A Para'da yayınlanan KOBİ Platformu programında Şafak Tükle'nin sorularını yanıtlayan PAGEV Başkanı Yavuz Eroğlu, sanayi üretiminde yaşanan artışa dikkat çekti. Mayıs ayına ilişkin açıklanan veride yüksek teknoloji üretimin artışının büyük önem taşıdığını söyleyen Eroğlu, "Sanayi üretim endeksi mayısta yıllık 9.1 artış gösterdi. Sanayi endeksinde yüksek teknolojili ürünlerin üretiminde yüzde 40'ın üzerinde artış var. Bunu hem Türkiye adına hem de kendi sektörümüz adına çok değerli buluyoruz. Çünkü bu artışın kalitesini gösteriyor. Bu artış katma değerli ürünlere yönelik yapılan yatırımların bir sonucudur. Bunu çok önemsiyoruz" dedi.
YÜZDE 10 BÜYÜME HEDEFİ
Plastik sektöründe de ciddi bir ivmelenmenin söz konusu olduğunu söyleyen Eroğlu, sene sonunda yılı yüzde 10'a yakın bir büyüme ile kapatmayı planladıklarını söyledi. Eroğlu, şunları kaydetti: "11.2 milyon tonluk bir büyümeden söz ediyoruz. İlk yarıdaki büyümemiz bu hedefimizi destekler yönde ilerliyor. Bu artışın yanı sıra katma değerli ürün üretiminin artmasını çok önemsiyoruz. Bu noktada özellikle savunma sanayi ve otomotive ciddi anlamda girdi sağlamasına ilaveten elektrikli araçların hafifletme zorunluluğu bu araçlarda plastik kullanımını artırdı. Yeşil dönüşüme bağlı olarak geri dönüşümün özen kazanması plastik sektörüne ivme kazandırdı."
PAGEV Başkanı Yavuz Eroğlu "Bölgesel bir sanayi gücü olabiliriz"
YATIRIM İHTİYACI VAR
Sektörün ivme kazanmasının kapasite kullanım oranlarını da artırdığına işaret eden Eroğlu, "Sanayide şu anda kapasite kullanım oranları yüzde 80'lere geldi. Bu da yatırımın artık zorunlu hale geldiğine işaret ediyor. Kapasiteniz kadar sanayi üretimi ve ihracat yapabilirsiniz. İhracat trendinin devam etmesi için yeni yatırımların yapılması gerekiyor" dedi.
SANAYİCİ İÇİN PARİTE ÖNEMLİ
Euro/dolar paritesindeki son görünümü değerlendiren Eroğlu, ülke olarak ihracatımızın yüzde 50'ye yakınını Euro Bölgesi'ne yaptığımızı hatırlattı. İthalatımızı da ağırlıklı olarak dolar bazında yaptığımıza dikkat çeken Eroğlu, şöyle devam etti: "Dolayısıyla paritedeki bu oynaklık Türk ihracatçısının aleyhine çalışıyor. Bu temelde makroekonomik ve dünya konjonktürünü ilgilendiren bir konu. Buna nasıl uyum sağlayabiliriz buna bakmak lazım. Kur kayıplarını nasıl minimize ederiz, fiyat verirken nelere dikkat etmemiz lazım sanayiciler olarak buna bakmalıyız. Sanayicilerin uzun vadede buna kendini adapte edecek imkânların oluşturulması önemli."
DÖNÜŞÜM YAPMAK ŞART
Mega trendleri kaçırmamak gerektiğini söyleyen Eroğlu, "Bunların başında yeşil dönüşüm geliyor. Burada hem Türkiye sanayisi hem de plastik sektörümüzün dönüşmesi gerekiyor. Burada yenilenebilir enerji öne çıkıyor" dedi. Fintechin çok önemli olduğunu söyleyen Eroğlu, sağlık teknolojilerindeki gelişime ve sektörlere yönelik plastik sektörünün üretimi adapte etmesinin önemine vurgu yaptı. Bu trendlere yönelik hızlı bir dönüşüm yapılması gerektiğine işaret eden Eroğlu, "Katma değeri düşük hamaliye ürünlerle Türkiye'nin uzun süre büyümesi teknik olarak mümkün değil. Orta gelir tuzağından çıkmanın tek yolu ülkenin katma değerli ürün üretir hale gelmesidir. Dünyanın yaşadığı bu konjonktürü Türkiye olarak artıya dönüştürüp daha iyi bir noktaya gelebiliriz. Atacağımız adımlarla kendimizi bölgesel bir sanayi gücü noktasına kendimizi getirebiliriz" diye konuştu.
E-İHRACAT YÜZDE 219 ARTTI
E-Ticaret sektörü, son üç yılda hızlı bir büyüme kaydetti. Pandemi nedeniyle uygulanan kısıtlamalar sektörün büyüme trendine ivme kazandırdı. 2021 yılında 2020'ye kıyasla yüzde 88 büyüdü. Bu yılın ilk 4 ayında gerçekleşen büyüme ise yüzde 68 olarak kayıtlara geçti. Türkiye toplam hızlı tüketim ürünlerinin online satışlar içindeki payı itibariyle Avrupa'da İngiltere ve Fransa'nın ardından üçüncü sırada yer aldı. Sektördeki gelişmeleri ve ilk altı aylık e-ticaret raporunu değerlendiren IDEASOFT CEO'su ve TOBB E.Ticaret Meclis Üyesi Seyhun Özkara, "Pandemi e-ticarette yüzde 88'lik büyüme sağladı. Bu yılın ilk altı ayı ile geçen yılın ilk altı ayını kıyasladığımızda IDEASOFT altyapısını kullanan yaklaşık 16 bin firmanın 30 milyonun üzerinde bir ürün satışı olduğunu görüyoruz. Bu durum yüzde 69 bir ciro büyümesine işaret ediyor. Birçok işletmenin e-ticarete başlaması bu rakamın önümüzdeki dönemde artacağı öngörüsünde bulunabiliriz" dedi. Bu sene geçen yılın ilk altı ayına göre e-ihracat yapan firma sayısında yüzde 219'luk bir artış yaşandığına dikkat çeken Özkara, "Bu rakamın önümüzdeki dönemde artmaya devam edeceğini düşünüyoruz. 30 milyonluk sipariş adedi 70-75 milyonluk banda oturur. İkinci yarıda her zaman daha yüksek satışlar olur" diye konuştu.