenmektedir. Malların serbest dolaşımının sağlanması için; teknik mevzuatın uyumlaştırılması, pazara giren ürünlerin üretildikleri mevzuata uygunluğunu kontrol edecek kamu laboratuvarları ve ürünlerin pazara arz edilmeden önce gerekli test ve belgelendirme işlemlerini yapacak özel laboratuvarlar (uygunluk değerlendirme kuruluşları ve onaylanmış kuruluşlar) için gerekli altyapının kurulması gerekmektedir. 2) İşçilerin Serbest Dolaşımı Faslın Kapsamı İşçilerin Serbest Dolaşımı kavramı, diğer ekonomik faktörler gibi emeğin de herhangi bir engelle karşılaşmadan AB tek pazarında dolaşımını ifade etmektedir. AB tek pazarının 4 temel serbestisinden biridir. Bu fasıl altındaki mevzuat, bir işverene bağlı olarak gelir getirici bir işte çalışan her nitelikteki AB üyesi ülke vatandaşı bireylerin diğer bir üye ülkede de çalışma hakkına sahip olmasını ve çalışma koşulları, sosyal yardımlar, vergilendirme konularında o ülke işçileri ile eşit muameleye tabi tutulmasını düzenlemektedir. Fasıl 3- İş Kurma Hakkı ve Hizmet Sunumu Serbestisi Faslın Kapsamı İş Kurma Hakkı ve Hizmet Sunumu Serbestisi, 'Tek Pazar'ın dört temel serbestisinden (malların, kişilerin, hizmetlerin, sermayenin serbest dolaşımı) birini oluşturmakta olup, genel olarak sınai nitelikteki faaliyetleri, ticari nitelikteki faaliyetleri, el sanatları faaliyetlerini ve serbest meslek faaliyetlerini kapsamaktadır. Fasıl temel olarak üç ana bölümden oluşmaktadır: 1- İş kurma hakkı ve hizmet sunumu kapsamında çerçeve düzenleme. 2- Mesleki niteliklerin tanınmasına yönelik düzenlemeler. 3- Posta hizmetleri düzenlemeleri. Fasıl 4- Sermayenin Serbest Dolaşımı Faslın Kapsamı AB'nin İşleyişi Hakkında Antlaşma'nın 'Kişilerin, Hizmetlerin ve Sermayenin Serbest Dolaşımı' başlığının 4. Bölümü 'Sermaye ve Ödemeler' konusundaki düzenlemeleri içermektedir. Antlaşma'nın 63. maddesinde, üye devletlerarasındaki ve üye devletlerle üçüncü ülkeler arasındaki sermaye hareketlerine ve ödemelere uygulanan tüm kısıtlamaların, bazı istisnalar haricinde, kaldırılması öngörülmektedir. Sermayenin Serbest Dolaşımı başlığı, Avrupa çapında daha açık, bütünleşmiş, rekabetçi ve etkin bir ortak pazar ve finansal hizmet yapısının tesisi adına önemli bir konuma sahiptir. Söz konusu serbestliğin uygulanmasına getirilen istisnalar ise vergilendirme, ihtiyatlı denetim, karapara aklamanın önlenmesi, kamu politikası öncelikleri ve Ortak Dışişleri ve Güvenlik Politikası uyarınca belirlenen yaptırımlar gibi konular ile ilgilidir. 5) Kamu Alımları Faslın Kapsamı Kamu alımları ile ilgili AB müktesebatı şeffaflık, eşit muamele, serbest rekabet ve ayrımcılık yapılmamasına ilişkin genel ilkelerin yanında, Avrupa Birliği çapında kamu kuruluşlarının yaptığı ve belirli eşik değerin üzerinde kalan yapım işi, hizmet alımı ve tedarik ihalelerinde ortak özel usullerin uygulanmasını ve ihalelere yönelik şikâyet ve inceleme ile ilgili kurallarını düzenlemektedir. Bu alandaki AB mevzuatı şunlardır: - Klasik alımları düzenleyen 2014/24/AB sayılı Direktif, - Su, enerji, ulaştırma ve posta sektörlerinde faaliyet gösteren kuruluşların yapacakları sektörel alımları düzenleyen 2014/25/AB sayılı Direktif, - Her iki direktif kapsamında yer alan alımlara ilişkin şikâyetlerin incelenmesi konusundaki 89/665/AET (klasik alımlar için) ve 92/13/AET (sektörel alımlar için) sayılı Direktifler (Söz konusu direktifler, 2007/66/AT sayılı bir Direktif ile önemli ölçüde tadil edilmiştir. - İmtiyaz sözleşmelerine ilişkin hususları ilk kez düzenleyen 2014/23/AB sayılı Direktif, - Savunma ve güvenlik alımlarını düzenleyen 2009/81/AT sayılı Direktif. Ayrıca, Avrupa Birliği'nin İşleyişi Hakkında Antlaşma'nın şeffaflık, eşit muamele, rekabet gibi temel prensiplerini içeren kamu-özel ortaklıklarına ve imtiyazlara dair yasal bir çerçevenin de üye ülkelerde mevcut bulunması gerekmektedir. 5 No'lu Kamu Alımları Faslında Tanıtıcı Tarama Toplantısı 7 Kasım 2005 tarihinde, Ayrıntılı Tarama Toplantısı ise 28 Kasım 2005 tarihinde gerçekleştirilmiştir. Bu fasla dair 3 adet açılış kriterini içeren Avrupa Birliği Dönem Başkanlığı mektubu 17 Mayıs 2006 tarihinde tarafımıza iletilmiştir. 6) Şirketler Hukuku Faslın Kapsamı Şirketler Hukuku mevzuatı, şirketler ile muhasebe ve denetime ilişkin mevzuat olmak üzere iki ana unsurdan oluşmakta olup; şirket düzenlemelerine ilişkin kurallar, şirketlerin tescili, birleşmesi, bölünmesi, butlan sebepleri, şubeleri, ortakları ve alacaklarına ilişkin genel ilkeleri düzenlemektedir. Muhasebe ve denetim alanındaki kurallar ise, anonim ve limited şirketlerin bilanço esasları, finansal raporlama ilkeleri, denetim ve muhasebe esaslarını düzenler. 