Ev ve Mutfak Eşyaları Sanayicileri ve İhracatçıları Derneği Kurucu Başkanı ( EVSİD) Burak Önder sektörün global fırsatları çok iyi değerlendirdiğini belirterek, Türkiye'nin bu sektördeki en büyük beşinci ihracatçı olduğunu söyledi. A Para'da yayınlanan KOBİ Platformu programında Sevda Hallaç'ın sorularını yanıtayan Önder, 3.7 dolar seviyelerinde olan kilogram başı ihracat birim fiyatını 5 dolar seviyelerine çıkarmak için çalıştıklarını ve yıl sonu 4 milyar dolar hedefine ulaşmak olduğunu belirtti.
Avrupa'daki resesyon endişeleri ile ilgili de konuşan Önder, tarihsel olarak baktıklarında dünyada son 150 yılda 14 kez resesyonun oluştuğuna dikkat çekti.
Hemen hemen 10 yılda bir resesyon yaşandığını belirten Önder, "Endişelerimiz olsa da fırsatların da çok olduğuna inanıyorum. Diğer yandan dünya ticaretinden alınan pay yüzde 18 Çin, yüzde 8,5 Amerika, yüzde 8 Almanya. Gelişmiş ülkelerin etkilenmesi bizden daha ağır olabilir. Bence çalışır ve doğru bir strateji uygulayabilirsek Avrupa Birliği bölgesinde bu süreçten daha az etkilenen ülkelerden biri olabiliriz." değerlendirmesini yaptı. Türkiye'nin ülke olarak sanayi ve ihracatı yeni yeni öğrendiğini ve genel olarak ihracatın dışardan gelen talep ile ilerlediğini kaydeden Önder, bunun değişmesi gerektiğini vurguladı. İhracatın bu şekilde bir yere kadar gidebildiğine işaret eden Önder, firmaların artık ihracata yönelik stratejiler oluşturmaları gerektiğini ve daha aktif pazarlama faaliyetlerinde bulunmaları gerektiğini söyledi.
GLOBALİ TAKİP EDİYORUZ
Ev ve mutfak eşyaları sektöründeki durumu da değerlendiren Önder, dünyada yaklaşık 104 milyar dolarlık bir pazar olduğunu, Türkiye'nin de bu pazardan 3,4 milyar dolar ihracatla yaklaşık yüzde 3,3 gibi bir pay aldığını belirtti. Sektör ihracatının son 10 yılda yüzde 56 oranında arttığına dikkat çeken Önder, pandemi dönemi ile beraber Türkiye'nin değerde yedinci sıradan beşinci sıraya yükseldiğini söyledi.
Ev ve mutfak eşyaları sektörü dünyada ilk beşe girdi
TİCARET SAVAŞLARI ARTIYOR
Pazarı çok büyük bir oranla Çin'in domine ettiğini belirten Önder, "Çin son yıllarda tüm pazarlarda Made in China markasına bir yatırım yapıyor. Eskiden bunu saklarken artık aksine daha da öne alıyorlar ve ihracata devam ediyorlar. Bilinenin aksine Çin pandemi döneminde hem dünyadan aldığı Pazar payını hem de ihracatını artırdı. Benzer şekilde Vietnam da sektördeki payını her geçen gün artırıyor ve Çin'e alternatif olma yolunda ilerliyor. Ayrıca bizim ana pazarımız olan Avrupa Birliği ile de yeni nesil bir STA imzalandı. Bu da hem sektör olarak hem de ülkemiz olarak yakından takip etmemiz gereken konulardan biri. Öte yandan ABD ile Çin arasındaki Tayvan krizini de ciddi şekilde takip etmek zorundayız. Burada da bir ticari savaşın artı ve eksilerini yaşayabiliriz" şeklinde konuştu.
AVRUPALI TEDARİKÇİ ROTAYI TÜRKİYE'YE KIRDI
Enerji krizi yaşayan Avrupa'da seralarda üretime kısmen ara verilmeye başlandı. Oluşan durum Türkiye'ye olan ilgiyi artırdı. Avrupa'da bu sene kış bir hayli çetin geçecek. Rusya'nın vanalarını kapattığı Batı'de her gün yeni bir tedbir kararı açıklanırken enerji krizinin yol açtığı sıkıntılar büyük. Avrupa'daki çiftçiler üretime sekte vurunca Türkiye'nin ihracatında ciddi artışa yol açtı ve meyve sebze ihracatımız 4 milyar dolara yaklaştı. Konuya ilişkin son gelişmeleri değerlendiren Uludağ Yaş Meyve Sebze İhracatçıları Birliği (UYMSİB) Başkanı Senih Yazgan, "Türkiye'deki yaş meyve sebze ihracatının özellikle Avrupa'dan gelen taleple artış eğilimine girdi. Ancak sürdürülebilir ihracat için farklı pazarlarda da büyümemiz gerektiğinin farkındayız. Başta Bursa siyah inciri olmak üzere ürünlerimizin markalaşması ve bilinirliğinin artması için çalışmalar yürütüyoruz" dedi. Türkiye'nin enerji krizini fırsata çevirebilecek bir potansiyeli de olduğunu belirten Yazgan, "Bizim ülkesel anlamda üreticilerimizi bir çatı altında toplayabileceğimiz bir üretim birliği kurmamız gerekiyor" şeklinde konuştu.