Tekstil sektörü ihracat ve üretimdeki artışını sürdürüyor. 4 ayda yüzde 35'lik üretim artışının yaşandığı sektörde istihdamda alarm verdiğini tekstil ihracatçıları ve çalışanları derneğinin verileri ortaya koydu. 2021'in ilk 4 ayında 6.23 milyar dolarlık ihracat yapan hazır giyim sektörü bu yılın aynı döneminde ihracatını 7.5 milyar dolara yükseltti.
Üretimdeki artış istihdam artışını da beraberinde getirirken, 60 bin yeni çalışan ihtiyacı ortaya çıktı. Verilere göre 2020'de hazır giyim sektöründe 606 bin 470 kişi istihdam edilirken, 2021'de bu rakam 663 bin 406 kişiye çıktı.
13 FİRMADAN ABD ÇIKARMASI
A Para'da yayınlanan KOBİ platformu programında tekstil sektöründe yaşanan eleman açığı sorunu masaya yatırıldı. Bora Balar'ın sunduğu programa katılan TİHCADBaşkanı Ergin Aydın, kapasite artışında istihdamın önemine dikkat çekerek, dernek olarak bu konuda çalışmalar yaptıklarını kaydetti. Ticaret Bakanlığı heyeti olarak geçtiğimiz günlerde Amerika'ya gittiklerini anlatan Aydın, "Ticaret heyeti olarak 13 firma gittik.
Potansiyeli görmeye çalıştık. Amerika bizi Çin'le kıyaslıyor. Onların fiyatları seviyesinde bekliyorlar. Türkiye'de üretilen ürünler daha katma değerli, daha kaliteli. Çalışmalarımızı yaptık. Güzel sonuçlar elde etmeyi planlıyoruz" diye konuştu.
Tekstil sektöründe dijitalleşme atağı
KARBON NÖTR HEDEFİ VAR
Tekstil sektöründe dijitalleşmenin önemine değinen Ergin Aydın, bu sayede çok daha hızlı tasarım yapıldığının ve ekonomik olduğunun altını çizdi. Aydın, "Aynı zamanda yeşil mutabakata uygun daha çevreci bir bakış açısı sağlanıyor. Bu sayede de gereksiz çok fazla numune yapmadan, efektif ve doğru numuneleri yapıyorsunuz. Yurtdışında da buna çok yoğun bir ilgi var. Türkiye bunu çok iyi kullanırsa, biz öne geçeriz. Komşu ülkelerimizden daha ön plana çıktık" şeklinde konuştu.
Karbon ayak izinin son birkaç yıldır gündemde olduğunu kaydeden Aydın, "Biz bununla ilgili 7-8 yıldır çalışmalar yapıyoruz. Üretim olarak karbon
nötre gelmek zor ancak minimum seviyede tutmak hedefinde olmalıyız" dedi.
KAPASİTE AÇILIMI ŞART
Türkiye'ye olan talebin artmasıyla yeni bir açılımın yapılması gerektiğini vurgulayan Aydın, şöyle devam etti: "Ülkemizin ciddi teşvik ve yatırımları var. Bu konuda Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı ile görüşmelerimiz oldu. Özellikle Doğu ve Güneydoğu Anadolu'da çok ciddi tesisler açılıyor. Bu artış yokken Türkiye'nin kapasite doluluk oranı yüzde 88'di. Artmış olmasına rağmen ciro şu anda yüzde 84'lere düştüyse 2022'de bir kapasite açılımı olduğunu gösteriyor. Bu oranın daha da artması lazım. Şu anda ABD tekstil ithalatının sadece yüzde 1'ini Türkiye'den karşılıyor. Bu oranın yüzde 4-5 olduğunu düşünürsek kapasitenin kesinlikle artması lazım."
AVUSTRALYA PAZARI RADARDA
ABD dışında birçok ülkeye açılmak için dernek olarak bir dizi çalışmaları olduğunu kaydeden Ergin Aydın, "İskandinav ülkeleri için dolaylı çalışıyoruz. Direkt temasa geçerek oradaki pastadan daha büyük bir pay alabiliriz. Bu konuda görüşmelerimiz devam ediyor. Güney Afrika'da ciddi bir pazar. Ayrıca eylül ayında heyet olarak Avustralya Sidney'e gitme planımız var. Orada Türk firmalarının ağırlıkta olduğu uluslararası bir Fuar organize ediliyor. Bu fuara katılacağız. Fuardan sonra Avustralya pazarının da çok gelişeceğini düşünüyorum. Ayrıca Kanada ile de ciddi görüşmelerimiz var" diye konuştu.
METAVERSE ALIŞVERİŞİ
E-ticaretin faydasını pandemi sürecinde gördüklerini söyleyen Ergin Aydın, fabrika kapatıldığı zaman e-ticaret firmalarıyla çalıştıklarını belirtti. Talebin de gitgide arttığını gözlemlediklerini anlatan Aydın, "Avrupa'nın çok büyük oyuncuları var. E-ticaretin yavaş yavaş oturması gerektiğini düşünüyorum. Artık bir üst seviyeye geçip metaverseden satışların olması gerektiğini düşünüyorum. Türkiye'nin buna hazır olduğunu genç bir nesil olduğundan dolayı metaversedeki bir alışveriş caddesinden bir VR gözlük sayesinde kıyafeti 360 derece görüp alabileceği bir geleceğin çok yakın olduğunu düşünüyorum" ifadelerini kullandı.