6 No'lu Şirketler Hukuku faslında Tanıtıcı Tarama Toplantısı 21 Haziran 2006, Ayrıntılı Tarama Toplantısı ise 20 Temmuz 2006 tarihlerinde gerçekleştirilmiştir. AB Dönem Başkanlığı bu fasılda 1 adet açılış kriterini Türkiye'ye iletmiştir. 7) Fikri Mülkiyet Hukuku Faslın Kapsamı Fikri mülkiyet hakları mevzuatı, telif hakları ve sınai mülkiyet haklarına ilişkin mevzuat olmak üzere iki ana unsurdan oluşmaktadır. Telif hakları, ilim ve edebiyat, musiki, güzel sanatlar veya sinema eserleri olarak sayılan her türlü fikir ve sanat ürünlerini yaratan eser sahiplerinin haklarını korumayı amaçlayan düzenlemeler ile icracı sanatçıların, radyo ve televizyon kuruluşlarının ve filmlerin ilk tespitini gerçekleştiren film yapımcılarının haklarını içeren komşu hakları (bağlantılı haklar) korumak amacıyla gerçekleştirilen düzenlemeleri içerir. Sınai mülkiyet hakları ise, marka, patent, tasarım, faydalı model ve entegre devre topografyaları gibi oldukça geniş bir alanı kapsamaktadır. 7 No'lu Fikri Mülkiyet Hukuku Faslında Tanıtıcı Tarama Toplantısı 6-7 Şubat 2006 tarihlerinde, Ayrıntılı Tarama Toplantısı ise 2-3 Mart 2006 tarihlerinde gerçekleştirilmiştir. Bu Fasla dair 1 adet açılış kriterini içeren AB Dönem Başkanlığı mektubu 4 Nisan 2007 tarihinde Türkiye'ye iletilmiştir. 8) Rekabet Politikası Faslın Kapsamı Avrupa Birliği Rekabet Politikasının ve söz konusu politikayı oluşturan müktesebatın temel amacı, üye ülkelerde faaliyet gösteren ekonomik aktörlerin eşit koşullarda rekabet edebileceği bir iç pazarın oluşumunu sağlamaktır. Avrupa Birliği, rekabet politikası yoluyla piyasa ekonomisinin tüm mekanizmalarıyla sağlıklı işleyebilmesini temin etmek üzere rekabetin hukuka aykırı şekilde sınırlandırılmasını engelleyici kurallar getirmiştir. Bu kurallar, temel olarak iç pazarda rekabetin bozulmasını engellemeyi sağlayan bir sistem oluşturmaktadır. Fasıl 9- Mali Hizmetler Faslın Kapsamı Fasıldaki AB müktesebatı bankacılık, sermaye piyasaları ve sigortacılık (bireysel emeklilik de dâhil olmak üzere) olmak üzere üç temel sektöre ilişkin düzenlemeleri içermektedir. Bu Fasıl esasen İş Kurma Hakkı ve Hizmet Sunumu Serbestisi Faslı ile aynı ilkeye dayanmaktadır. Bu alanı düzenleyen Müktesebatın temel amacı, finansal hizmet sağlayıcılarının 'Tek Pazar' kapsamında iş kurma hakkı ve hizmet sunumu serbestisinden faydalanmasını temin etmek, bunun yanı sıra, finansal hizmetlerin nihai tüketicisi olan AB vatandaşlarının da son derece karmaşık olabilen finansal ürünlerden faydalanırken zarar görmelerini önlemektir. Böylelikle AB düzeyinde entegre olacak finansal piyasalara halkın da güven duyması hedeflenmiştir. Fasıl 10-Bilgi Toplumu ve Medya Bilgi toplumuna dönüşümün nihai hedefi, rekabet gücünün artırılarak dünya hasılasından daha fazla pay almak ve toplumsal refah seviyesini artırmaktır. Bilgi toplumu; yeni temel teknolojilerin gelişimiyle birlikte bilgi üretiminin, bilgi sermayesinin ve nitelikli insan faktörünün önem kazandığı, eğitimin sürekliliğinin ön plana çıktığı, iletişim teknolojileri, bilgi otoyolları, elektronik ticaret gibi yeni gelişmeler ile toplumu, ekonomik, sosyal, kültürel ve siyasal açıdan sanayi toplumunun ötesine taşıyan bir gelişme aşaması olarak tanımlanabilir. Bu yeni aşama, farklı bir dünya görünümünü de beraberinde getirmekte ve geleceğin politikasının ilkelerinin de kendine göre oluşmasına yol açmaktadır. Bilgi toplumu, sanayi toplumunun sosyo-ekonomik gelişme sürecinde yol açtığı gelişmelerden daha farklı, ekonomik alandaki tüm karar birimlerinin ve kurumların yapısında hızlı değişimi ve yeniden yapılanmayı gerektiren bir aşama olarak nitelendirilebilir. Fasıl-11 Tarım ve Kırsal Kalkınma FASIL İÇERİĞİ: 11 No'lu Tarım ve Kırsal Kalkınma faslı kapsamında, esas itibarı ile değişik ürünler için geliştirilen ve çiftçilere ve sektörde yer alan ürün işleyicileri gibi aktörlere verilen destekler, bazı ürünlere yönelik üretimle ilgili kota düzenlemeleri, bu ürünlerin ithalatına yönelik kısıtlamalar, ek tarifeler gibi hususlar ele alınmaktadır. Ayrıca tarımla uğraşan ve gelir düzeyi nispeten düşük olan kırsal kesimin ihtiyaçlarını karşılamaya, gelir kaynaklarının çeşitlendirilmesine yönelik tedbirlerin ele alındığı AB kırsal kalkınma politikasının uygulanabilmesi için zemin teşkil eden