Başbakan Binali Yıldırım, Cumhuriyetin 100'üncü yılında eticaretteki hedefi 350 milyar lira olarak açıkladı. Sektör temsilcileri de artan alışveriş hacminden yola çıkarak rakamın yakalanabileceğini belirtiyorlar. E-ticaret konusunda yasal altyapı tamamlandı. Yatırımcıların önünde de herhangi bir engel yok. Dolayısıyla internet üzerinden her geçen gün daha fazla işlem yapılır hale geldi.
E-TİCARETTE PAY KATLANACAK
E-ticaretin hızlı büyümeye rağmen toplam perakendeden aldığı pay henüz yüzde 3.5. Dünya ortalaması ise yüzde 8.5 düzeyinde bulunuyor. Türkiye'nin e-ticarette dünya ortalamasının altında bulunmasına rağmen online alışveriş ve kullanıcı alışkanlıklarıyla birlikte e-ticaretteki payını 3-4 yılda katlayacağı öngörülüyor. Türkiye Bilişim Sanayicileri Derneği (TÜBİSAD) ve Elektronik Ticaret İşletmecileri Derneği'nin (ETİD)'in birlikte yaptığı çalışmaya göre, artan internet penetrasyonu ve akıllı telefon kullanımı ile Türkiye e-ticaret pazarı hacmi 30.8 milyar TL seviyesine ulaştı. Tüm sektörleri kapsayan bu büyüklükte en çok payını artıran sektör perakende oldu. Sektör 2013'ten itibaren yılda ortalama yüzde 34 büyüyerek 7.3 milyar TL'den 17.5 milyar TL seviyesine geldi.
PERAKENDE % 70'İNİ ALIYOR
17.5 milyar TL tutarındaki perakende, e-ticaret hacminin yaklaşık yüzde 70'ini, sadece online kanal üzerinden satış yapan pazar yerleri ile çok kategorili alışveriş siteleri, belirli sektörler özelinde uzmanlaşmış dikey siteler ve özel alışveriş sitelerinin oluşturduğu tahmin ediliyor. Geriye kalan yüzde 30'un altında ise klasik perakendecilikten e-ticarete adım atmış firmaların elektronik ortamda yaptığı satışlar bulunuyor. Online bahis, eğlence ve seyahat bilet satışları ile tatil harcamaları bu tutarın dışında yer alıyor.
HEDEFE ULAŞMAK SÜRPRİZ OLMAZ
TOBB E-Ticaret Meclisi Başkanı Öget Kantarcı, Türkiye'de perakende e-ticaret hacminin 2013- 2016 yılları arasında ortalama yüzde 34 büyüdüğünü söyledi. "Ülkemizde internetten yapılan kartlı ödeme tutarına baktığımızda yine son dönemde yıllık yaklaşık yüzde 30'luk artışlar söz konusu. Aynı büyüme oranını muhafaza edersek söz konusu rakamın 6 yılda 350 milyar TL'ye yükselmesi sürpriz olmayacaktır" diyen Kantarcı, gelecek birkaç yıl içinde e-ticarette büyümenin asıl kaynağı klasik perakendecilerin e-ticaretteki faaliyetlerini artırmaları ve KOBİ'lerin e-ticaret ekosistemine katılmaları olacağını kaydetti.
BÜYÜMEDE HEDEF % 35-40 OLACAK
Öget Kantarcı, 2023'e kadar e-ticarette büyüme trendinin devam edeceğini belirterek, "Yüzde 35-40'lık büyümeleri yakalamak için çalışacağız" dedi. Moda ve elektronik kategorilerinin e-ticarette çeşitlilik ve büyüme anlamında belli bir hacme ulaştığını, hacmi nispeten daha küçük olan kategorilerde daha hızlı büyüme gerçekleşmesini beklediklerini dile getiren Kantarcı, "Orta vadede en hızlı büyüyen kategoriler arasında anne-bebek ve süpermarket başı çekiyor. Bunlarla birlikte ev-dekorasyon ve kişisel bakım-kozmetik kategorilerinin de hızla büyümesini bekliyoruz" diye konuştu.