Türk sivil havacılık sektörünün 2003'te 3 milyar lira olan cirosu son 16 yılda 35 kat artarak 110 milyar liraya yükseldi. Sektörde çalışan sayısı ise 200 bini geçti. İç hatlarda 2003'te merkezden 26 noktaya yapılan uçuşların sayısı ise 7 merkezden 56 noktaya ulaştı. Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü (SHGM) 2018 yılı faaliyet raporunu yayınladı. Raporda, dünyadaki ve Türkiye'deki havacılık gerçekleşmelerine değinildi.Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü tarafından yayınlanan kesin olmayan ilk verilere göre geçen yıl dünya genelinde tarifeli yolcu taşımacılığı 2017'ye göre yüzde 6.1 artış ile 4.3 milyara, tarifeli uçak kalkış sayısı ise 38 milyona ulaştı. Uluslararası tarifeli yolcu trafiğinde yüzde 30 pay ile ikinci sırada yer alan Asya-Pasifik bir önceki yıla göre yüzde 7.3 artış ile en hızlı büyüyen bölge oldu. Asya-Pasifik'i yüzde 37 pay ile en büyük uluslararası pazara sahip Avrupa izledi. Avrupa, geçen yıl yüzde 6.7 büyüme sağladı. 2018 yılında uçaklardaki yolcu doluluk oranı ise yüzde 81.9 ile rekor seviyeye ulaştı.
İSTANBUL HAVALİMANI ARTIŞA CEVAP VERECEK
Raporda, Türk sivil havacılığının son 16 yılda gösterdiği büyüme ile dünyada ve bölgesindeki sivil havacılık sektörünün gelişmesine önemli katkılar sağladığına vurgu yapıldı. Türkiye'deki havalimanlarını kullanan yolcu sayısı 2018 yıl sonu itibarıyla 210 milyon olarak gerçekleşirken, Antalya havalimanı yıllık 25 milyonun üzerinde yolcuyu karşılayan havalimanları kategorisinde yolcu sayısını bir önceki döneme göre yüzde 21 arttırarak Avrupa'da en fazla büyüyen havalimanı oldu. Aynı kategoride, Sabiha Gökçen havalimanı yolcu sayısını yüzde 8,8 arttırarak 4. sırada yer aldı.Atatürk havalimanı Dünyada merkez bağlantısına göre ilk 20 havalimanı arasında bir önceki yıla göre yüzde 4.8 artışla 7. sırada yer aldı. Raporda ayrıca 2018'de Atatürk havalimanı'nın yolcu sayısının 68 milyona, Sabiha Gökçen havalimanı'nın yolcu sayısı ise 34 milyonu aştığına değinilerek, 29 Ekim 2018'de açılışı yapılan ve ilk etabı 90 milyon yolcu kapasiteli İstanbul havalimanı'nın önümüzdeki dönemde artması öngörülen yolcu sayısına cevap vereceği vurgulandı. Türkiye'de son 16 yılda yapılan yasal düzenlemeler ve alt yapı yatırımları sonucunda gelişmeye devam eden sektörde 2003 yılında 65 bin olan istihdam sayısı 2017 yılında 196 bin 41'e ulaştı, mayıs ayı sonunda açıklanması beklenen 2018 istihdam sayısının ise 205 bin olarak gerçekleşmesinin beklendiği belirtildi. Sektörün 2003'te 3 milyar lira olan cirosu ise 2018 sonu itibari ile 35 kat artarak 110 milyar liraya yükseldi.
10 BİN PİLOT VAR
2018 yıl sonu itibarıyla Türkiye'de 515 uçak, 200 hava taksi, 367 genel havacılık, 260 balon ve 62 zirai mücadele hava aracı olmak üzere toplam bin 404 hava aracı bulunuyor. Toplam pilot sayısı 10 bin 189. 2018 yılsonu itibarıyla bin 594 hava trafik kontrolörü, 397 dispeçer, 4 bin 310 teknisyen ve 569 ATSEP olmak üzere diğer lisanslı teknik personelin toplam sayısı 6 bin 870'e ulaştı. İç hatlarda 2003'te 2 merkezden 26 noktaya gerçekleştirilen uçuşlar 2018 sonu itibarıyla 7 merkezden 56 noktaya ulaştı. Dış hatlarda ise 2003'te 2 havayolu işletmesi ile 50 ülkede 60 noktaya uçuş gerçekleştirilirken 2018 yılı sonu itibarıyla bu sayı 5 havayolu işletmesi ile 124 ülkede 318 noktaya ulaştı.Türkiye'nin hava ulaştırma anlaşması yaptığı ülke sayısı ise 81'den 171'e ulaştı.
TEKNOLOJİ ÜRETEN KONUMUNA GELDİK
Türkiye'nin havacılık endüstrisinde yerli ve milli imkân ile kabiliyetlerin geliştirilmesi kapsamında son yıllarda önemli çalışmalara imza attığına değinen Turhan "Bu kapsamda Hürkuş Eğitim uçağı için sertifikasyon süreci tamamlanmış ve T625 Gökbey Helikopteri için süreç devam etmektedir. Ülkemiz havayolu taşımacılığındaki gelişmelerin yanı sıra havacılık endüstrisindeki gelişmelerle, teknolojiyi üreten ülke konumuna gelmiştir" diye konuştu.
AVRUPA'DA UÇUŞ AĞINI EN FAZLA BÜYÜTEN ÜLKE
Raporda bir yazı kaleme alan Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Cahit Turhan, 2018'de 210 milyonu aşan yolcu sayısı ile sektörün cirosunun 15 yılda 35 kat artarak 110 milyar lira olarak gerçekleşeceğini ifade ederek "Ülkemiz Avrupa hava trafiğine en fazla katkı sağlayan ülke, havalimanlarımız yolcusunu en fazla arttıran havalimanları, Türk Hava Yolları dünyanın en fazla noktasına sefer yapan havayolu ve havalimanı işleticilerimiz yurt dışında en fazla tercih edilen işletmeler olmuştur. Türkiye; son 10 yılda doğrudan uluslararası bağlantı noktalarının sayısını yüzde 192 artırarak yaklaşık 3 katına çıkarmış ve doğrudan ve dolaylı bağlanabilirliğini ise yüzde 534 arttırarak Avrupa'da uçuş ağını en fazla büyüten ülke olmuştur" dedi.