planlama, programlama, izleme ve değerlendirme, mali yönetim ve kontrol ile politika amaçlarına ulaşmak için kurulması gereken sistemler ve idari araçlar da bu başlık altında ele alınan diğer temel hususlardır. Kırsal kalkınma dahil, OTP kapsamındaki harcamalar AB bütçesinin önemli bir bölümünü oluşturduğundan desteklerin uygunluğunun kontrolünü sağlayan idare ve kontrol sistemlerinin kurulması gereklidir. Fasıl mevzuatı aynı zamanda yöresel ve geleneksel özellikleri olan tarım ve gıdalara ilişkin coğrafi işaret koruması ve bunların denetimi, organik tarım ilkeleri ve kontrol prensipleri, tarım sektöründeki devlet yardımları konuları ile AB Ortak Tarım Politikasının oluşturulmasında büyük öneme sahip çiftlik muhasebe veri ağının kurulması ve işletilmesini kapsamaktadır. Her ne kadar 18 no'lu İstatistik faslı kapsamında ele alınmakta ise de, tarım istatistikleri bu fasılla doğrudan ilişkilidir. Fasıl müktesebatı tüzüklerden oluştuğundan AB Ortak Tarım Politikasının uygulanması için gerekli idari yapıların ve mekanizmaların üyelik öncesinde oluşturulup, uygulama konusunda deneyim kazanılması beklenmektedir. Fasıl 12- Gıda Güvenliği, Veterinerlik ve Bitki Sağlığı I. FASIL İÇERİĞİ: Bu fasıl üç ana başlıktan oluşmaktadır; -Gıda Güvenliği; Gıda Güvenliği, tüketicinin korunması, bilgilendirilmesine yönelik hijyen ve sunum kuralları, gıda güvenliğinin teminine yönelik mekanizmalar ve denetimlere yönelik düzenlemeleri içermektedir. Ayrıca, gıdanın işlenmesi ve piyasaya sürülmesiyle ilgili,özellikle hayvansal gıdalar için daha sıkı olan hijyen kurallarını da içermektedir. - Veterinerlik; Tarım mevzuatının önemli bir bölümünü oluşturan veterinerlik mevzuatı esas itibarı ile canlı hayvanlar ve hayvansal ürünlerin topluluk içi ticareti, hastalık kontrol ve eradikasyonu, AB dışındaki ülkelerden gelecek ürünlere ilişkin teknik ve idari düzenlemeler ile hayvansal kökenli ürünlerin üretiminin kontrolüne ilişkin düzenlemeleri içermektedir. Alt-başlık altında aynı zamanda, hayvan hastalıklarının bildirimi, hayvanların kimliklendirilmesi ve hareketlerinin takibine ilişkin gerekli idari yapılara ve mekanizmalara ilişkin kapsamlı düzenlemeler bulunmaktadır. Canlı hayvan ve hayvansal ürünlerin ithalatı için ayrıntılı kuralları ortaya koyan mevzuat, ithalatın belirli ve bu konuda özel olarak teçhiz edilmiş sınır kontrol noktalarından yapılmasını gerekli kılmaktadır. - Bitki Sağlığı; Bitki ve bitkisel kökenli ürünlere zarar veren organizmaların kontrolü, dikim amaçlı bitkilerin ticaretinde bitki pasaportunun kullanılması, zirai mücadele ilaçlarının ruhsatlandırılması işlemleri, iç ve dış karantina tedbirleri, bitkisel kökenli ürünlerde zirai mücadele ilaçları kalıntıları, tohum ve fide kalitesi ve bu ürünlerin pazarlanmasına ilişkin kurallar yer almaktadır. Fasıl 13-Balıkçılık I. FASIL İÇERİĞİ: 13 no'lu Balıkçılık faslı Balıkçılık müktesebatı, kaynakların ve av filosunun yönetilmesi, denetim ve kontrol, sektörde faaliyette bulunanlara yönelik yapısal eylemler ve bu bağlamda AB Balıkçılık fonunun yönetimi, ortak pazarlama standartlarının uygulanması, piyasanın ortak düzenlenmesini ve bu eylemlerin üretici örgütleri aracılığıyla yürütülmesine yönelik kurallardan oluşmaktadır. Bu kuralların belirlenmesinde, balık kaynaklarının mevcut durumuna ilişkin stok değerlendirme çalışmalarının yapılması ve sektöre ilişkin toplanan güvenilir veriler büyük önem taşımaktadır. Fasıl Tüzüklerden oluşmakta olup, özellikle katılım öncesinde, mevzuatta yer alan hükümlerin uygulanmasına yönelik idari yapının ve uygulama mekanizmalarının oluşturulması ve uygulama konusunda deneyim kazanılması büyük önem taşımaktadır. Ayrıca son yıllarda yapılan mevzuat değişiklikleri ile balıkçılık faaliyetlerinin etkin denetimi konusunda sadece üye devletler değil aynı zamanda AB'ye su ürünleri ihraç eden diğer ülkeler için de ayrıntılı kurallar benimsenmiştir. Fasıl 14 - Taşımacılık Politikası AVRUPA BİRLİĞİ'NİN TAŞIMACILIK POLİTİKASI: Avrupa Birliği'nin taşımacılık politikası temel olarak; emniyetli, güvenli, verimli ve çevre dostu taşıma hizmetlerini teşvik ederek iç pazarın işleyişinin geliştirilmesini amaçlamaktadır. Taşımacılık politikasıyla Avrupa çapında temiz, emniyetli ve etkin taşımacılık hizmetleri sunarak iç pazarın desteklenmesi ve AB vatandaşlarının özgürce seyahat edebilmelerinin sağlanması hedeflenmiştir. Bu çerçevede farklı taşımacılık türleri arasında denge oluşturulması, birbirleri ile