A Para ekranlarında yayınlanan KOBİ Platformu programında e-ticaret, dijital dönüşüm, e-ticaretin ivmesi ve perakende pazarı masaya yatırıldı. Şafak Tükle'nin sunduğu programa katılan Elektronik Ticaret İşletmecileri Derneği Başkanı Emre Ekmekçi, Türkiye'nin e-ticarette dünyada iyi bir yerde olduğunu belirterek, "Toplam perakendenin içindeki e-ticaretin oranı geçen senenin sonu itibariyle yüzde 18'lere kadar yaklaştı. Hatta belirli aylarda yüzde 20'lere geldi. Bu demek oluyor ki, her 5 alışverişimizden en az bir tanesini çevrimiçi olarak yapıyoruz" dedi.
Yemek ve market sektörlerinin öne çıktığını aktaran Ekmekçi, "Beyaz eşyadan oyuncağa kadar tüm sektörlerde e-ticaretin ciddi bir payı var. Türkiye'de pandemi öncesi 70 bin KOBİ e-ticaret yapıyorken bu rakam şimdilerde 500 bin civarında. Özellikle pazar yerleri ciddi şekilde yatırım yapıyorlar. Kobilerin dijitalleşmesi ve tüketicilere ürünlerini ulaştırması için lojistik altyapılara ciddi yatırımlar yapılıyor" diye konuştu.
E-ticarete geçen KOBİ sayısı 2 yılda 7 kat arttı
YAŞLILAR DA YÖNELDİ
Ekmekçi, e-ticaretin tüketici tarafında toplam hacminin TL bazında geçen seneye göre yüzde 69 büyüdüğünü belirterek, adet bazında ise yüzde 45 artış olduğunu ifade etti. Ekmekçi, "Türkiye'deki e-ticaret büyümesi son 10 sene ölçümlenmeye başladığında bile yüzde 35'lerin altına hiç düşmemişti. Bununla özellikle 'yaşlı' kesim dediğimiz kitlenin de e-ticarete yöneldiğini görüyoruz. Çünkü artık kullanımı daha kolay" şeklinde konuştu. E-ticaretin sadece gençlerin kullandığı bir alan olmadığına değinen Ekmekçi, "Herkesin bir şekilde kendi kendine kullanabileceği bir alan oldu. E-ticaret artık hayatımızın doğal akışı içine giren bir alışveriş alışkanlığı olarak karşımıza çıktı" ifadelerini kullandı.
SAYI 2 MİLYONU GEÇECEK
Hemen her işin çevrimiçi olarak yapılabileceğine dikkat çeken Ekmekçi, sözlerine şöyle devam etti: "Türkiye çok genç bir nüfus. 18 yaşın altında çok ciddi bir nüfusa sahibiz. Önümüzdeki 5 yıl içinde tüketim yaşına gelecek 10 milyonluk bir popülasyondan bahsediyoruz. Bu da e-ticaretin ileride büyümesi konusunda ciddi atılım yapacak bir tüketici bazını oluşturuyor. 500 bin KOBİ hala çok yüksek bir rakam değil. Türkiye'de bunun 10 katından daha fazla e-ticarete hazır KOBİ var. Dolayısıyla biz bu KOBİ sayısının da önümüzdeki senelerde 2 milyonu geçmesini bekliyoruz."
YÜZDE 70'İN ÜZERİNDE BÜYÜME
E-ticarette ilk 6 ayda yüzde 70'in üzerinde büyüme beklediklerini anlatan ETİD Başkanı Ekmekçi, "Yatırımlar artmaya devam ederken geçen yılın yatırımları da meyvelerini veriyor" dedi. KOBİ'lere e-ticaret hakkında verilen eğitimleri de anlatan Ekmekçi, KOBİ'lere e-ticaretten korkmamalarını, e-ticaretin nasıl yapıldığının temel bilgilerinin verilmesi gerektiğini vurguladı. Ekmekçi, sözlerini şöyle tamamladı: "E-ticarette bir fırsat olduğunun tüm KOBİ'lere yaygınlaştırılması gerekiyor. Türkiye'de şu anda 81 ilden 81 ile tabi ki şu anda e-ticaret yapılıyor ama yüzde 40'ı hala İstanbul'dan. Hâlbuki diğer illerimizde de çok iyi tüccarlarımız var, çok iyi üreticilerimiz var. Hem yurtiçi hem de yurtdışı e-ticaret yapma konusu için hem de en önemli potansiyellerden bir tanesi KOBİ'lerin yurtdışındaki tüketicilere global platformlar üzerinden e-ihracat yapabilmesi için tüm KOBİ'lerimizin daha iyi bilgilendirilmesi gerekiyor. Tabi sadece bilgilendirme değil, altyapı sağlanması, reklam ve platform desteklerinin sağlanması gibi konular da çok önemli. Ticaret Bakanlığımız, özellikle E-ihracat Daire Başkanlığı tarafında yurtdışındaki platformlardaki satışların desteklenmesi konusunda programlara çalışıyor. Bu tarafta yatırımlar olacağını biliyoruz. Çünkü Türkiye'nin bu KOBİ ve üretim gücünü yurtdışındaki tüketicilerle birleştirdiğimizde gerçekten o ihracatçı gücümüzü de kullanmış oluruz."