A Para ekranlarında yayımlanan KOBİ Platformu programının konuğu İyzico CEO'su Orkun Saitoğlu oldu. Türkiye'de KOBİ'lerin e-ticarette hangi noktada olduğunun masaya yatırıldığı programda, e-ihracattaki hedefler de anlatıldı. Türkiye'deki KOBİ'lerin yüzde 25'inin e-ticaret yaptığını kaydeden Saitoğlu, "Pazar yerleri üzerinde satış yapan KOBİ sayımız 650 bine ulaştı. Kendi web sitesi üzerinde satış yapan KOBİ sayısı da 300 bine çıktı. Ama sadece bu yüzde 25'in 4'te biri e-ihracat yapıyor. Yani daha gidecek çok yol var" dedi. İyzico-KOBİ ilişkisinin nasıl şekillendiği hakkında bilgi veren Saitoğlu, "Biz finansal hizmetleri demokratikleştirme vizyonuyla yola çıktık. KOBİ'lerin aynı büyük bir şirket, global bir markaymış gibi kolaylıkla aynı çözümleri kullanarak ödeme almasını sağlayabilmek için çalışıyoruz. Türkiye'nin her ilinden 110 bin müşterimiz var" ifadelerini kullandı.
KOBİ'lerin yüzde 25'i e-ticarete geçti
PAY YÜZDE 3.5'TAN 17'YE ÇIKTI
2015'te e-ticaretin payının yüzde 3.5'larda olduğunu anlatan Saitoğlu, "Biz bunun çift hanelere ulaşacağını öngörüyorduk. Bu rakamın şu anda yüzde 17'lere yaklaştığını görüyoruz. Daha gidecek çok yol var ama hali hazırda gelinen rakam da çok yüksek. Bu orana KOBİ'leri dahil etmeden ulaşamazsınız. Yüzde 17'lik sonuç bile bize artık KOBİ'lerin teknolojiyi dijitalleşmede kullandıklarını gösteriyor. Aynı zamanda e-ticaret ve e-ihracatta daha gidecek çok yol olduğunu da gösteriyor" şeklinde konuştu.
E-İHRACATTA GIDECEK ÇOK YOL VAR
KOBİ'lerin e-ihracatlarını artırması gerektiğini anlatan Saitoğlu, şöyle devam etti: "KOBİ'lerimizin teknolojiyi kullanarak ihracat yapabilmeleri gerekiyor. 3 sene önce yaptığımız bir araştırma bizim müşterilerimizin e-ihracat menzilini 5 bin kilometreye çıkardığımızı ortaya çıkardı. Türkiye'de e-ihracat menzili ortalama 2.500 kilometre. 5 bin kilometre çok daha fazla ülkeye çok daha fazla müşteriye ulaştığımız anlamına geliyor. Dijitalleşme ile artık bir ürünü bütün dünyaya satmanız mümkün. KOBİ'lerimizin de bu anlamda kendilerini geliştirmeleri gerekiyor. Buna bir örnek vermek gerekirse mesela bizim özel ayakkabı üretimi yapan bir kadın müşterimiz var. Çok ciddi bir dijitalleşme yatırımı yaptı ve şu anda tüm Türkiye'ye satış yapıyor. Eğer bu yönde bir girişimi olmasaydı yaptığı ayakkabılar sadece kendi bölgesinde satılacaktı. Önümüzdeki zamanda da tüm dünyaya açılacak. Rakamlara baktığımızda KOBİ'lerin ilk 3 yılı tutunmaları için en zorlu dönem olarak görülüyor. Burada dijitalleşme yatırımları tutunmalarında en önemli nokta halini alıyor."
7 MİLYON TÜKETİCİYE ULAŞTIK
İYZİCO hakkında bilgi veren Saitoğlu, "Şirketimiz 2013 yılında kuruldu. 10 yıldır hem üye işyerlerine hem de son kullanıcılara e-ticaret ekseninde finansal çözümler üretiyoruz. En bilinen hizmetimiz sanal pos. Bir üye işyerinin hangi ölçekte olursa olsun e-ticarette satışa başlamasını sağlıyoruz. Tüketici açısından da sanal cüzdanla korumalı alışveriş yapmasını sağlıyoruz. Böylece kolay, güvenli ve hızlı bir şekilde ödemelerini tamamlıyorlar" dedi. 5 sene önce e-ticaretin önündeki en önemli engelin güven olduğunu gördüklerini anlatan Saitoğlu, "Özellikle KOBİ'lerde alışveriş yapılırken tüketicilerin güvende problem yaşadıklarını gördük. O nedenle korumalı alışverişi çıkardık. Bu hizmetimiz iki tarafı da iyi besledi. Çünkü tüketicilerin tarafındaki soru işaretini ortadan kaldırdı. KOBİ'lerimizin de kolay ve hızlı bir şekilde daha çok tüketiciye ulaşmasını sağladı. Bugün de baktığımızda korumalı alışveriş kullanan tüketici sayımız 7 milyonu aştı" diye konuştu.
PANDEMİYLE BİRLİKTE HIZLANDI
Tüketicilerin online alışverişe pandemiyle birlikte daha hızlı uyum sağladığını anlatan Saitoğlu, "Pandemide hepimiz evlerimize kapandık. Biz tüketici olarak alışverişlerimizi online tarafına kaydırırken firmalar da dijitalleşmelerini hızlandırdı. Bu büyük gruplarımız için de KOBİ'lerimiz için de geçerli oldu. Bu süreç pandemi döneminde bir alışkanlığa dönüştü ve pandemi sonrasında da devam etti" ifadelerini kullandı. Dünyada da KOBİ'lerin dijitalleşme yatırımlarının hızlandığını anlatan Saitoğlu, "Türkiye'de e-ticaretin payı yüzde 17'ye yaklaştı. Bu ABD ve İngiltere gibi ülkelerde yüzde 25'lere çıktı. Ama Türkiye genel trende yakın bir noktada. Bu bizde önümüzdeki yıllarda gidilebilecek yolu gösteriyor. Hizmetlerin bir çoğunun dijitale kaydığını görüyoruz" dedi.