bağlantılarının sağlanması, darboğazların aşılması öncelikler olarak belirlenmiştir. Taşımacılık Politikasının merkezinde kullanıcı olduğundan ve sektörün sürdürülebilirliği ihtiyacından hareketle, çeşitli alt sektörler için getirilen yeni düzenlemeler ile yol emniyeti, kullanıcı hakları, sektörün sosyal boyutu ve çalışma koşulları, çevreye olumsuz etkilerin azaltılması, geliştirilmiş ve güçlendirilmiş, bu çerçevede ortak, yeknesak ve zorunlu mevzuat benimsenmiştir. Roma Antlaşması'na (Madde 3, paragraf (e)) göre taşımacılık, Avrupa ekonomik entegrasyonunun gerçekleştirilebilmesi için ortak politikalar oluşturulması gereken bir alandır. Taşımacılık politikaları, malların serbest dolaşımının ve dolayısıyla iç pazar oluşumunun ve kişilerin AB içerisinde serbestçe seyahat edebilmelerinin temelinde yer alır. Fasıl 15 - Enerji FASLIN KAPSAMI : Enerji faslı kapsamındaki mevzuat enerji iç piyasası (elektrik ve doğal gaz piyasaları), enerji verimliliği, yenilenebilir enerji kaynakları, nükleer güvenlik ve radyasyondan korunma ile arz güvenliği alanlarında yoğunlaşmaktadır. AVRUPA BİRLİĞİ'NİN ENERJİ POLİTİKASI : Avrupa Birliği enerji politikalarının üç temel amacı bulunmaktadır: -Topluluğun rekabet edebilirliğine katkı sağlamak, -Enerji arz güvenliğini temin etmek, -Sürdürülebilir kalkınma temelinde çevrenin korunmasına katkıda bulunmak. Avrupa Birliği enerji politikalarını oluştururken bu üç amaç arasında bir denge kurmayı hedefler. Fasıl 16- Vergilendirme Faslın Kapsamı Fasıl kapsamında, dolaysız vergilerin yakınlaştırılması (gelir ve kurumlar vergisi), dolaylı vergilerin uyumlaştırılması (katma değer vergisi, özel tüketim vergisi), vergisel konularda idari yardımlaşma ile idari kapasite ve bilgi işlem altyapısı konuları bulunmaktadır. Dolaylı vergilerden Katma Değer Vergisine (KDV) ilişkin AB nezdinde yapılan düzenlemelerle vergi piramitleşmesine neden olmayan genel bir tüketim vergisi getirilmiştir. Diğer bir dolaylı vergi olan Özel Tüketim Vergisinin (ÖTV) konusunu enerji ürünleri, alkollü içecekler ve tütün ürünleri oluşturmaktadır. Dolaysız vergilerden Kurumlar Vergisine ilişkin müktesebat kapsamında kazanç ve sermaye üzerinden alınan vergiler düzenlenmiştir. Gelir Vergisi alanında ise gerçek kişilerin tasarrufları karşılığı elde ettikleri faiz gelirlerinin ve emekli maaşlarının vergilendirilmesi ile kar payı üzerinden alınan vergilere ilişkin kurallar ilgili müktesebatta yer almaktadır. İdari işbirliği ve karşılıklı yardımlaşma alanında vergiden kaçınma ve vergi kaçakçılığı ile mücadele amacıyla ülkelerin vergi ve gümrük idareleri arasında bilgi değişimine imkan veren düzenlemeler yer almaktadır. Uygulama/Operasyonel Kapasite ve Teknik/Bilgi İşlem Alt Yapısına ilişkin alanda ise, müktesebatta yer alan düzenlemeler farklı vergi türlerini kapsamaktadır. Üye ülkeler arasında elektronik ortamda bilgi değişimi yapılabilmesi için KDV alanında KDV Bilgi Değişim Sistemi (VIES), Birlik dışından yapılan e-ticaret konusunda VoeS, ÖTV ile ilgili olarak EMCS gibi bilgi işlem sistemleri oluşturulması gerekmektedir. Dolaysız vergiler alanında ise, gerçek kişilerin elde etmiş olduğu faiz gelirlerine ilişkin bilgilerin elektronik ortamda standart bir formatta otomatik olarak değişime tabi tutulabilmesi için bilişim sistemlerinin oluşturulması gerekmektedir. Fasıl 17- Ekonomik ve Parasal Politika Faslın Kapsamı Ekonomik ve Parasal Politika Faslı temel olarak üye devletlerin merkez bankalarının bağımsızlığı, kamu sektörünün merkez bankaları tarafından finansmanının yasaklanması ve kamu sektörünün finansal kurumlara imtiyazlı erişiminin önlenmesi konularını kapsamaktadır. Bu alandaki müktesebat temel olarak 'Avrupa Birliği'nin İşleyişine Dair Antlaşma'nın 119. maddesi (eski md.4) ve 'Ekonomik ve Parasal Politikalar' başlığındaki 120-144. maddeler (eski md. 98-124) ile düzenlenmektedir. Birliğin bu alanda dayandığı müktesebatın yapısına ek olarak serbest rekabete dayanan açık piyasa ekonomisi prensibi, tek para politikası ve fiyat istikrarını muhafaza hedefleri ile uyum faslın temelini oluşturmaktadır. Ekonomik ve parasal politika alanında koordinasyonun çerçevesini Ekonomik ve Parasal Birlik (EPB) oluşturmaktadır. EPB kapsamında, üye ülkelerin ekonomi politikalarında eşgüdüm sağlamaları ve İstikrar ve Büyüme Paktı'nın mali gözetim koşullarına tabi olmaları beklenmektedir. Yeni üye olacak devletlerin, Antlaşmalarda geçen kriterlere (Maastricht Kriterleri) uyum sağlamak suretiyle Birliğe katılım ertesinde Euro'yu para birimleri olarak kabul etmeleri beklenmektedir. 