Cüneyt Yavuz /Mavi Jeans CEO
8.9 MİLYON JEAN SATTIK
Mavi'nin Türkiye'de 360, yurtdışında 65 olmak üzere toplam 425 monobrand mağazası bulunuyor. Toplamda 35 ülkede 5 bin 500 satış noktasında müşterilerimizle buluşuyoruz.
Yurt dışında ilk açılan mağazamız New York Soho'daydı, onu Vancouver mağazası takip etti. Son mağazamızı da Rusya'da açtık.
Dünyaya 8,9 milyon jean satmış bir markayız. Gençlerin gücüne her zaman çok inandık, Amerika'daki yolculuğumuzda da 15 yaşındaki Kristine'in payı çok büyük.
Yıllar önce 'dükkan'dan 'mağazacılık'a geçtik. Şimdi ise mükemmel perakendecilik peşinde koşuyor, mağazalarımızı bilimsel yöntemlerle yönetiyoruz. Biz kendi adımıza jean markasından jean odaklı moda markasına dönüştük.
Bugün 6.5 milyonu aşkın müşterimizle büyük bir aileyiz. 2017'de yüzde 65'i 35 yaş altı 1,2 milyon yeni müşteri kazandık.
Sami Kariyo / Penti Yönetim Kurulu Başkanı
ROMANYA'DA LİDERİZ
Yurt dışında 139 mağazamız var.
Romanya pazarına yaptığımız başarılı giriş ile bugün 30 mağaza ile lider konumuna ulaştık.
2019 yılı için hedefimiz 40 mağazaya ulaşmak.
1980'li yıllarda Türkiye'de moda markası denildiğinde akla gelenler bir elin parmaklarını geçmezdi. Geride bıraktığımız yıllar içerisinde Türk perakendesi tam anlamıyla çağ atladı.
Romanya, Penti için muazzam bir noktaya ulaştığımız çok özel bir ülke. Romanya'da ülke lideri konumundayız. Oldukça yaygın olan mağaza ağımız ile uluslararası piyasada öne çıkan birçok marka ile Romanya pazarının yerli oyuncularını geride bırakmış durumdayız. Bu bizler için son derece gurur verici.
Yıl sonunda Macaristan'da 6, Kıbrıs'ta 6, Hırvatistan'da 10 mağaza olmak üzere kendi operasyonlarımızla var olduğumuz bir büyüme planı içerisindeyiz.
Sinan Öncel /Terteks Yönetim Kurulu Başkanı
TÜRK MARKALARI DAHA DA BÜYÜYECEK
Ürünlerimiz bin 500 e yakın satış noktasında bulunuyor.
Artık mağazalarımız dünyanın her yerinde küresel rakipleriyle ciddi anlamda rekabet edecek boyutta ve bazı ülkelerde neredeyse pazar lideri konumunda. Bunda 15 yıl önce Türk pazarına girmiş olan yabancı markaların yapmış olduğu rol modellik de çok önemli.
Önümüzdeki beş yıl Türk markalarının yurtdışında çok fazla büyüdüklerine şahit olacağız. Bazı ülkelerin en güzel caddelerinde markalarımız boy göstermeye başladılar.
Yılmaz Yılmaz (Koton Yönetim Kurulu Başkanı)
YURT DIŞINDA 28 YENİ MAĞAZA
Koton olarak 1996 yılında ilk yurtdışı satış noktamızı Münih'te açtık.Şu anda ise dünya genelinde 27 farklı ülkede, 800'den fazla satış noktasında bulunuyoruz.
Bugün 20 binden fazla çeşidiyle Koton'un en zengin ürün yelpazesine sahip mağazası konumunda olan koton.com'un ortalama 11-12 Koton mağazasının toplamına denk bir cirosu var.
Farklı ülkelere girmeye başlayınca, moda trendlerini bulunduğumuz ülkenin kültürüne ve tüketici beklentilerine göre adapte etmeyi prensip edindik. Örneğin, Mart ayında Dubai'de hava 35 derece iken Rusya'da -22 derece. Bizim hem Dubai'de hem de Rusya'da mağazalarımız var.
Rusya en güçlü olduğumuz ülkelerden. Rusya'da tüketici beklentilerini ve ihtiyaçlarını ölçmek üzere her yıl düzenli olarak araştırma yaptırıyoruz ve bu ülkede, Koton müşterilerinin yüzde 36'sı markayı rakipsiz gördüğünü ve yüzde 27'si ise favori markasının Koton olduğunu belirtti.
Volkan Atik / Avva Yönetim Kurulu Başkanı
SEKTÖR CIDDI ATILIM IÇI
Yurt dışında şu an 32 mağazamız bulunuyor. İlk mağazamızı 2008'de Lübnan'da, son mağazamızı da 2018'de Rusya Krasnodar'da açtık.
