Son dakika haberi... Türkiye'nin göz bebeği olarak değerlendirilen proje için büyük an geldi ve yerli otomobil resmen tanıtıldı! Tasarımı, görüntüsü, özellikleri, motoru, fiyatı ve ismi sır gibi saklanan bu milli proje, Başkan Erdoğan'ın katıldığı törenle kamuoyu ile paylaşıldı. Bilindiği üzere Erdoğan, yaptığı açıklamada ön gösterim tarihini bugün olarak açıklarken; bu tanıtımın Gebze'deki Bilişim Vadisi'nde olacağını duyurmuştu. Bu doğrultuda da, geçtiğimiz günlerde Sanayi ve Teknoloji Bakanı Mustafa Varank tarafından Türkiye'nin Otomobili Girişim Grubu'nun (TOGG) geliştirdiği yerli araca ilişkin ilk görüntüler paylaşılmış ve büyük bir heyecan oluşmuştu. O günden bu yana da, TOGG Twitter hesabından yerli otomobilin tasarımı hakkında çeşitli fotoğraflar ve video paylaşımı yapıldı.
Bu bağlamda, yerli otomobil ismi, özellikleri, fabrikası, fiyatı, tasarımı ve motoru gibi birçok başlık, milyonlarca vatandaş tarafından oldukça merak ediliyor. Bunların yanıtı, Başkan Erdoğan'ın katıldığı törenin ardından belli oldu. İlk olarak söz alan ve konuşan TOGG CEO'su Gürcan Karakaş Gebze'deki lansmanda yerli otonun ismi hakkında flaş bir açıklamada bulundu. Daha sonra Sanayi ve Teknoloji Bakanı Mustafa Varank söz alırken, en son Başkan Erdoğan konuştu. Erdoğan, "Devrim otomobilinin önünü kestiler ama devrin otomobilinin önünü kesemeyecekler" dedi. Erdoğan, kırmızı ve beyaz renkteki araçları tanıtırken; törenin ardından deneme sürüşü de gerçekleştirdi.
Öte yandan, Resmi Gazete'de bugün yayımlanan Cumhurbaşkanı Kararı ile de fabrikanın ve üretimin nerede olacağı da belli oldu. Yine aynı karara göre, üretim tesisinde 4 bin 323 kişinin çalışacağı ve öngörülen toplam sabit yatırım tutarının 22 milyar TL olacağı ifade edildi. Peki, yerli otomobil nerede üretilecek?
Cumhurbaşkanı Erdoğan: "Burası Türkiye'nin yarınlarını şekillendirecek teknoloji üssü"
YERLİ OTOMOBİL NE ZAMAN SATIŞA ÇIKACAK, FİYATI NE KADAR?
Başkan Recep Tayyip Erdoğan, yaptığı konuşmada yerli otomobil serüveni hakkında önemli noktalara değinirken; "Sessiz ama derinden gidildi. İşte bugün ön gösterim araçlarını, tam da 2 sene önce söz verdiğimiz gibi, ilk kez sizlerle paylaşıyoruz. Tabii içinde bulunduğumuz bu mekânı da özellikle seçtik. Burası Türkiye'nin Bilişim Vadisi. Burası Türkiye'nin yarınlarını şekillendirecek teknoloji üssü. Aslında biz bu tarihi günde iki mega projeyi aynı anda hayata geçiriyoruz. Hem Bilişim Vadimizin resmi açılışını gerçekleştiriyor, hem de otomobilimizin ön gösterim araçlarını sizlerle paylaşıyoruz" sözlerini kullandı.
Haberimizin detaylarından, son dakika bilgileri ile yerli otomobil tanıtımı, özellikleri, fiyatı, fabrikası, tasarımı ve ismi gibi birçok bilgiye ulaşabilirsiniz.
YERLİ OTOMOBİL TANITILDI!
Yerli otomobil projesi kapsamında merakla beklenilen tanıtım, Başkan Erdoğan'ın katıldığı tören bugün tanıtıldı.