2008 yılında yaşanan küresel finansal krizin ardından AB'nin ekonomik ve parasal politika çerçevesinde AB ekonomik yönetişiminde önemli değişiklikler yapılmıştır. Bu kapsamda, İstikrar ve Büyüme Paktı'nın koşulları güçlendirilmiş ve daha sıkı bir mali denetim getirilmiştir. Ayrıca, ekonomi politikası alanında koordinasyonu artırmak amacıyla Avrupa Dönemi, Euro Rekabet Paktı, Makroekonomik Dengesizlik Prosedürü gibi yeni yapılar oluşturulmuştur. Fasıl, Kopenhag ekonomik kriterleri (işleyen bir piyasa ekonomisinin varlığı ve Birlik içindeki rekabetçi baskılarla ve piyasa güçleriyle başa çıkabilme yeteneği) ile yakından ilişkili olup, fasıl kapsamında kaydedilen ilerlemeler, doğal olarak ekonomik kriterler alanında da olumlu yansımalar yaratmaktadır. Fasıl 18- İstatistik Faslın Kapsamı Avrupa Birliği istatistik sistemine uyum; • Üretilen istatistiklerin tanım ve yöntem bakımından tüm AB üyesi ve aday ülkeler için karşılaştırılabilir olması, • Tanım, kavram, yöntem, sınıflama, yayımlanma sıklığı gibi hususlarda AB standartlarının benimsenmesi, • Ülkemizin AB ile yürüteceği müzakerelerde temel girdi olarak uyumlu ve karşılaştırılabilir istatistiksel verilerin kullanılması olarak sıralanmaktadır. İstatistik alanındaki müktesebat; tarafsızlık, güvenirlik, istatistiksel gizlilik ve mesleki bağımsızlık gibi temel ilkelere uyumu gerektirmektedir. İstatistik Faslı kapsamında müktesebat; istatistiksel altyapı, sınıflandırmalar ve kayıtlar ile sektör istatistikleri (resmi istatistiklerin konusu olan sektörler) bölümlerini içermektedir. Sektör istatistiklerine konu olan sektörler; • Dış Ticaret İstatistikleri, • Tarım ve Balıkçılık İstatistikleri, • İşgücü, Gelir Dağılım ve Sosyal Güvenlik İstatistikleri, • Turizm, Telekomünikasyon, Bilgi ve İletişim Teknolojileri, • Taşımacılık, • Ekonomik ve Parasal Politika, • Fiyat İstatistikleri ve Satın Alma Gücü Paritesi, • Yapısal İş İstatistikleri, • Enerji İstatistikleri, • Bölgesel İstatistikler, • Sağlık İstatistikleri, • Çevre İstatistikleri, • Eğitim ve Kültür İstatistikleri, • Ormancılık İstatistikleri, • Demografik İstatistikler olarak düzenlenmiştir. Fasıl 19-Sosyal Politika ve İstihdam Fasıl ile ilgili Genel Bilgi: İstihdamın artırılması, çalışma ve yaşama koşullarının iyileştirilmesi, uygun seviyelerde sosyal koruma sistemlerinin oluşturulması, sosyal ortaklarla diyalog tesis edilmesi, sürdürülebilir bir istihdam yapısı için insan kaynaklarının geliştirilmesi, sosyal dışlanma ve yoksullukla mücadele edilmesi, kadın ve erkekler için eşit fırsatlar sağlanması faslın kapsamını oluşturmaktadır. Bu çerçevede, faslın alt konuları arasında, iş hukuku, iş sağlığı ve güvenliği, kadın ve erkek arasında eşit muamele, ayrımcılıkla mücadele, sosyal diyalog, istihdam, sosyal içerme ve sosyal koruma yer almaktadır. Fasıl 20-İşletme ve Sanayi Politikası FASLIN KAPSAMI AB'nin işletme ve sanayi politikası, temel olarak genel politikaların belirlenerek rekabet edebilirliğin artırılabilmesi hedefine yönelik işletme politikası, sanayi politikası ve sektörlere yönelik tedbir ve politikaların yer aldığı politikalardan oluşmaktadır. Fasıl altındaki mevzuat, Komisyon bildirimleri, önerileri ve zirve kararları ile ortaya konan politika prensiplerinden oluşmaktadır. Bu politika prensipleri, yapısal uyumun sağlanması, işletmelere yönelik en iyi iş ortamının yaratılması, iç ve dış yatırımların artırılması, KOBİ'lerin geliştirilmesi ve Ar-Ge, girişimcilik ve yenilikçilik faaliyetlerinin desteklenmesini amaçlamaktadır. Bu boyutuyla işletme ve sanayi politikası, farklı alanlarda oluşturulan politika setlerini yatay olarak kesmektedir. Bu fasıl altındaki temel hedef, ölçek, sektör, yasal statü ve yeri ne olursa olsun tüm iş çevresi için, AB'nin sürdürülebilir kalkınma hedefleriyle uyumlu olarak işletmelerin kurulabileceği, yaşayabileceği ve girişimcilik ruhunun geliştirilebileceği iş ortamının oluşturulması ve bu işletmelerin rekabet gücünün artırılmasıdır. Fasıl 21 - Trans-Avrupa Ağları AVRUPA BİRLİĞİ'NİN TRANS-AVRUPA AĞLARI POLİTİKASI : Trans-Avrupa Ağları politikası ile Ulaştırma, Enerji ve Telekomünikasyon sektörlerinde Avrupa altyapısının entegrasyonu ve karşılıklı işletilebilirliği amaçlanmakta, bu çerçevede teknik standartlar ve öncelikli ortak çıkar projeleri tespit edilerek, bu projeler için finansman imkanları geliştirilmektedir. TEN Politikasının