Yurt dışı mağazalarımıza zaman zaman müşteri gibi giderim. Bir seferinde Fas'taki mağazamıza müşteri gibi girdim. Ürünleri inceleyip sorular sordum. Gayet tatmin edici cevaplar aldım.
Türkiye'de perakende ve mağazacılık sektörünün son 15 yıl içindeki değişimini kıyas kabul etmez. Geçmişte küresel markaların taşeronu gibiydik. Artık onları geride bırakıyoruz. Sektörümüz çok ciddi bir atılım içerisinde. Yakın zamanda Türkiye'den hazır giyim sektöründe yeni küresel markalar çıkması şaşırtıcı olmamalı.
Kısa vadede Arap ülkeleri, Rusya, Balkanlar ve eski Sovyet ve Doğu Avrupa ülkelerinde büyümeyi hedefliyoruz. Lokasyon olarak bu noktalara yoğunlaşma kararı aldık. 2020 yılında yurt dışında 100 mağazaya ulaşmayı planlıyoruz.
SÜLEYMAN ORAKÇIOĞLU / Orka Holding Yönetim Kurulu Başkanı Süleyman Orakçıoğlu
EN GÜÇLÜ OLDUĞUMUZ ÜLKE İTALYA OLDU
Geçen sene 60 mağazamız oldu yurt dışında. 2018'de sayımız 215 olacak.
Dünyanın dört bir yanında mağazanızın olması demek mesela yılbaşının 24 saat olması demek. Tüm gün boyunca her bir ülkede yeniden yeni yıla giriyoruz. Biz sadece ilkbahar-yaz sezonunu yaşamıyoruz. Ayrıca sonbaharkış sezonunu da yaşıyoruz... Aynı anda mağazalarımızın bulunduğu farklı coğrafyalardaki mevsimlerin tümüne hazır olmamız gerekiyor. 24 saat uyumayan ve dört mevsimi yaşayan ve yaşatan bir markayız...
İlk mağazamızı Güney Afrika'nın Johannesburg şehrinde yaklaşık 25 yıl önce açtık.
Şu an en güçlü olduğumuz ülke İtalya. 14 mağazamız var ve sene sonunda 20'ye çıkarmayı planlıyoruz mağaza sayımızı. Ayrıca Almanya ve İtalya'da da çok etkiliyiz. İtalya metrekare verimliliğinde en başarılı, en çok satışın olduğu nokta. Bize "Tereciye tere mi satacaksınız?" diyorlardı resmen öyle oldu. İtalya pazarını gözümüzde büyütüyorduk, bu pazarın içine girmemizin mümkün olmadığı söyleniyordu. Oysa başarılı olduk.
Yurt dışına çıktığımız zaman bambaşka coğrafyalardan insanların elinde markamızın poşetlerini görüyoruz. O an hissettiğimiz heyecanı, gururu anlatmak imkansız. Tüm ekibimiz sayesinde bu kadar başarılıyız.
Eskiden yurt dışında bir mağaza açmak çok önemliydi. Şimdi sadece biz değil diğer Türk markaları da girdikleri pazarda ilk üçte olmak hatta pazar lideri olmak için uğraş veriyor.
BMD'nin kurucu başkanıyım. O günlerden şu ana bakınca nasıl büyük bir ilerleme kat ettiğimiz ortada. Kendimize haksızlık yapıyoruz zaman zaman oysa inanılmaz büyük bir başarı yakaladık.
Yıllar önce bir firma için "Dünyada 400 mağazası var" dendiğinde şaşkınlık içinde bakıyorduk bu duruma. Şimdi bunun çok ötesinde bir başarı yakaladık. Biz bir dönem imrenerek baktığımız bu firmaların birkaç adım ötesine geçebilecek durumdayız ve bunu da çok rahat gözlemliyoruz. İtalya ve Fransa gibi ülkelerin markaları artık yorgun. Oysa bizim işimiz heyecan ve sistem işi.. Önümüzdeki beş-altı yıl dünya, Türk markalarını konuşacak.
Turgut Toplusoy (ROMAN Yönetim Kurulu Başkanı)
TALEP ÇOK ARTTI
Bugün itibariyle ABD'den Çin'e kadar çok geniş bir coğrafyaya ulaşan 17 mağazamız bulunmakta. Bunlardan ilki Azerbeycan'da açtığımız mağazamız, sonuncusunu ise yakın zamanda Kosova'da açtık.
Bir bölgeye yeni bir mağaza açmadan önce yeterince pazar araştırması yapıyoruz, tüm ekibimize, mağaza personellerimize ve bayilerimize de güvenimiz tamdır. Bu nedenle aklıma bile gelmez açıkçası yurt dışına gittiğimde mağazalarımızı müşteri gibi ziyaret etmek.
İtalyan markaların eski hali gibi, şu anda dünyada da Türk markalarına ilgi ve talep çok arttı. Artık etiketlerde 'Made in Turkey' ibaresi görmek tüketiciler için kalite vurgusu anlamı ifade ediyor. Çünkü Türk işçiliği, kalıbı, detayları bugün dünyanın pek çok ülkesinde bulunmuyor.