Türkiye'nin Otomobili Girişim Grubu'nun (TOGG), Gebze'deki Bilişim Vadisi'nde düzenleyeceği tanıtıma başta Başkan Recep Tayyip Erdoğan olmak üzere bakanlar, üst düzey yöneticiler ve iş dünyasının önemli isimleri katıldı. Aracın ismi, fiyatı ve motoru gibi birçok bilgi, tanıtım neticesinde netleşmeye başladı.
Yıllardır 'yerli otomobil' çağrısı yapan Başkan Erdoğan'ın dünyaca ünlü tasarım firması Pininfarina imzalı prototipi, Bilişim Vadisi'nin yanı başındaki Osmangazi Köprüsü'nde test etti.
İşte Cumhurbaşkanı Erdoğan'ın tanıttığı yerli ve milli otomobillerimiz...
TANITIM TÖRENİNDE NELER YAŞANDI?
Basın mensuplarının yoğun ilgi gösterdiği etkinlik alanında davetliler de büyük kalabalıklar oluşturdu.
Türkiye'nin ilk yerli otomobili Devrim'in yanı sıra Türkiye'nin Otomobili'ne ait modüler ve elektrik güç ünitesi de tören alanında sergileniyor.
TOGG bünyesindeki görevliler, katılımcıları otomobilin bazı özellikleri hakkında bilgilendirirken, fuaye alanında otomobile ait simülatör ile katılımcılara sürüş deneyimi şansı da verildi.
BAKAN VARANK'TAN AÇIKLAMA
Sanayi ve Teknoloji Bakanı Mustafa Varank, yerli otomobilin tanıtılacağı "Türkiye'nin Otomobili Girişim Grubu Yeniliğe Yolculuk Buluşması" programında detayları paylaştı. Bakan Varank, "İlgili bakan arkadaşlarımızla birlikte geliştirilecek araçlara uygun şarj altyapısını kurmak ve hukuki düzenlemeleri tasarlamak için şimdiden çalışmalara başladık. Türkiye'yi bu yeni teknolojiye hazır hale getireceğiz. Geçtiğimiz hafta otomobili tanıtacağımız tarihi basın ile paylaştınız. Ben de üstü örtülü bir iki aracın arasında çektirdiğim fotoğrafı kamuoyuyla paylaştım. Bunun üzerine acaba arabalar mı büyük, bakanın boyu kısa mı diye yoğun tartışmalar oldu. Birazdan arabaların yanında durunca, araçların boyutu hakkındaki soru işaretleri de artık ortadan kalkmış olacak" sözlerini kullandı.
Cumhurbaşkanı Erdoğan: "Burası Türkiye'nin yarınlarını şekillendirecek teknoloji üssü"
BAŞKAN ERDOĞAN NELER SÖYLEDİ?
Başkan Erdoğan'ın açıklamasından öne çıkan satır başları şu şekilde;
Devrim otomobilinin benzini olmadığı için yolda kalmasını, projeyi boğma kampanyasına çevirenler, emin olun, Türkiye'nin Otomobili için de aynı şeyi yapmaya çalışacaklardır. Ama bu kez izin vermeyeceğiz. Devrim otomobilinin önünü kesmeyi başardılar, ama şimdi yaptığımız "devrin otomobilinin" önünü, inşallah kesemeyecekler.
Bugünkü noktaya gelebilmek için 17 yıldır ter döküyor, emek veriyor, mücadele ediyoruz. Peki, 17 yılın sonunda ne oldu? Milli gelirimizi 236 milyar dolardan 950 milyar dolarlara kadar yükselterek, 4 kat artırdık. Her ne kadar son yıllarda dolar bazında bir miktar düşüş yaşanmışsa da, inşallah en kısa sürede trilyon dolar rakamını aşarak, hak ettiğimiz yere geleceğiz. İhracatımızı 36 milyar dolardan 170 milyar dolara yükselterek, 5 kat ileriye taşıdık. İstihdamda 9 milyona yakın bir artış sağladık. Bu vesileyle, dün 2 bin 325 lira olarak açıklanan 2020 yılı asgari ücret rakamının ülkemize, işverenlerimize, çalışanlarımıza hayırlı olmasını diliyorum. Enflasyonun 3 puan üzerinde yüzde 15 olarak yapılan bu artış sonunda asgari ücret, 2002'ye göre reel olarak yüzde 154 düzeyinde yükselmiş bulunuyor.