ana amacı bu üç sektör için tek pazarın oluşturulması, aynı zamanda bu sektörlerin Avrupa Tek Pazarı'nın işleyişini kolaylaştırmasıdır. TEN Politikası aynı zamanda uyumlu bir Avrupa altyapı sistemi oluşturmak için bölgesel ve ulusal altyapıyı birbirine bağlamaktadır. TEN politikasının aşağıdaki konularda etkinliği ve verimliliği artırması beklenmektedir: -Ekonomik ve Sosyal Bütünleşme -Kişilerin, malların ve hizmetlerin serbest dolaşımı -Az gelişmiş bölgelerin geliştirilmesi, -Çevresel etkilerin sınırlanması -Komşu ülkelerle bağlantıların güçlendirilmesi -Rekabetçi enerji üretimi ve arzı -Yenilenebilir enerji üretiminin artırılması -Enerji arz güvenliği ve etkinliği Fasıl 22-Bölgesel Politika ve Yapısal Araçların Koordinasyonu Faslın Kapsamı Bölgesel Politika, temel olarak bölgeler arasındaki sosyo-ekonomik farklılıkların azaltılmasına yönelik bütün çalışmaları kapsamaktadır. Yapısal Araçların Koordinasyonu, AB'nin finansal aracı olan Yapısal Fonlara ilişkin genel hükümleri içeren çerçeve tüzük ve bu çerçeve tüzüğe bağlı olarak her bir yapısal fonu konu alan tüzüklerin uygulanması ve fonların kullanımına yönelik mekanizmanın oluşturulması çalışmalarını kapsamaktadır. Üyelikle birlikte kullanılması mümkün olacak bu fonların uygulanabilmesine yönelik; alan organizasyonu, programlama, izleme ve değerlendirme, mali yönetim ve kontrol konularında düzenleyici tüzükler ile müktesebat tamamlanmaktadır. Bu alanda 2014-2020 dönemi Uyum Politikası kapsamında yer alan Fonlar aşağıda sıralanmıştır: 1.Avrupa Bölgesel Kalkınma Fonu 2.Uyum Fonu 3.Avrupa Sosyal Fonu 4.Avrupa Küreselleşme Uyum Fonu 5.Sosyal Değişim ve Yenilik için Avrupa Birliği Programı 6.Avrupa Bölgesel İşbirliği Programı 7.Avrupa Bölgesel İşbirliği Gruplaşması 23. Yargı ve Temel Haklar Faslın Kapsamı: Yargı ve temel haklar alanındaki AB politikaları birliği bir özgürlük, güvenlik ve adalet alanı olarak koruma ve daha da geliştirmeyi amaçlar. Bağımsız ve iyi çalışan bir yargının kurulması çok önemlidir. Mahkemeler tarafından verilen kararların tarafsızlığı, bütünlüğü ve yüksek standardı hukukun üstünlüğünün korunması için önemlidir. Bu, yargı üzerinde dış etkilerin giderilmesi ve yeterli mali kaynakların ve eğitimin ayrılması konusunda ciddi bir kararlılık gerektirir. Adil yargılama prosedürleri için yasal garantiler bulunmalıdır. Aynı şekilde Üye Devletler yolsuzlukla etkin bir şekilde mücadele etmelidir çünkü bu konu demokratik kurumların istikrarı ve hukukun üstünlüğü için bir tehdit oluşturmaktadır. Yolsuzluğun engellenmesi ve caydırılması için uyumlu bir politikayı desteklemek adına sağlam bir yasal çerçeve ve güvenilir kurumlar gereklidir. Üye Devletler müktesebat ve Temel Haklar Şartı ile garanti edilen temel haklara ve AB vatandaşlarının haklarına saygı gösterilmesini sağlamalıdırlar. 24. Adalet, Özgürlük ve Güvenlik Faslın Kapsamı: AB politikaları, Birliği bir özgürlük, güvenlik ve adalet alanı olarak korumayı ve daha da geliştirmeyi amaçlar. Sınır kontrolü, vizeler, dış göç, sığınma, polis işbirliği, organize suçlar ve terörizmle mücadele, uyuşturucu alanında işbirliği, gümrük işbirliği ve cezai ve sivil konularda adli işbirliği alanlarında Üye Devletlerin büyüyen ortak kurallar çerçevesini yeterli bir şekilde uygulayacak donanıma sahip olmaları gerekir. Her şeyden önce bu, gerekli standartlara sahip olması gereken kanunları uygulayacak kurumlar ve diğer ilgili organlar bünyesinde güçlü ve iyi entegre edilmiş bir idari kapasiteyi gerektirmektedir. Profesyonel, güvenilir ve verimli bir polis örgütü çok önemlidir. AB'nin adalet, özgürlük ve güvenlik konularındaki politikalarının en ayrıntılı kısmı AB içinde iç sınır kontrollerinin kaldırılmasını kapsayan Schengen müktesebatıdır. Ancak yeni Üye Devletler için Schengen müktesebatının önemli kısımları katılım sonrasında alınacak ayrı bir Konsey kararını takiben uygulanmaktadır. Fasıl 25- Bilim ve Araştırma Bilim ve Araştırma Faslı kapsamında üye devletlerin, Araştırma ve Teknoloji Geliştirme alanındaki Topluluk hedef ve aktivitelerine yönelik uygulama kapasitelerini sağlamaları beklenmektedir. Fasıl, AB mevzuatının ulusal yasalara aktarılmasını gerektiren bir fasıl değildir. 