Türk Hava Yolları (THY) küresel sera gazı salınımının azaltılmasına katkı sunmak için uçuşlarında çevreci yakıt kullanmaya başladı. Sürdürülebilir kaynaklardan elde edilen uçak yakıtı ilk kez TK1823 sefer sayılı İstanbul Havalimanı- Paris uçuşunda kullanıldı. Bu rotada haftada bir gün kullanılacak biyo yakıtın yakın zamanda farklı uçuşlarla yaygın kullanımı hedefleniyor.
THY TARİHİNDE İLK
Biyo yakıtla gerçekleştirilen ilk uçuş için İstanbul Havalimanı'nda düzenlenen törende konuşan Türk Hava Yolları (THY) Yönetim Kurulu ve İcra Komitesi Başkanı Prof. Dr. Ahmet Bolat, küresel iklim değişikliğiyle mücadelesinde önemli bir gün yaşayan THY'nin tarihinde ilk kez bir uçağının çevreci yakıt kullanarak gökyüzüyle buluştuğunu söyledi.
YAŞANABİLİR BÜR DÜNYA BIRAKMAYI HEDEFLİYORUZ
Bolat "THY'nin çevreyi korumaya yönelik ilk çalışması değil. Bildiğiniz gibi son uçak tercihlerimiz hep yeni nesil, yakıt verimliliğine odaklanan teknolojilerden yana oldu. Ortalama filo yaşı 8.5 olan ve toplamda 371 uçaktan oluşan filomuz, Avrupa'nın en genç filolarından biri. Uçuş ağımızı ve filomuzu genişletirken olumsuz çevresel etkilerimizi en aza indirmeyi ve gelecek nesillere yaşanabilir bir dünya bırakmayı hedefliyoruz" dedi
KARBON AYAK İZİNİ AZALTMAK İÇİN 100 PROJE
THY filosuna 2023 yılına kadar katılacak yeni nesil ve çevre dostu uçakların karbon emisyonu ve gürültü seviyesi azaltma hedeflerine ulaşmalarına katkı sağlayacağını ifade eden Bolat, 2008 yılından bu yana, karbon ayak izini azaltmak için 100'den fazla projeyi başarıyla uyguladıklarını söyledi.
HEDEFİMİZ BİYO YAKITI KULLANMANIN ÖTESİNDE ÜRETMEK
Bu çalışmaların sonucunda sadece 2021 yılının dördüncü çeyreğinde 10 bin 60 ton yakıt tasarrufu sağlayarak 31 bin 690 ton karbon emisyonunun atmosfere salınımını engellediklerini vurgulayan Bolat " Çevreci yakıt vizyonumuz elbette uçaklarımızda çevreci yakıt kullanmaktan çok daha fazlasını kapsıyor. Hedefimiz bu yakıtı kullanmanın ötesinde, üretmek Boğaziçi Üniversitesi ile birlikte, TUBİTAK tarafından desteklenen 'Mikroalg Tabanlı Sürdürülebilir Biyo-Jet Yakıtı Projesini yürütüyoruz. Proje kapsamında, sürdürülebilir kaynaklardan 2022 yılında elde edilecek bu biyo yakıtı, Turkish Technic tarafından yapılacak motor testleri akabinde uçuşlarımızda kullanacağız. Bu projede elde edilecek biyo yakıt ile ortaklığımız, IATA tarafından kabul gören en temiz biyo yakıt türünü kullanan ender global firmalardan biri olacak. Bu projede elde edilecek biyo jet yakıtın üretileceği rafineri, tam kapasite çalışmaya başladığında Türkiye ve Avrupa'nın ilk karbon-negatif entegre biyo rafinerisi olacak" diye konuştu.
Turkish Fuel Services (TFS) Akaryakıt Hizmetleri CEO'su Hüseyin Aslanoğlu sürdürülebilir havacılık yakıtlarının ikmalini Türkiye'de ilk kez yapmaktan gurur duyduklarını ifade ederek Türk havacılığı açısından biyojet kullanımı kadar üretiminin de stratejik önem arz ettiğini söyledi.
ÜRETİM İÇİN FİZİBİLİTE ÇALIŞMALARIMIZI TAMAMLADIK
Türkiye'de biyojetin üretilmesi ve ikmali konusunda ön fizibilite çalışmalarını tamamladıklarını kaydeden Aslanoğlu "Üretim ve tesis kurulması ile ilgili nihai kararımız alıp uzmanlığımızı derinleştirmek ve işimizi daha katma değerli bir modele dönüştürmeyi hedefliyoruz. TFS olarak sürdürülebilirlik alanında kuruluş aşamasında atmış olduğumuz bir adım da elektrikli uçak ikmal araçlarımızdır. Bugüne kadar yapmış olduğumuz 400 bin uçak ikmalinin yüzde 97'sini yerli firmalarla ürettiğim yüzde yüz elektrikli uçak ikmal araçlarımız ile gerçekleştirdik. Bu sayede karbon salınımımız 5 bin 385 ton azaltmış olduk"dedi.
Aslanoğlu İGA İstanbul Havalimanı'nın sağladığı yüksek teknoloji ve kapasite ile birlikte THY'nin sürdürülebilirlik hedeflerine paralel olarak havacılık yakıtlarında Türkiye'nin öncü gücü olmaya devam edeceklerini söyledi