APara ekranlarında yayınlanan KOBİ Platformu programında KOBİ'ler, lojistik sektörü ve sektörün geleceği hakkında konuşuldu. Uğur Korkmaz'ın sunduğu programa katılan Diginak CEO'su Oğuzhan Karaca, Türkiye'de günlük 400-450 bin aracın yük taşımacılığı yapmak için yola çıktığını belirtti. Karaca, "Türkiye lojistik sektörü taşımacılık filosu kapsamında Avrupa'nın yüzde 20'si büyüklüğünde. Yıllık 100 milyar dolarlık bir ciroya sahip. Biz Diginak olarak KOBİ'lere destek olup, KOBİ'lerin ihtiyaçlarını yerine getirmeye çalışıyoruz" diye konuştu.
Türkiye'de günlük 450 bin araç yük taşıyor
KOBİ'LERE SPOT TAŞIMACILIK İMKÂNI
Lojistik sektöründeki yeni teknolojilerin konuşulduğu programda taşımacılığın geleceği hakkında konuşan Diginak CEO'su Oğuzhan Karaca "Türkiye ve dünyada KOBİ'lerin çok ciddi bir yükselişi var. Taşımacılık anlamında da KOBİ'lerin desteklenmeye ihtiyacı var. Taşımacılık bu perspektifte hızlı bir şekilde ilerlemeli ve desteklenmeli. Biz Diginak olarak bu noktada KOBİ'lerin kontrat lojistiğiyle ilgili ihtiyaçlarını karşılayamadığı için onlara spot taşımacılık perspektifinde bir taşıma imkânı sunuyoruz" ifadelerini kullandı.
DİJİTALLEŞME ÇOK ÖNEMLİ
Dijitalleşmenin lojistik sektörüne yansımalarından da söz öden Karaca şu ifadeleri kullandı: "Pandemi sürecinde hepimiz evlerimizden market alışverişlerimizi yapabilirken şu soru aklımıza geldi: 'Niçin KOBİ'ler tır siparişlerini ya da ihtiyaçlarını dijital platformlardan karşılamıyor?' Bu soruyu sorduk ve çalışmalara başladık. Her anlamda KOBİ'lerin ve lojistik sektörünün dijitalleşmeye ihtiyacı var. Bu noktada özellikle KOBİ'lerin tırlara erişiminde dijital araçlar da kullanılmalı. Çünkü Türkiye'de yaklaşık 1 milyon adet kamyon, kamyonet ve tır sahibi olduğunu düşündüğümüzde bunlara doğru zamanda ve doğru yerde erişilmesi gerekiyor. KOBİ'ler ve sektör dijitalleşme araçlarını kullanırsa bu imkânlara sahip olacaklar. Aynı zamanda da finteklerle entegrasyonlarla özellikle gömülü finans uygulamalarıyla ödeme konusunda bankalara erişimlerini bu tarz dijital platformlar aracılığıyla sağlayabilirler. Çünkü KOBİ'ler alacaklarını müşterilerden vadeli olarak tahsil edebiliyorlar taşımacılık sektörü peşin ödemeyle dönen bir sektör."
GÖMÜLÜ FİNANS DEĞERİ
Dijital lojistik platformlarının KOBİ'ler için ne gibi avantaj sunacağı konusunu da masaya yatıran Karaca sözlerini şöyle sürdürdü: "Büyük ve orta ölçekli firmalara baktığımızda bu firmaların kontrat lojistiği yapabildiğini görüyoruz. KOBİ'lerin kontrat lojistiğine erişebilecek hacimleri yok. Biz Diginak olarak bu kontrat lojistiğinin avantajlarını KOBİ'lere sunabiliyoruz. Vadeli ödeme, araç tedarik garantisi ve yük ve emtia sigortası sağladığımız avantajlardan. KOBİ'ler, dijital taşımacılık platformları sayesinde kontrat lojistiği yapamasalar dahi kontrat lojistiğinin avantajlarından erişim sağlıyorlar. Bunun çok önemli olduğunu düşünüyorum. Aynı zamanda da platformu finansal kuruluşlarla birleştirince orada oluşan gömülü finansın değeri de KOBİ'lere sunulabiliyor."
SEKTÖR İYİ YÖNETTİ
"Taşımacılık sektörü tüm sektörler gibi kararlılığı ve stabiliteyi sever" diyen Karaca şöyle konuştu: "Ancak bu noktada akaryakıt fiyatlarının artması olumsuz etkiledi. Özellikle yük KOBİ'lerin üzerine bindi. Taşımacılık sektörü maliyetlerini KOBİ'lere ya da müşterilerine yansıtmak durumunda. Burada bir çalkantı oldu ama sektör bunu çok çabuk geriye aldı, KOBİ'lerde süreci yönetti. Evet, bir sıkışıklık oldu. Bunların fiyatlara da yansımasıyla enflasyon olarak bize döndü. Farklı ülke ve örneklere baktığımızda Türkiye'deki sektörün bu durumu iyi yönettiğini düşünüyorum."
YÜKSEK DOĞRULUK
Yapay zekâ uygulamalarının taşımacılıkta çok büyük önem arz ettiğinin altını çizen Karaca, "Birincisi, KOBİ'lerin finansal olarak skorlanmasında hıza ihtiyacımız var. Bizim açımızdan bakıldığında bu noktada yapay zekâ KOBİ'lerin finansal skorlanmasını çok hızlı bir şekilde yapabiliyor. Operasyonun yönetimi de çok önemli bir detay. Operasyon yönetiminde arkaya bakıldığında çok büyük bir iş gücü ordusunun olduğunu görürüz. Şimdi yapay zekâ yatırımlarıyla beraber mikro operasyonları yapay zekâyla yönetebiliyorsunuz. Katma değeri az olan işlemleri yüksek doğruluk ile yapma imkânı doğuyor" şeklinde konuştu.