"VATANDAŞLARIMIZIN HİZMETİNE SUNDUK"
Ülkemize, ulaşım altyapısına yaptığımız yatırımlarla da çağ atlattık. Bunun en güzel örneklerinden biri hemen yanı başımızdaki, Türkiye'nin yüz akı projelerinden Osmangazi Köprüsüdür. Daha pek çok mega projeyle yolları, köprüleri, havalimanlarını vatandaşlarımızın hizmetine sunduk.
Yaptığımız yatırımlarla güçlü bir bilim ve teknoloji iklimi tesis ettik. Bugün, 207 üniversitemiz, 1.572 Ar-Ge ve Tasarım merkezimiz, 85 Teknoloji Geliştirme Bölgemiz, bu altyapı etrafında çalışan 112 bin araştırmacımız var. Bilişim Vadimiz ile işte bu sisteme yeni ve çok güçlü bir aktörü daha dâhil ediyoruz. Böylece, dünyadaki başarılı örneklerden bir benzerini ülkemizde kurmuş oluyoruz. Burası Milli Teknoloji Hamlemizi ulusal ve uluslararası düzeyde temsil edecek bir yerdir. Bilişim Vadisi, 3 milyon metrekarenin üzerinde bir alanda kurulan yaklaşık 200 bin metrekare kapalı bölümüyle, ülkemizin en büyük teknoloji geliştirme bölgesidir.
FABRİKASI BURSA'DA
Yerli otomobil fabrikası Bursa'nın Gemlik ilçesine kurulacak. 2022 yılında Türkiye'de tüm şarj altyapımız da hazır olacak. Seri üretime geçtiğimizde, Avrupa'nın klasik olmayan, doğuştan elektrikli ilk ve tek SUV modelinin inşallah sahibi olacağız.
YERLİ OTOMOBİLİN İSMİ NE OLACAK?
TOGG CEO'su Gürcan Karakaş Gebze'deki lansmanda yerli otomobili tanıtım töreninde önemli açıklamalarda bulundu. Karakaş marka isimlendirmesinin önümüzdeki senelerde yapılacağını belirterek, dünyanın en büyük segmenti olduğu için SUV modelinin seçildiğini ifade etti. Karakaş, "15 yıl içinde 5 farklı modelimiz olacak." dedi.
İşte Yerli otomobilin özellikleri! TOGG CEO'su Gürcan Karakaş anlattı!
Rıfat Hisarcıklıoğlu ise, "Bu otomobil 82 milyonun gururudur. Yerli otomobil 2020'de en değerli markamız olacak.2021'de fabrikamızı tamamlayacağız. 2022'de de inşallah ilk aracımız banttan çıkmış olacak. 15 yılda 22 milyar lira yatırım yapacağız." dedi.
İŞTE YERLİ OTOMOBİLDEN İLK DETAYLAR
Türkiye'nin yerli otomobili nefes kesti! İşte yerli otomobilden ilk görüntüler...
300+ VE 500+ KİLOMETRE MENZİL OPSİYONLARI MEVCUT
Segmentinin en uzun aks mesafesine sahip otomobilin teknik özelliklerine ilişkin bilgiler de ilk kez paylaşıldı.
Buna göre, Türkiye'nin Otomobili, 30 dakikanın altında hızlı şarj ile yüzde 80 doluluğa ulaşacak. Doğuştan elektrikli modüler platform ile 300+ ve 500+ kilometre menzil opsiyonlarına sahip olacak otomobil, merkeze sürekli bağlı olacak ve güncellemeleri uzaktan 4G/5G bağlantısıyla alabilecek.
Gelişmiş batarya yönetim ve aktif termal yönetim sistemlerinin sağladığı uzun ömürlü batarya paketine sahip olan otomobil, 200 beygir güç ile 7,6 saniye, 400 beygir güç ile de 4,8 saniye altında 0-100 km/s hızlanabilecek.
