Topçu, AA muhabirine yaptığı açıklamada, ASELSAN'ın 2015 yılında yapılan bir organizasyonel değişiklik sonrasında uzun yıllar boyunca savunma sanayisinde biriktirdiği teknolojileri, ürünleri sivil alana aktarmaya karar verdiğini hatırlattı.
Bu kapsamda ASELSAN'ın Ulaşım, Güvenlik, Enerji ve Otomasyon Sistemleri Sektör Başkanlığı (UGES) olarak çalışmalar yaptıklarını belirten Topçu, şöyle konuştu:
"2015 yılından bugüne kadar hem raylı araçlarda hem tekerlekli araçlarda, askeri araçlarda, hem ileri de deniz araçlarında kullanılabilecek bizim faaliyet sahamızda uygun olan elektrikli çekiş sistemleri ve bunların parçalarını geliştirmeye yönelik çalışmalarımız var. Bu kapsamda aracın en önemli birimi olan elektrik motoru, motor sürücüsü, kontrol birimi ve aracın diğer güç ihtiyaçları için gerekli olan çeviriciler ASELSAN tarafından yerli ve milli olarak üretildi. Bunlar pek çok farklı araçta kullanılabilecek şekilde tasarlandı."
Topçu, elektrikli çekiş sistemini bugüne kadar metro araçlarında, tramvaylarda, otobüste kullandıklarını ve bunları denemeye başladıklarını hatırlatarak, "Şu anda testleri de tamamlandığı için artık seri üretime geçmeye hazırız. Yine bu kapsamda şehir içinde kullanılabilecek elektrikli çekiş sistemine sahip çöp kamyonuyla ilgili de çalışmalara başladık. Kısa bir süre sonra da bu faaliyete geçecek." dedi.
Aracın içerisinde olmazsa olmazlardan birinin de kontrol birimleri olduğunu aktaran Topçu, "Kontrol birimleri de bizim geliştirdiğimiz askeri araçlarda kullandığımız birimler. Bu birimleri de sivil alana taşıdık. Şimdi bu birimlere akıl katmaya sıra geldi. Akıl katmak her türlü aracın otonom sürüş kabiliyetleriyle donatılması demek. Birkaç değişik proje kapsamında bu faaliyetlere de başlıyoruz." diye konuştu.
Topçu, bu projeler sonlandığında Türkiye'deki otobüslerin, kamyonların ve askeri araçların değişik otonom özellikler kazanacağını anlattı.
OTONOM ÖZELLİKLER
Otonom özelliklerin ulaşımı kolaylaştıracağını dile getiren Topçu, şunları kaydetti:
"Otonom özellikler sayesinde araçların birbirini takip etmesi sağlanacak. Şehir içindeki bir otobüsün, otobüs durakları arasında sürücüne yardım ederek bir duraktan diğer bir durağa ilerlemesi sağlanacak. Güvenlikle ilgili sürücünün omzundan yükler alınarak araçtaki bilgisayarlara algoritmalara bırakılacak. Otonom sürüşle ilgili ASELSAN'ın aşina olduğu, uzun yıllardan beri geliştirdiği kameralar, değişik sensörlerin ve radarların bir araya getirilmesiyle bunlara uygun algoritmalar geliştirildi."
"ELEKTRİKLİ ARACIN İLK İKİ PROTOTİPİ HAZIR"
Topçu, elektrikli araç üretimi konusunda TEMSA ile yaptıkları çalışmalara da değinerek, şu bilgileri verdi:
"Toplu ulaşımla ilgili olarak TEMSA ile geliştirdiğimiz bir elektrikli aracımız var. Bu elektrikli aracın ilk iki prototipi hazır. Yurt içinde belediyelerle bu konudaki görüşmelerimiz devam ediyor. Bizce belediyelerin rotalarına çok uygun. Gün içinde hiç kesintisiz, sabahtan akşama kadar sefer yapabilecek şekilde tasarlanmış ve 8-10 dakikada şarj olabilen elektrikli otobüs ürettik. Bu araçlar durağında şoförün dinlenme süresi içerisinde çok kısa sürede şarj oluyor. Rotasında yolculuğunu devam ettirip bir sonraki durağında ya da son durağında tekrar şarj olarak tekrar geri dönebiliyor. Bu şekilde hiçbir zaman kaybı olmuyor. Şarj için beklemeler olmuyor ve bu aracın kısa zamanda belediyelerimiz tarafından kullanılmaya başlanacağını tahmin ediyoruz."
Topçu, üretilen otobüslerin seferlere başlamasıyla hızlı şarj sisteminin devreye gireceğini belirterek, "Hızlı şarj, bir otobüsü 8-10 dakika gibi çok kısa bir sürede şarj etmemizi sağlayan yüksek güçte 450 kilovat gücünde bir cihaz. Bunu da yine belediyelere otobüslerle beraber teklif ediyoruz. Bu cihazların duraklara kurulmasıyla birlikte otobüsler 8-10 dakikalık kısa bir sürede şarj olacaklar." dedi.
ELEKTRİKLİ VE HİBRİT ARAÇLARIN SAVUNMA ALANINDA KULLANILMASI
Tüm dünyada elektrikli araçların savunma alanında kullanılmasına yönelik çalışmaların devam ettiğini ancak bu çalışmaların sivil alandan daha geride takip edildiğini anlatan Topçu, şunları kaydetti:
"Bunun nedeni de askeri alandaki araçların yakıt harcamalarının ilk göz önünde bulundurulan parametre olmaması, bu araçların arazide hareket ediyor olmaları. Normal yollarda, şehir içerisinde belli noktalarda kurulmuş sabit şarj istasyonları gibi alt yapılardan uzak olmaları. Dolayısıyla hibrit askeri araçlar dünyada yavaş yavaş ordular tarafından denenmeye başladı. Ülkemizde de bu tür araçların çok yakın gelecekte yine ASELSAN'ın katkılarıyla denenmeye başlayacağını öngörüyoruz."
ELEKTRİKLİ OTOBÜS
TEMSA ve ASELSAN ortak üretimi olan ilk yüzde 100 yerli elektrikli otobüs Avenue EV, global ihtiyaçlar göz önüne alınarak, çevreci bir bakış açısıyla geliştirilen Avenue EV, fosil yakıt yerine sürdürülebilir bir enerji kaynağı olan elektrikle çalışıyor. Araç, 8 dakikada tam şarja ulaşabilen hızlı şarj özelliği sayesinde duraklarda kısa süreli şarjlarla kesintisiz hizmet sunuyor.
Elektrikli çekiş sistemi ile sıfır karbon emisyonuna sahip çevreci otobüs, aynı zamanda sessiz, konforlu, yüksek performanslı ve son teknolojiyle donatıldı. Avenue EV'de klima sistemleriyle yolcu kabini hem soğuk hem de sıcak havalarda konforlu seyahat imkanının yanı sıra araç içi internet ve veri bağlantısı opsiyonu da sunuyor.
Avenue EV; 35 oturan, 52 ayakta ve bir tekerlekli sandalyeli yolcu alabiliyor. Geniş iç hacme sahip Avenue EV, ASELSAN'ın geliştirdiği yüksek verimli, hafif ve yüzde 100 yerli elektrikli çekiş sistemi sayesinde uzun süre bakım gerektirmeden yüksek verimle hizmet verebiliyor. Araç, tek şarjla 50-70 kilometre gidebiliyor.