Temel atma törenine Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı Müsteşar Yardımcısı Orhan Birdal, DHMİ Genel Müdürü Funda Ocak, Türk Havacılık ve Uzay Sanayi Sanayii Genel Müdürü Temel Kotil, THY Yönetim Kurulu Başkanı İlker Aycı, THY Genel Müdürü Bilal Ekşi, İGA Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet Cengiz ile yönetim kurulu üyeleri ile kulenin tasarımcı firmaları Pininfarina ve Aecom'un yöneticileri katıldı. Dünyanın en büyük havalimanının dünyanın incisi İstanbul'a yeni bir değer katacağını söyleyen Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Ahmet Arslan, 'Sadece bu kule bile dünyanın prestij eserleri arasında yer aldı. Dünya çapında ödül aldı. 370 proje ile yarıştı. Üstelik herhangi bir başvuru olmadan. Siz koşturmazsanız bile başkaları gelip sizin projenizi buluyor' dedi. KULE 50 MİLYONA MALOLACAK Kulenin 50 Milyon TL'ye malolacağını açıklayan Bakan Arslan, 'Ortasında dünya havacılığı havalanıyor. Türk insanı o dünya havacılığına sarılıyor, uçuruyor. Coğrafyamızın hava trafiğini buradan idare edeceğiz' diye konuştu. İSTANBUL'A MEVCUT İKİ HAVALİMANI YETMEYECEK 63 yaşındaki Atatürk Havalimanının 63 milyona hizmet eder hale geldiğini, geçmişte büyük düşünülmediği için, etrafında yapılaşmaya izin verildiğini söyleyen Bakan Arslan, 'Atatürk Havalimanının artık genişlemesi imkansız. Özellikle havacılık sektörünün serbestleşmesi üzerine Sabiha Gökçen 20 milyonun üzerine hizmet ediyor. İstanbul'a demek ki bu iki havalimanı yetmeyecek. Yeni bir havalimanı yapmak lazım. Sayın Cumhurbaşkanımız, Başbakanımız büyük düşündüler, kapasitesi planlanırken dünyanın en büyüğü olacak havalimanı planlandı'diye konuştu. PİSTLERİMİZ ORTAYA ÇIKTI Yıllık yolcu kapasitesi anlamında 3. Havalimanının şu anda dünyanın en büyüğü olan Atlanta'nın iki misli olacağını söyleyen Bakan Arslan, ' 3.5 Milyon metrekarelik kapalı alandan bahsediyoruz. Dünyanın birçok büyük havalimanının çevre, apron ve pistleri dahil sadece bu kadar. Biz sadece kapalı alandan bahsediyoruz. Bugün memnuniyetle görüyoruz ki, artık pistlerimiz de ortaya çıktı'dedi. GÜNDE 15 KATLI BİNA KADAR BETON DÖKÜLÜYOR 3. havalimanı inşaatında günde 10 bin metreküp yapısal beton döküldüğü bilgisini veren Arslan şu bilgileri verdi: '15 katlı, her katta bir daire olan bir bina düşünürseniz, günde 15 binayı bitirecek bina kadar beton dökülüyor burada. Arkadaşlarımız burada 3 ayda bir baraj bitirecek bir projeyi yapıyorlar. Atatürk Havalimanı 1300 uçağa hizmet ediyor. Biz burada sadece birinci fazda, günde 2 bin uçağa hizmet edeceğiz. Başlangıçta açılacak iki paralel pisten bahsediyoruz. Eş zamanda iniş, kalkış yapılacak pist olacak. Az önce arkadaşlardan brifing aldık. 20 bin kişinin çalıştığı, 3 bin ağır makinanın ve kamyonun çalıştığı inşaat alanından bahsediyoruz. Bataklıktan böyle bir prestij projesine gelindi. Önümüzdeki yıl çalışan 30 bin kişinin üzerine çıkacak. KYGM yol bağlantılarını yapıyor. Gayrettepe - Havalimanı metrosunu İBB'den alarak, yapmak için Bakanlar Kurulu kararı çıkardık. Yatırım projesine aldık. Milli bayrak taşıyıcısı THY'ye de büyük görev düşüyor. Bu havalimanında 26 Şubat 2018'de ilk fazı açılırken, sizin de gerekli hazırlığınızı yapmış olmanız gerekiyor' TÜRKİYE'YE ÇELME TAKMAK İSTİYORLAR 15 Temmuz kalkışmasının bu tip büyük projelerin önünü kesmek için de yapıldığını söyleyen Bakan Arslan, 'Türkiye, Anadolu coğrafyasının hakkını verip, söz sahibi oldukça, Türkiye'nin büyümesini istemeyenler, Türkiye'ye çelme takmak istiyor' dedi. TEMELİ ATILDI Bakan Arslan'ın konuşmasının ardından kulenin temeli atıldı. Bakan Arslan daha sonra inşaat sahasını gezerek basın mensuplarına poz verdi. 90 METRE YÜKSEKLİĞİNDE 17 KATLI LALE KULE İGA, 'Hava Trafik Kontrol Kulesi' için Zaha Hadid, Moshe Safdie, Grimsaw-Nordic, Massimiliano Fuksas, Pininfarina-Aecom, RMJM Architects gibi dünyanın önde gelen tasarımcılarını Aralık 2015'te davet etmiş ve 'lale' figüründen esinlenerek tasarladığı çalışmasıyla Pininfarina - Aecom sürecin galibi olmuştu. Yeni havalimanının Hava Trafik Kontrol Kulesi ve Teknik Binası, Chicago Athenaeum: Mimarlık ve Dizayn Müzesi ve Mimari Sanat Tasarımı ve Kentsel Araştırmalar Avrupa Merkezi tarafından verilen 2016 Uluslararası Mimarlık Ödülü'nü kazanmıştı. KULENİN TEKNİK ÖZELLİKLERİ 6085 metre karelik alanında 90 metre yükseklikte inşa edilecek kulede organik-eğrisel formların yapılabilmesi için cam elyaf takviyeli beton malzeme kullanılacak. Kule iki kontrol katından oluşacak. En üst katta hava trafik kontrolörleri, bir alt katta ise yer trafik kontrolörleri görev yapacaktır. 16 kişilik personel için çalışma imkanı sağlanacak. Kontrol katlarında yansıma ve akustik konforun dikkate alındığı ve 360 derece görüş olanağı sağlayan cam cephe sistemi yapılacak. Kulenin teknik bloğunda yemekhane, spor salonu/squash, ofisler, dinlenme odaları, seminer salonu, toplantı odaları yer alacak. Hava trafik kontrolörleri, dünyadaki en gelişmiş sistemlerini kullanacak. Yeni havalimanında A-SMGCS LEVEL 4 denetleme sistemi kullanılacak. Uçaklar iniş yaptıktan sonra park pozisyonuna kadar, follow-the-green konsepti adı verilen yerdeki ışıkların yönlendirmesi ile hareket edecek. Ayrıca kontrolörler, artık tek bir ana ekrandan tüm bilgileri görebilecek olup her türlü işlemi ve iletişimi bu ana ekran üstünden yapabilecekler.