Euro NCAP 5 yıldız seviyesine uyumlu, platforma entegre edilmiş batarya ile yüksek çarpışma dayanımı ve yüzde 30 daha fazla burulma direncine sahip olacak. Araç menziline yüzde 20'ye kadar katkı sağlayan geri kazanımlı frenleme de otomobilin önemli özelliklerinden biri olarak öne çıkıyor.
TAMAMEN YENİ DOĞUŞTAN ELEKTRİKLİ MODÜLER ARAÇ PLATFORMU
TOGG otomobil gamının tüm modellerine altyapı oluşturacak tamamen yeni ve doğuştan elektrikli araç platformunu özgün, modüler ve üstün olmak üzere 3 ana başlık ile tanımlıyor.
TOGG bu başlıkların içeriğini "Otomotiv sektöründe daha önce ortaya çıkarılmış hiçbir platform ile ilişkisi olmayan, tamamıyla TOGG mühendisleri tarafından geliştirilen ve tüm fikri ve sınai mülkiyet hakları yüzde 100 TOGG'a ait olan, yüksek teknolojiye sahip doğuştan elektrikli ve bağlantılı platform... Azami verimlilik, konfor, dayanıklılık ve güvenlik gerekliliklerini bir arada sağlayabilen; farklı genişlik ve uzunluklara olanak veren modüler mimari... Sınıfının en uzun aks mesafesini sunarak otomobil içindeki yaşam alanının genişlik, ferahlık ve konforunu en üst düzeye taşıyan altyapı..." şeklinde sıralıyor.
EVLERDE, OFİSLERDE VE YOL ÜZERİNDEKİ İSTASYONLARDA ŞARJ EDİLEBİLECEK
Düşük toplam sahip olma maliyeti; sessiz, keyifli ve sıfır emisyonla temiz bir sürüş, elektrikli otomobillerin içten yanmalı otomobillere göre sağladığı en temel avantajlar olarak öne çıkıyor.
Türkiye'nin Otomobili, yollara çıkacağı 2022 yılına kadar TOGG'un öncülüğünde yayılımını sağlayacak geniş kapsamlı şarj altyapısı sayesinde evlerde, ofislerde ve yol üzerindeki istasyonlarda şarj edilebilecek. Bağlantılı ve akıllı bir otomobil olmanın sunacağı teknolojik imkanlar ile kullanıcılar otomobillerinin şarjını kolaylıkla planlayıp yönetebilecek.
HEDEFLENEN TEKNOLOJİK DÖNÜŞÜMÜN ÖNCÜLERİNDEN BİRİ OLACAK
Öte yandan TOGG'dan yapılan açıklamaya göre, TOGG'un kuruluşundan bugüne geçen 18 ayda aldığı mesafeyi ve Türkiye'de teknolojik dönüşüme nasıl öncülük edeceği paylaşılacak.
Resmi kuruluşu 28 Haziran 2018'de gerçekleşen ve kuruluşundan 18 ay sonra 3 boyutlu ilk modelini ve bir konsept aracını gün ışığına çıkaran TOGG, Türk Otomotiv endüstrisinin kalbi olan Marmara Bölgesi'nde kurulacak fabrikasının temelini 2020 yılında atacak. 2030 yılına kadar ise fikri ve sınai mülkiyet hakları tamamen kendisine ait bir ortak e-platform üzerine 5 farklı model üretecek.
Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı tarafından 2023 hedefleri içinde stratejik öneme sahip projelerden biri olarak değerlendirilen Türkiye'nin Otomobili, hedeflenen teknolojik dönüşümün öncülerinden biri olacak.
BAŞKAN ERDOĞAN İMZALADI! YERLİ OTOMOBİL BURSA'DA ÜRETİLECEK
Yerli otomobil üretimine ilişkin detaylar Resmi Gazete'de yayımlandı. Buna göre, yerli otomobil üretim tesisi Bursa'da kurulacak ve 5 ayrı modelde üretim yapılacak.