'Bilim ve Araştırma' faslı kapsamındaki uygulama kapasitesi, Türkiye'nin araştırma alanındaki Topluluk Programları'na (Çerçeve Programı) etkin katılımı için gerekli koşulların mevcut olması ile ilgilidir. Bir diğer husus da Avrupa Araştırma Alanı ile entegrasyonun performansıdır. Aday ülkelerden, bu Fasıl altında Avrupa Araştırma Alanına entegrasyonlarını sağlama yolunda adımlar atması ve AB'nin bilim ve araştırma hedefleri yolunda ilerleme sağlamaları beklenilmektedir. Fasıl 26-Eğitim ve Kültür Eğitim, gençlik, spor ve kültür alanları temel olarak üye devletlerin sorumluluğundadır. Bunula birlikte, Avrupa Birliği (AB)'nin İşleyişi hakkında Antlaşma'da (Madde 165-167) yer aldığı üzere AB'de eğitimin kalitesinin artırılmasını sağlamak, kültürel zenginliği korumak ve ortak kültürü geliştirmek adına üye devletler arasında işbirliğinin ve faaliyetlerin desteklenmesi öngörülür. Eğitim ve gençlik alanında Lizbon Stratejisi ve ardılı AB 2020 Stratejisi öncülüğünde ortak hedeflere ulaşmak ve ulusal politikaları yakınlaştırmak amacıyla Açık Koordinasyon Yöntemi (Open Method of Coordination) uygulanmaktadır. Açık Koordinasyon Yöntemi yoluyla eğitim ve kültür alanlarında ortak hedefler ve ortak göstergeler belirlenmekte, ulusal eylem planları hazırlanmaktadır. Bu planların raporlanması, izlenmesi ve değerlendirmesi yapılmakta ve ortak öğrenme ve iyi uygulamaların paylaşım çalışmaları gerçekleştirilmektedir. Fasıl 27 - Çevre Avrupa Birliği'nin çevre politikası, kirliliği ortadan kaldırmayı, azaltmayı ve önlemeyi, doğal kaynakların, ekolojik dengeye zarar vermeyecek biçimde kullanılmasını temin ederek sürdürülebilir kalkınmayı sağlamayı, çevresel zararın kaynağında önlenmesini ve çevreyi korumanın diğer sektörel politikalarla (enerji, ulaştırma v.b.) entegrasyonunu güvence altına almayı amaçlamaktadır. Avrupa Topluluğu'nu ekonomik ve parasal birliğin yanı sıra siyasi bir birlik haline getirerek Avrupa Birliği'ni kuran ve 1993 yılında yürürlüğe giren Maastricht Anlaşmasıyla çevre alanına 'politika' statüsü verilmiştir. Avrupa Birliği'nin çevre politikasının temel ilkeleri, 'kirleten öder','bütünleyicilik', 'yüksek seviyede koruma', 'kaynakta önleme', 'önleyicilik' ve'ihtiyat'tır. Avrupa Birliği'nin çevre politikasının gelişiminde, 1973 yılından bu yana hazırlanan Çevre Eylem Programları oldukça etkili olmuştur. 28) Tüketicinin ve Sağlığın Korunması Faslın Kapsamı Tüketicinin ve Sağlığın Korunması Faslını tüketicinin korunması ve halk sağlığı olmak üzere iki ana başlığa ayırmak mümkündür. Tüketicinin korunmasına yönelik düzenlemeler; ayıplı ürünler, yanıltıcı reklamların engellenmesi, tüketici kredileri, kapıdan satışlar ve tüketicilerle karşı karşıya gelinmeksizin yapılan mesafeli satışlar gibi tüketiciyi doğrudan ilgilendiren pek çok konuyu düzenlemektedir. AB Tüketici Politikası, tüketicilerin ekonomik çıkarlarının korunmasının yanı sıra ürünlerin genel güvenliğini de kapsamaktadır. Genel ürün güvenliği ise piyasa arz edilmiş ürünlerin ilgili oldukları teknik mevzuatta belirtilen güvenlik şartlarını taşımaları ve dolayısıyla ürünlerin tüketici sağlığını tehdit etmemesini amaçlamaktadır. Halk sağlığı ise bulaşıcı hastalıklar, kan ve kan bileşenleri, organ, doku ve hücre nakli, tütün mamullerinin kullanımdan doğan zararlar, elektromanyetik alanların insan sağlığına etkileri, kanser, beslenme, akıl sağlığı gibi alanları kapsamaktadır. Bu alt başlık tüketicinin korunmasından farklı olarak daha çok tavsiye kararları ile düzenlenmiştir. 28 No'lu müzakere başlığı olan Tüketicinin ve Sağlığın Korunması Faslında Tanıtıcı Tarama Toplantısı 8-9 Haziran 2006 tarihinde, Ayrıntılı Tarama Toplantısı ise 6-7 Temmuz 2006 tarihlerinde gerçekleştirilmiştir. Bu fasla dair açılış kriteri öngörülmemiş ve fasıl Portekiz Dönem Başkanlığında 19 Aralık 2007 tarihinde müzakereye açılmıştır. Müzakere Pozisyon Belgemize cevaben AB Ortak Tutum Belgesinde müzakerelerin geçici olarak kapatılabilmesi için Ek Protokolün tam olarak uygulanması şartı haricinde 5 adet kapanış kriteri getirilmiştir. 29) Gümrük Birliği Faslın Kapsamı Gümrük Birliği Faslı Avrupa Birliği gümrük alanının düzgün işlemesinin sağlanması ile mal giriş ve çıkışında Birliğin dış sınırlarının korunması ve kontrol edilmesine ilişkin düzenlemeleri içermektedir. Bu kapsamdaki başlıca düzenlemeler Birlik Gümrük Kodu ve uygulama tüzükleri kapsamında düzenlenmektedir. Gümrük Birliği Faslı altındaki yükümlülüklerimiz, esas olarak ülkemiz ile AB arasındaki Gümrük Birliğini tesis eden 1/95 sayılı Ortaklık Konseyi Kararı'ndan doğmaktadır. 29 No'lu Gümrük Birliği Faslında Tanıtıcı Tarama Toplantısı 16-20 Ocak 2006 tarihinde, Ayrıntılı Tarama Toplantısı ise 13-14 Mart 2006 tarihinde gerçekleştirilmiştir. 