Resmi Gazete'de yayımlanan Cumhurbaşkanı Kararı ile KOBİ'lerin kredi garanti limitleri artırıldı. Kararla KOBİ'lerin sistemden kullanabileceği kredi garantisi 100 milyon liradan 150 milyon liraya çıkarıldı. Büyük firmalar için ise bu tutar 350 milyon liradan 500 milyon liraya yükseltildi.
A Para'da Sevda Hallaç'ın sunduğu KOBİ Platformu programında KOBİ'lerin artırılan kredi limitleri masaya yatırıldı. Programın konuğu ise Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) Başkan Vekili ve Güneydoğu Anadolu İhracatçı Birlikleri (GAİB) Başkanı Fikret Kileci oldu.
Kredi limit artırımı ihracatçılar ve KOBİ'lerin yüzünü güldürdü
Limit artırımının hem KOBİ hem de ihracatçılar için çok önemli bir adım olduğunu belirten Kileci, "Bundan sonraki süreçte bu desteklerin artarak devam edeceğine olan inancımız tam" dedi. Kaynaklara kolay erişimin önemine dikkat çeken Kileci, "Daha önce de bu tür kaynaklar açıklandı ancak ihracatçılarımız ve KOBİ'lerimiz bu kaynaklara kolay erişemedi. Şu an bu sorun nispeten düzelmiş durumda ve her geçen gün daha da iyiye gidiyor. Bizim için en önemli maddelerden biri bu kaynağa olabildiğinde hızlı ve seri bir şekilde ulaşabilmek" diye konuştu.
İHRACATTA YILSONU HEDEFİ YAKALANIR
Yılın ilk 8 aylık ihracat rakamlarına dikkat çeken Kileci, "Bizim ihracat rakamlarımız ilk üç ay ekside devam etti ancak son beş ay artıya geçti. Ağustos ayında yüzde 1.6 artışla ihracatımız 21.6 milyar dolara yükseldi. Önümüzdeki aylar bizim için çok daha önemli. Avrupa pazarlarımız daha hareketli önümüzdeki dönemde. Biz yılsonuna kadar 265 milyar dolar hedefini yakalayabileceğimizi düşünüyoruz. Biz hedefimizin çok az üzerindeyiz. Bundan sonraki 4 aylık süreçte çok hızlı bir artış olacağını öngörüyoruz" ifadelerini kullandı.
PAKET DESTEKLER
Bu yıl ihracatçıları etkileyen bir çok faktörün geliştiğine dikkat çeken Kileci, şöyle devam etti: "Bizim dışımızda gelişen çok faktör oldu o nedenle sürekli hedeflerimizi revize etmek zorunda kaldık. Bugün geldiğimiz noktada 265 milyar dolarlık hedef koyduk ancak bunun üzerine çıkmak için elimizden geleni yapacağız. 265 milyar dolarlık hedef önceliğimiz ve bu çok uzak değil. Özellikle geçen hafta açıklanan kredi paketleri bu hedefi yakalamamızda itici güç olacaktır." En fazla dış satımı yapan sektörün 2.4 milyar dolarla otomotiv olduğunu anlatan Kileci, "Bu sektörü özellikle yan sanayi çok fazla destekliyor. Onların rakamları burada çok fazla görünmüyor. Otomotivin hemen arkasından kimya geliyor onu da hazır giyim takip ediyor. Ülkemizin lokomotif üç sektör var. Bunu elektrik elektronik, demir-çelik ve hububat izliyor" dedi.
BİRİM FİYATIMIZ HER YIL YÜKSELİYOR
TÜRKIYE'NIN ucuz mal segmentinde olmadığını anlatan Kileci, sözlerini şöyle sürdürdü: "Biz Çin, Malezya, Pakistan, Hindistan gibi ülkelerle ucuz mal konusunda mücadele edemeyiz zaten böyle bir hedefimiz de yok. O nedenle daha katma değerli ürünler üretip tercih edilir hale gelmeye çalışıyoruz. Şu anda da o statüdeyiz. Bizim ihracat birim fiyatımız da her geçen gün artıyor. Mesela savunma sanayisinde ihracat birim fiyatımız 65 dolarlar. Gemi-yat ihracat birim fiyatımız 15-16 dolar. Hazır giyim 15 dolar. Deri ve deri mamullerde 12-13 dolarlar. Türkiye'nin ortalama ihracat birim fiyatı 1.50 dolar. Ancak bu fiyat 4-5 yıl önce 0.90 centlerdeydi bunu da unutmamak gerekli. Genel anlamda ülkemizin ortalama birim fiyatı yükseliyor. İlk etap hedefimiz ise 2 doların üzerine çıkmak. Sonrasında 3-3.5 doları yakalamak. Zaten gelişmiş ülkelerin ihracat birim fiyat ortalaması da 3.5 dolar seviyesinde."
GÜNEY AMERİKA, UZAKDOĞU VE AFRİKA ÜZERİNDE ÇALIŞIYORUZ
ÜLKEMIZIN ürün ve üretim çeşitliliğinin çok fazla olduğunu anlatan Kileci, "Bazı sektörlerde düşüşler olsa da bazıları yükseliyor. Bu da ihracatımızı dengeliyor. Günün sonunda alt toplamda ülke ihracatı artışa geçiyor" şeklinde konuştu. Ülkemizde en fazla ihracatın Almanya, ABD ve Irak'a yapıldığına dikkat çeken Kileci, alternatif pazar çalışmalarını ise şöyle değerlendirdi: "Bizim ana pazarlarımız Avrupa, Orta Doğu ve ABD. Ama Norveç, Kazakistan, Libya gibi ana pazarımız olmayan ülkelere de ihracatımızı artırdığımızı görüyoruz. Biz güçlü olduğumuz pazarlardaki sorunlardan kaynaklı alternatif pazarlara odaklandık. Buradaki gücümüzü uzak ve alternatif pazarlara yönlendirmeye çalışıyoruz. Uzak ülkelerde ne yapabiliriz? Söz sahibi olduğumuz ülkelerde pazarın neresindeyiz? Bunların hepsini ölçme değerlendirme yöntemiyle güçlü bir şekilde çalışıyoruz. Özellikle Güney Amerika, Uzakdoğu ve Afrika'da çok ciddi çalışmalarımız var. Ticaret Bakanlığı koordinasyonunda eksik kaldığımız yerlerde çalışıyoruz. Tüm pazarlarımıza ilave bu pazarlarda da gücümüzü artırdığımızda ihracatımız çok ciddi anlamla yukarı çıkacaktır."