Resmi Gazete'de yayımlanan Cumhurbaşkanı Kararı'na göre, Bursa İlinde yapılacak olan elektrikli otomobil üretim tesisi yatırımına proje bazlı devlet yardımı verilmesine ilişkin ekli Kararın yürürlüğe konmasına karar verildi.
26 Aralık 2019 tarihli ve 1945 sayılı Cumhurbaşkanı Kararı'nın eki olan Karar'ın 2. Maddesinde yatırımın niteliklerine yer verildi. Karar'da Proje bazlı olarak desteklenecek yatırımın kapsam ve niteliğine ilişkin olarak, yatırım yerinin Bursa ili, yatırım konusunun elektrikli otomobil üretimi, başlangıç tarihinin 30 Ekim 2019 ve yatırım süresinin başlangıç tarihinden itibaren 13 yıl olup yatırımın öngörülen sürede gerçekleştirilememesi halinde Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı tarafından bu sürenin yarısı kadar daha ek süre verilebileceği kaydedildi. Öte yandan, öngörülen toplam sabit yatırım tutarının 22 milyar TL olduğu belirtildi.
YILDA 175 BİN OTOMOBİL
Öte yandan, elektrikli otomobil üretiminde 5 ayrı model olacağı ve yıllık kapasitenin 175 bin adet olacağı bilgisi de Karar'da yer aldı. Ayrıca, üretim tesisinde 4 bin 323 kişinin çalışacağı ve 300 nitelikli personelin yer alacağı belirtildi.
YATIRIM DESTEKLERİ
Karar'ın "Destekler" başlıklı 3. maddesinde bu karar kapsamında desteklenen yatırım projesinin şu desteklerden yararlandırılacağı belirtildi:
1-Gümrük vergisi muafiyeti
2-KDV istisnası
3-KDV iadesi
4-Vergi indirimi (vergi indirim oranı yüzde 100, yatırıma katkı oranı yüzde 100, yatırım katkı tutarının yatırım döneminde kullanılabilecek oranı yüzde 100)
5-Sigorta primi işveren hissesi desteği (azami tutar sınırı olmaksızın 10 yıl)
6- Gelir vergisi stopajı desteği (10 yıl)
7-Nitelikli personel desteği (azami 360 milyon TL)
8- Faiz ve/veya kar payı desteği (gerçekleşen sabit yatırım tutarının yüzde 13'ünü ve ödenen faiz ve/veya kar payının yüzde 80'ini geçmemek kaydıyla, her bir kredinin kullanım tarihinden itibaren 10 yıl)
9- Yatırım yeri tahsisi
10-Alım garantisi
YERLİ OTOMOBİLİN FİYATI NE KADAR OLACAK?
Sabah Gazetesi yazarı Dilek Güngör de bugünkü köşesinde bu konuya değindi. İşte yerli otomobille ilgili detaylar...
"Gelelim herkesin merak ettiği yerli otomobilin fiyatı meselesine... Otomobili bugün görsek de satın almak için iki yıl daha bekleyeceğiz. Dolayısıyla, fiyatının da bugünden belli olması elbette mümkün değil. Ama şu kadarını söyleyeyim. Yerli otomobilin bulunduğu SUV segmentinde Hyundai Tucson, Volkswagen Tiguan, Nissan Qashqai gibi araçlar var.
Bunların henüz elektrikli modelleri yok. Fakat yerli otomobil üretilmeye başladığında o markalar da elektrikli araçlarını piyasaya sürecek. Şu anda bu saydığım markaların fiyatları 165 bin TL'den başlıyor, 358 bin TL'ye kadar çıkıyor."
Yerli otonun özelliklerini bilmesek de BMW iX-3 ve Tesla Model X gibi araçların muadili olacağı söyleniyor. Yeni BMW iX3'ün elektrikli versiyonunun 400 bin TL'nin üzerinde olacağı belirtiliyor.
Tesla'da ise fiyat milyonu buluyor. Sonuçta küresel rekabeti düşünürseniz, yerli oto bugün piyasaya çıksa 150-200 bin TL'den az olamaz."