30) Dış İlişkiler Faslın Kapsamı Dış İlişkiler Faslı Birliğin üçüncü ülkeler ve uluslararası örgütlerle olan ekonomik ve ticari ilişkileri ile uluslararası işbirliği ve yardıma ilişkin düzenlemeleri kapsamaktadır. Bu alandaki müktesebat, esas olarak ulusal hukuka aktarılması gerekmeyen ve doğrudan bağlayıcılığı olan AB mevzuatından oluşmaktadır. Dolayısıyla, Avrupa Birliği üyesi tüm ülkelerin Birliğin taraf olduğu bu düzenlemeleri aynen kabul etmesi ve bunların getirdikleri yükümlülükleri yerine getirmesi gerekmektedir. Birliğin aday ülkelerden beklentisi, üçüncü ülkelere yönelik politikaların ve uluslararası örgütlerdeki tutumların, Birliğin ve üye ülkelerin politika ve tutumlarıyla aşamalı olarak bağdaştırılmasıdır. 30 No'lu müzakere başlığı olan Dış İlişkiler Faslında Tanıtıcı Tarama Toplantısı 10 Temmuz 2006 tarihinde, Ayrıntılı Tarama Toplantısı ise 13 Eylül 2006 tarihinde gerçekleştirilmiştir. 31. Dış, Güvenlik ve Savunma Politikaları Faslın Kapsamı: Ortak Dış ve Güvenlik Politikası (ODGP) ve Avrupa Güvenlik ve Savunma Politikası (ASGP) yasal olarak bağlayıcı uluslararası anlaşmalar dahil olmak üzere yasalara ve siyasi belgelere dayalıdır. Müktesebat siyasi deklarasyonlardan, eylemlerden ve anlaşmalardan oluşur. Üye Devletler, ODGP çerçevesinde siyasi diyalogu gerçekleştirebilmeli, AB açıklamalarına uyabilmeli, AB eylemlerinde yer alabilmeli ve kararlaştırılan yaptırımları ve kısıtlayıcı önlemleri uygulayabilmelidirler. Fasıl 32- Mali Kontrol Faslın Kapsamı Mali Kontrol Faslı kapsamında, 4 temel politika alanı bulunmaktadır. Bunlar; Kamu İç Mali Kontrolü (KİMK), Dış Denetim, AB Mali Çıkarlarının Korunması ve Euro'nun Sahteciliğe Karşı Korunmasıdır. Kamu İç Mali Kontrolü, kamu sektöründe risk analizine ve kaynakların etkin, ekonomik ve verimli kullanılması sorumluluğuna dayalı kontrolleri kapsamaktadır. KİMK kavramı üç ilkeye dayanmaktadır: 1) güvenilir mali yönetim ve kontrol sistemleri ile desteklenen yönetsel hesap verebilirlik, 2) merkezi olmayan ve fonksiyonel olarak bağımsız iç denetim 3) mali yönetim ve kontrol ile iç denetim sistemlerinin merkezi uyumlaştırılması. Aday ülkelerin, KİMK reformuna ilişkin gerçekçi bir takvime bağlanmış kısa ve uzun vadeli hedefleri içeren bir Eylem Planı ile bir Politika Belgesi hazırlamaları gerekmektedir. Dış denetim bakımından, aday ülkenin, Uluslararası Yüksek Denetim Kurumları Örgütü (INTOSAI) tarafından, özellikle Örgüt'ün yüksek denetim kurumların işlevsel, kurumsal ve mali yönden bağımsız olmasını öngören Lima Deklarasyonu'nda belirlenen uluslararası kuralları benimsemesi ve uygulaması beklenmektedir. AB Mali Çıkarlarının Korunması kapsamında ise üye ülkeler arasında idari işbirliği yapılması konusu yer almaktadır. Bu bağlamda üye ülkelerin usulsüzlük ve yolsuzluklara ilişkin bütün şüpheli vakalarla ilgili olarak Komisyonla etkin bir işbirliği yapma ve iletişim kurma kapasitesine sahip olmaları gerekmektedir. Bunlara ilave olarak, Faslın bu bölümünde ele alınan konular arasında AB Mali Çıkarlarının Korunmasına dair Sözleşme (PIF Convention) ve eki 3 adet Protokol ile ceza yasalarının yakınlaştırılması ve işbirliğinin güçlendirilmesi konuları yer almaktadır. Son olarak, Euro benzeri madeni paraların yasaklanması, finansal kurumların sahte banknot ve madeni Euroların piyasadan çekilmesi ve sahteciliğe karşı etkin kurumlar ve prosedürler geliştirilmesi gibi Euro'nun sahteciliğe karşı korunması konusunun cezai olmayan yönleri de bu bölümde ele alınmaktadır. Fasıl 33- Mali ve Bütçesel Hükümler Faslın Kapsamı Bu alandaki müktesebat, AB bütçesine sağlanacak fonlar için gerekli mali kaynaklara (öz kaynaklar) ilişkin kuralları kapsamaktadır. Söz konusu öz kaynaklar; gümrük vergileri, tarımsal vergiler ve şeker vergilerinden elde edilen geleneksel öz kaynaklardan oluşan üye devlet katkıları, üye devletlerin KDV gelirlerine dayanan bir kaynak ve üye devletlerin gayri safi milli hâsılalarının büyüklüğüne (GSMH) bağlı olarak değişen bir kaynaktan oluşmaktadır. Üye devletler, yeterli koordinasyonun sağlanması, öz kaynaklara ilişkin katkıların doğru hesaplanması, tahsilâtı, ödenmesi ve denetiminin temini ile öz kaynaklara ilişkin kurallara uyum amacıyla AB'ye raporlamanın yapılabilmesi için gerekli idari kapasiteyi oluşturmalıdır. Bu alandaki müktesebat üyelikle birlikte doğrudan uygulanmaya başlamakta olup, söz konusu müktesebatın ulusal mevzuatımıza aktarılması gerekmemektedir. 34) Kurumlar 35) Diğer Konular