Birçok ülkede milyonları ekranlara kilitleyen Türk dizileri, hem iç, hem de dış pazarda ekonomiyi destekleyen bir enstrümana dönüştü. Özellikle yurtdışında reyting rekorları kıran diziler, Türk ihraç ürünleri içinde artık bir vitrin görevi görüyor. İhracatçı birliklerinin verdiği bilgiye göre birçok müşteri siparişine dizilerden fotoğraf kareleri ekleyerek, "Bundan istiyorum" diyor.
İç piyasada da benzer bir tablo var. Dizilerde sahnelen birçok ürün ertesi gün internette aranan bir ekonomik değere dönüşüyor. Öte yandan Türk dizilerine ürün yerleştiren markalar, eğer dizi yurtdışında yayımlanırsa yatırımının yarısını Ekonomi Bakanlığı'ndan geri alabiliyor. Ayrıca bu konuya güç katacak bir başka proje de yakın zamanda hayata geçti. TV'lerde gördüğünüz ürünlerin dünyanın neresinde olursanız olun anında sipariş verebileceğiniz sanal bir platform geliştirildi. Dünya çapında faaliyet gösteren platform, dizilerdeki ürünlerin ekonomiye daha hızlı kazandırılmasına aracılık ediyor.
TÜBİTAK DESTEKLİYOR
Girişimciler Munire Atıcı ve Mehmet Akif Ebiçlioğlu projeyi şu sözlerle anlattı: "TVitrin isimli proje, 2014'te televizyonda görülen ürünlerle ilgili bilgi sağlayan web sitesi ve mobil uygulamalar yapma fikri ile TÜBİTAK desteği alınarak kuruldu. Kanal, program ve karakter bazında filtreler kullanarak televizyonda görülen ürünlere sanal ortamda ulaşabiliyorsunuz. Ürünlerin marka ve fiyat bilgisini sunuyoruz satıldığı sitelere yönlendirme yapıyoruz."
HEDEF 1 MİLYAR DOLARLIK SATIŞ
Yıllık 350 milyon dolarlık satış geliri üreten Türk dizi sektörü, 2023'e kadar Güney Asya ve Uzakdoğu'ya ulaşarak 1 milyar dolarlık pazar hacmini yakalamayı hedefliyor. Dizi ve ürün yerleştirme odaklı reklam harcamalarının 2017'de yüzde 14 artacağı tahmin ediliyor.