İstanbul'da 28 Temmuz'da yaşanan dolu felaketinin ardından yaklaşık 400 bin aracın hasar görmesi sonucu ortaya çıkan usta açığı yurtdışından gelen göçük ustaları ile kapatılıyor. Allianz Sigorta'nın hasarlı araçların tamiri için çalıştığı Fix Auto da yabancı ustalarla çalışmaya başlamış. Yabancı ustaların önemli bir bölümü Bulgar ve Rus. Aralarında Brezilya kökenliler de var. Yabancı ustaları İstanbul'a geldiklerinde Maslak Oto Sanayi'ye yakın bir otele yerleştirdiklerini, ardından bölgede eşyalı bir ev kiralayıp 3-4 arkadaş kalacakları apartman katına taşındıklarını dile getiren Fix Auto ortaklarından Teoman Silek, ustaların bütün ihtiyaçlarını karşıladıklarını vurguluyor.
1.600 göçük olan araç var
Silek ustaları, 'Göçük düzeltme teknisyeni' olarak tanımlıyor. Türkiye'de en fazla 150 adet göçük ustası olduğunun altını çizen Silek, şunları söylüyor: "Öyle bir felaket yaşandı ki üzerinde bin 600 göçük olan araçlar var. Dolayısıyla bu 150 usta 400 bin aracı tamir etmek için yeterli olmadı. Yurtdışından gelen ustalar ise dolu felaketine alışık. Bir usta bir günde en az 1 aracı düzeltiyor. Ehil elleri bulmak çok önemli. Yabancı usta olmasa mevcut hasarlı araçları düşünürsek Türkiye'de 1.5-2 yıllık iş var." Teoman Silek, yurtdışından şimdiye kadar 11 yabancı usta getirdiklerini, getirmeye de devam edeceklerini söylüyor ve ekliyor: "Futbol takımı gibiler. Hepsi çok başarılı. Zaten işini beğenmediklerimizi ülkelerine geri gönderiyoruz." Silek'in verdiği bilgiye göre araç hasarları 500 lirayla 10 bin lira arasında değişiyor. Şu anda 11 yabancı usta Maslak Oto Sanayi'de sadece bu iş için kiralanmış tamirhanede işlem yapıyor. Biz de bu yabancı ustalarla bir araya gelip İstanbul maceralarını konuştuk.
Doğa gücünü gösterdi
30 yaşındaki Rus Max ve Andrey ile 28 yaşındaki Viorel ve Kizil de 5-7 yıldır bu işi yapıyor. Bütün Avrupa ülkelerini dolaşmışlar. Otelde kaldıktan sonra apartman dairesine geçtiklerini belirten Rus göçük ustaları, hayatlarından memnun olduklarını belirtiyorlar. İlk defa İstanbul'a geldiklerini vurgulayan ustalar, "Kötü ve korkutucu bir felaket yaşamışsınız. Ama bu böyle, doğanın gücü" ifadelerini kullanıyorlar. Ustalar bekar oldukları için ülke ülke dolaşabildiklerini kaydediyorlar.
Türkiye'de ücretler düşük
Göçük ustaları dolu felaketlerinin sürekli yaşandığı Güney Amerika'dan başlayıp Pasifik'i takip edip Avrupa'ya ulaşan bir rota üzerinde çalışıyorlar. Türkiye'de işçilik ücretinin Avrupa'ya göre daha düşük olduğunu belirten Silek, "Normalde işçilerin saat ücreti 80-90 euroyken Türkiye'de 40 euro. Ancak bunu bile ödeyecek firma bulmak zor" diyor. Silek, ustaları getirmenin yanında eşyalı, kısa dönem ve yabancıya ev bulmanın da çok zor olduğunu belirtiyor.
28 yaşındaki Hristo, Bulgar. Fransa, İsviçre, Almanya, Tunus'ta göçük ustalığı yapmış. "10 yılda 10 bin araç düzelttim" diyen Hristo, arkadaşlarıyla bir apartman dairesinde kalıyor. Haftasonu izninde ise ilk Kapalıçarşı'ya gitmiş.
Thiago ve Ademir ise Brezilyalı. İtalya'da yaşıyorlar. Thiago 38, Ademir ise 28 yaşında. Evde kalmak yerine oteli tercih etmiş iki arkadaş. Sene sonuna kadar da İstanbul'da kalmaları gerekeceğini belirtiyorlar. İstanbul'a ilk kez geldiklerini kaydeden Brezilyalı ustalar, boş zamanlarını ise gezerek geçirdiklerini anlatıyorlar.
Fransa, Slovenya, Slovakya ve Tunus'ta göçük düzelten Bulgar Stolan ise "Belki 3 ay buradayız, çok araç var" diyor. Stolan, arada bir Bulgaristan'a gidip ailesini göreceğini belirtiyor.