Ekonomi Bakanı Nihat Zeybekci, Türkiye'nin fason üretim modeliyle 2023 hedeflerine ulaşmasının mümkün olmadığını belirterek, üretimde tasarım, marka ve inovasyonun önemine dikkat çekti.
150 MİLYARDA KALDIK
Ekonomi Bakanlığı ve Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) işbirliğinde düzenlenen Türkiye Tasarım Haftası'nın açılışında konuşan Bakan Zeybekci, "Fasoncu ülke olarak gideceğimiz yer bellidir. O nedenle 150 milyar dolar ihracatta kaldık. Bundan sonra yapmamız gereken şey tasarım ve inovasyona odaklanmak" dedi.
ARTIK EDİLGEN DEĞİLİZ
Türkiye'nin artık edilgen değil, etken bir ekonomi haline gelmek zorunda olduğunu vurgulayan Zeybekci, "1.5 milyar nüfusa ulaşabilen muhteşem bir kültür coğrafyasında yaşıyoruz. Tasarımla birlikte tüketim alışkanlıklarını belirleyebiliriz" diye konuştu. Bakan Zeybekci, üründe, tasarım, marka ve patentte farklılık yaratılması gerektiğini vurguladı. Türkiye'nin Ar-Ge'ye olan desteğinin her geçen yıl arttığına da vurgu yapan Zeybekci şöyle devam etti: "2003'te Ar-Ge'ye ayrılan pay yüzde yarımın bile altındaydı. Bugün ise yüze 1'e ulaştı. Ancak bu da yeterli değil. Hedefimiz yüzde 3. Hükümet olarak tasarımla ihracatla ilgili desteklerimiz artıyor."
IKEA'NIN MAĞAZALARINDA TÜRK DİZAYNI YER ALACAK
Türk tasarımcıları dünyada önemli işlere imza atıyor. Kanada'da doğan, İstanbul'da büyüyen ve şimdi Paris'te yaşayan Türk tasarımcı Pınar Demirdağ, İsveçli mobilya devi IKEA tarafından keşfedilen isimlerden. Pınar&Viola markasının kurucularından olan Demirdağ, IKEA'ya yeni bir koleksiyon hazırladı. Koleksiyonu Tasarım Haftası'nda sergileyen Demirdağ, "İsveç IKEA merkezden bizi arayıp tasarım yapmamızı istediler. Böyle bir tasarım yaptık. Bu konsept haziranda tüm IKEA mağazalarında satışa sunulacak" dedi.
İNOVATİF GÖMLEK 1.5 YILDA 100 BİN ADET SATILDI
Türk hazır giyim firmaları da son dönemde inovasyona büyük önem veriyor. Bu alanda farklı bir üretime imza atan Damat Tween de, inovatif gömlek modeliyle dikkat çekmeyi başardı. Tasarım Haftası'nda bu ürünü sergileyen şirkete yoğun da ilgi vardı. Orka Holding Genel Koordinatörü Osman Arar, "Gömleğimiz leke ve su tutmuyor. 1.5 yılda 100 bin adetlik satış rakamını geçtik" dedi. Ürünün fiyatının 200 TL olduğunu açıklayan Arar, "Kumaşı Türkiye'den alıyoruz. Bu alanda patentimiz var" dedi.
ÜNLÜ TASARIMCILAR GELDİ
Arçelik, Ford Otosan, Seranit Grup ve Şişecam stratejik ortaklığında Lütfi Kırdar Uluslararası Kongre ve Sergi Sarayı'nda 19-23 Ekim'de düzenlenen etkinlik, endüstriyel tasarım, moda ve görsel iletişim tasarımında uluslararası pek çok ismi de buluşturdu. Türkiye Tasarım Haftası'nın açılışında inovasyon ve markalaşma alanında Türkiye'nin en büyük organizasyonlarından olan Design Turkey Tasarım Ödülleri de sahiplerini buldu. Etkinliğe son 20 yılda tasarım dünyasının önde gelen isimlerinden olan ve Asya'nın en ilgi çeken tasarım stüdyosuna sahip Michael Young, yine dijital sanat ve tasarım alanında dünyanın öncü isimlerinden biri olan Daniel Widrig, Milano'nun önde gelen tasarım ve sanat müzesi Triennale di Milan'ın Direktörü Andrea Cancellato gibi uluslararası isimlerle, Türkiye'den dünyaya açılan ünlü modacılar Dice Kayek markasının yaratıcısı Ayşe- Ece Ege kardeşler, Hüseyin Çağlayan ve Atıl Kutoğlu da konuşmacı olarak katılacak. Ayrıca Raw, Beirut Design Week, Patrick Rampelotto ve İzler gibi ünlü sergiler de ziyaretçilerle buluşacak.
İSTANBUL MERKEZ OLACAK
TİM Başkanı Mehmet Büyükekşi, bu yıl ilk kez düzenlenen Türkiye Tasarım Haftası'nın bir marka haline geleceğini söyledi. Etkinliğin Milano, Londra ve New York'ta düzenlenen tasarım haftaları gibi güçlü bir bilinirliğe ulaşmasını hedeflediklerini belirten Büyükekşi, " Türkiye Tasarım Haftası'nda tasarım ve endüstriyi birleştirmeyi ve küresel tasarım ofisleri için İstanbul'u bir hub haline getirmeyi hedefliyoruz. Türkiye trend peşinde koşmayacak, trendlere yön verecek. Artık taklit değil, tasarım istiyoruz" dedi. Türkiye'de endüstriyel tasarım patentinin son 10 yılda 1.5 kat artarak 40 bin 200'e çıktığını açıklayan Büyükekşi, Patent başvurularının yüzde 62'si İstanbul, Bursa ve Ankara'dan geldi. Ülke genelinde 500 tasarım merkezi açarak bu kültürü Anadolu'nun her köşesine yayacağız" diye konuştu. Sanayi, Ticaret, Enerji, Tabii Kaynaklar, Bilgi ve Teknoloji Komisyonu Başkanı Ziya Altunyaldız da, "Türkiye'nin 10 küresel markası mutlaka olacak. Bunun inancı ve birlikteliği var" diye konuştu.