Covid-19 dünya ekonomisinde uzun vadeli izler bıraktı. Pandemiyle birlikte küresel imalat ve tedarik zincirindeki bozulmalar ürünlere erişimi zorlaştırdı. Türkiye'de 15 binin üzerinde işletmeye hizmet veren TOBB E-ticaret meclisi KOBİ'leri bilinçlendirme çalışmalarına devam ediyor. A Para'da Uğur Korkmaz'ın sunduğu Kobi Platformu programına konuk olan TOBB E-ticaret Meclis Üyesi Seyhun Özkara pandemi sonrası bozulan küresel dengelerin KOBİ'lere etkisi hakkında konuştu. Özkara, 2020, 2021 ve 2022 yıllarında e-ticarette çok ciddi bir büyüme ivmesi yaşandığını söyledi. Özkara, "2022 ve 2023 yıllarında küresel imalat ve tedarik zincirindeki bozulmalarla birlikte ürüne erişim zorlaştı. Türkiye'ye baktığımızda KOBİ'ler açısından üretimden kaynaklı teknolojik ürünlere erişimde problem oldu. Fakat geldiğimiz noktada yavaş yavaş bir toparlanma olduğunu söyleyebiliriz" ifadelerini kullandı.
KÖRFEZ'DEN TEKSTİLE TALEP VAR
Küçük ve orta ölçekli işletmeler için devletin açıklamış olduğu destekler olduğunun altını çizen Özkara, "Bu bağlamda ben 2024 ve 2025 senelerinde küçük ve orta ölçekli işletmelerin pazarda büyüme olanağının daha çok artacağını düşünüyorum. İhracat odaklı çalışan işletmeler için de büyük avantajlar olacak" diye konuştu. Özkara, "Bizim gözlemlerimize göre hediyelik eşya, tekstil, el sanatları ürünlerinde ihracat potansiyeli çok yüksek. Üreticisi olduğumuz küçük ev aletleri ve diğer elektronik ürünlerde de büyümenin olacağını düşünüyorum. Türkiye'nin başarılı olduğu tekstil sektörü ve tesettür giyimde büyüme alanının oldukça fazla olduğunu görüyoruz. Körfez ülkelerinden bu ürünlere yoğun talep var" dedi.
DİJİTALE UYUM SAĞLAMAK GEREKİYOR
KOBİ'lerin yeni dünya düzenine entegrasyonu hakkında konuşan Özkara, KOBİ'lerin dijital dönüşüme ayak uydurmaları gerektiğini vurguladı. Dijital dönüşüme ayak uyduramayan işletmelerin ilerleyen dönemlerde büyük sıkıntılar yaşayacağını söyleyen Özkara sözlerini şöyle sürdürdü: "Pandemiyle birlikte dijital dönüşüme ayak uydurmak bütün işletmeler için bir zorunluluk haline geldi. Buna sadece bir gereklilik diyemeyiz. Daha global bir bakış açısına sahip olmalılar. Yurtdışında rekabet edebilecek ürün gamına sahip olan işletmeler ürünlerini sadece Türkiye sınırları içinde değil, tüm dünyaya ulaştırabilir dijitalle."
PANDEMİ BİZİ DEĞİŞTİRDİ
Özkara, "Fiziki bir mağaza açtığınızda mağaza kirası, vitrin düzeni, iç dizaynı gibi birçok konu da beraberinde geliyor. Tam teşekküllü dijital bir mağaza açmanın masrafı fiziki mağazaların sadece 1 aylık kirasına denk geliyor" dedi. Dijital mağazalara sahip KOBİ'lerin Türkiye'deki global Pazar yerleriyle entegre olup ürünlerini tüm Türkiye ve dünyaya ulaştırma imkanı edindiklerini belirten Özkara, "Bu da yeni dünya düzenine ayak uydurmak demek oluyor. Pandemi bizi davranış anlamında da değiştirdi. İnternetten alışveriş yapmanın daha kolay ve zahmetsiz olduğunu gördük. Fiziki mağazayı ziyaret edip satın almayı düşündüğü ürünü inceleyen kişiler ürünü yine internetten satın alıyor. Bugün, internetten aldığınız ürünü iade etmek, fiziki mağazadan aldığınız ürünü iade etmekten daha kolay" diye konuştu.
360 DERECE DÜŞÜNMEK LAZIM
Özkara, fiziki mağaza sahiplerine bazı önerilerde bulundu. Özkara, "Fiziki mağazanıza gelen bir müşteriyi küçük hediye kartları vererek ya da müşterilere e-mailler atarak bir daha sizden alışveriş yapmasını sağlamanız gerekir. 360 derece düşünmek lazım. Ne sadece online ne de sadece fiziki. Bunun bir karmasının oluşması gerekiyor" dedi.
E-İHRACAT ARTACAK
2022 yılının e-ticaret hacminin 800 milyar TL olduğunu belirten Özkara, "Bu sene yüzde 70'lik bir büyüme beklentisi var e-ticarette. Ürünlerini sadece Türkiye pazarına değil yurtdışına da sunan işletmeleri göz önünde bulundurduğumuzda e-ihracat payının da artacağını düşünüyorum" ifadelerini kullandı.