Türk markalarına olan ilginin artması ağırlıklı olarak Ortadoğu ülkeleri çerçevesinde değerlendirilse de, Amerika da bile bugün Türk markalarına ilgi çok artmış durumda.
Yabancı müşterilerimiz kur ve para birimi avantajı yüzünden fiyat cazip geldiği için hem tek faturada toplu alışveriş yapıyor hem de denemeden alıyor. Türk müşterilerimiz de her ne kadar yabancı müşteriler kadar olmasa da kalıplarımıza ve işçiliğimize olan güvenleri sebebiyle kısmen denemeden alıyor ve artık daha bilinçli, beğendiği ürünün indirime girmesini beklemeden sezon başında alışveriş yapıyor.
HİLAL SUERDEM / KİĞILI CEO
YURT DIŞINDA MARKA BİLİNİRLİĞİMİZ ÇOK YÜKSEK
Şu anda 14 ülkede 26 satış noktamız bulunuyor. En yeni yurtdışı mağazamızı da Paris'te açtık. Bu yeni nokta ile birlikte Paris'te toplam iki mağazamız oldu.
Azerbaycan mağazamıza ziyarete gittiğimde, tüm vitrin çalışmasını ben yapmıştım. Oradaki çalışma arkadaşlarımızla birlikte olmak benim için güzel bir anıydı.
Ne kadar büyük bir marka olursanız olun, yine de yurt dışında kendi mağazanızı görünce duygulanıyorsunuz. Bu da içimizdeki heyecanın yansıması diye düşünüyorum.
Türk mağazacılığı son 15 yılda, perakende sektöründe yaşanan değişimle çok büyük gelişme gösterdi. Elbette kimi alanları iyileştirmemiz gerekiyor.
Yurt dışında marka bilinirliğimiz çok yüksek. Ortadoğu'da, Afrika'da, Balkanlar'da, Rusya ve Türki Cumhuriyetlerde Kiğılı, aranan, istenen bir marka. Kaliteli modayı uygun fiyatla erkeklere ulaştırma misyonumuzla kalp kazanıyoruz.
Önümüzdeki beş yıl içinde toplam 150 yeni mağaza açacağız ve bunların 100 tanesi yurt dışında olacak. Beş yıl sonra yurt içinde ve yurt dışında toplam 5 bin kişi istihdam ediyor olacağız.
Öte yandan yurt dışındaki marka algımıza yönelik de bir dönüşüm planlıyoruz. Bugüne dek markalarımızı hep 'Made in Turkey' olarak tanıttık. Ancak biz artık bunu, 'Brand of Turkey', yani 'Türkiye'nin markası' olarak değiştireceğiz. Çünkü Türk halkının modasını üretiyoruz. Her anlamda Türkiye'den doğmuş bir markayız.
Yalçın Ayaydın Ayaydın Miroglio Yönetim Kurulu Başkanı
MODADA BÜYÜME HIZLANIYOR
Yurt dışında açılan her mağazamız kültürel anlamda bize neredeyse her gün farklı bir deneyim yaşatıyor. Özellikle Suudi Arabistan'a açtığımız ilk Machka mağazamızın bazı müşterileri, beğendikleri modellerin tüm bedenlerini, başka müşterilerde görmemek için satın alıyorlardı. Hayatımda ilk kez böyle bir duruma şahit olmuştum ve enteresan bir tecrübeydi.
Yeni girdiğimiz pazarlarda karşılaştığımız farklılıklar ağırlıklı olarak iklimsel ve takvimsel değişikliklerden oluşuyor.
Son üç yıl içinde Körfez bölgesindeki atağımız yadsınamaz. Konum olarak bu bölgede agresif bir büyüme ve mağaza sayısı artışı gerçekleştirdik. Bundan sonraki süreçte kısa vadede İran ve CIS ülkelerine odaklanıyoruz. Orta ve uzun vadeye baktığımızda Afrika ve Avrupa ülkeleri hedef pazarlarımız, yeni lokasyonlarımız arasında.
1986 yılında Nişantaşı Rumeli Caddesi'nde açılan ilk mağazamızla serüvenimizin ilk adımını atarak uzun bir yola çıktık. Bugün Ipekyol, Twist ve Machka mağazalarımızla; Kıbrıs, Kuveyt, Katar, Bahreyn, Kuzey Irak, Azerbaycan, Suudi Arabistan olmak üzere yedi ülkede toplam 26 mağaza ile faaliyet gösteriyoruz. Son olarak yılbaşından bu yana Suudi Arabistan'da Twist ve Kuveyt'te Machka mağazalarımız olmak üzere iki yeni mağaza açtık.
Moda ve tekstil sektöründeki büyüme dünyada olduğu gibi Türkiye'de de hız kazanıyor.