Aycı, THY'nin filosuna yeni kattığı 777-300ER uçağında gazetecilerin sorularını yanıtladı.
THY'nin Boeing ile imzaladığı stratejik iş birliği anlaşmasını değerlendiren Aycı, Boeing'le 40 yılı aşkın süredir çalıştıklarını söyledi.
Aycı, ortaklıklarını başka bir boyuta taşımak istediklerini belirterek, Boeing'in belli offsetlerle Türkiye'den her yıl 120 milyon dolarlık alımının söz konusu olduğunu hatırlattı.
Ortaklıklarını yeni bir şekilde taçlandırmak istediklerini aktaran Aycı, söz konusu anlaşmanın eğitim, ortak Ar-Ge merkezi gibi konuları kapsadığını kaydetti.
Aycı, THY'nin galley şirketinin Boeing'in global listesine girdiğini anımsatarak, "Çok yakında koltuk şirketimiz de giriyor. Bundan böyle Boeing satın alan müşterilere koltuk anlamında da THY'nin koltuk şirketinin ürünleri de teklif edilebilir. Listeye girmek üzere. Bunu da konuştuk. Bunun yanında üretimle alakalı olarak yeni konular var. Mart sonuna kadar imzalanan bu anlaşmanın içini doldurmak için ekiplerimiz bir araya gelecekler. Bunun için her iki taraf da ekiplerini oluşturdu" diye konuştu.
- THY'nin TRJet'ten uçak alımı
Aycı, THY'nin yerli uçak TRJet'ten alım yapması konusunda ise şu değerlendirmede bulundu:
"Türkiye'deki havacılık sanayisinin gelişmesi için elimizden geleni yapmaya çalışıyoruz. Bunu Boeing'le masaya oturduğumuzda da yapıyoruz. Bunlar, yönetim kurulumuzun önüne geldiğinde bizim ihtiyacımıza cevap veren uçaklar olduğunu görürsek elbette biz de bunun içerisinde oluruz ve olmak isteriz. Belki bu uçakların her zaman alıcısı ve işleticisi olarak değil zaman zaman bu uçakların başka boyutunda da olabiliriz. Koltuk ve galley şirketlerimizle... Biz projenin başka taraflarında olmaya talip olursak bu da sizi şaşırtmasın."
Aycı, İran'ın Airbus'la uçak siparişleri ve kapsamlı bir sivil havacılık iş birliğini kapsayan anlaşmasının, Türkiye ve Boeing ilişkisini nasıl etkileyeceği konusunda da şunları kaydetti:
"İlişkilerimizi daha çok THY perspektifiyle düzenliyoruz ve masada bu amaçla bulunuyoruz. THY odaklı görüşmeler oldu. Dolayısıyla İran kısmına girmedik. Bizim için de en sıcak konu İran değil. Boeing'le aramızda kendi önemli konularımız var. Bunların olgunlaşması bizim için çok kritik. Biz o konuları geliştirirsek bunun İran'la ilgili gelişmelere ne katkısı olur, bizim kuracağımız çalışmalar içerisinde projelerimize ne katkısı olur, onu o zaman değerlendireceğiz. Ama Boeing tarafı kendi hesaplarını yaparken bunların tümünü hesaplıyorlardır. Masada bu şekliyle bu kısmına girmediğimizi söyleyebilirim."
- THY'nin 3. Havalimanı'na taşınma süreci
Aycı, bir gazetecinin
"3. Havalimanı'na taşınmanın aktivasyon maliyetleri olacak. Aynı anda iki havalimanında çalışacağınız bir süre olacak mı?" şeklindeki sorusu üzerine de "Çok uzun süre çift taraflı çalışmayacak. Bu işin tabii ki bir geçiş süreci var. Çok uzun olmayacak. Bu konuda danışmanlık da alıyoruz. Hub, havalimanı değiştirme konusunda arkadaşlarımız uluslararası tecrübelerden yararlanıyorlar. Önce bu operasyonu yönetmek gerekiyor sonrasında da bunun maliyet ve operasyon boyutu var. Dünyadaki örneklere bakarak önemli tecrübeleri de bize aktarıyorlar" ifadelerini kullandı.
Aycı, uluslararası operasyon yapan bir şirket olduklarına dikkati çekerek, tüm pazarı okuyarak bu çalışmayı gerçekleştirdiklerini söyledi.
Çalışmanın çok kısa sürede sonlandırılacağını dile getiren Aycı, önerilen geçiş süreci hakkındaki raporların tamamlanmak üzere olduğunu ifade etti.
Aycı, kendileri hazır olmadan ve başkaları taşınmadan havalimanının açılması ve yürümesinin mümkün olmadığını belirterek, şöyle devam etti:
"Bu konuda planlarımızı yapıyoruz. Konsorsiyumla da nerenin tahsis olacağı, ne kadar alana ihtiyacımız olduğu, ne zaman yer teslimi yapılacak, inşaat ne zaman bitecek konusunda planlamalar yapılıyor. Şu anda nerede ne kadar metrekareye ihtiyacımız olduğunu biliyoruz. O planlarımızı yaptık. Bu anlamda yeni havalimanına son sürat hazırlanıyoruz."
- THY'nin 3. Havalimanı'ndaki yeri ve faaliyetleri
Aycı, THY için yeni havalimanında ayrı bir terminal olup olmayacağı hususunda ise "Eşitler arasında birinci olacağız. Diğer tüm havayolları gibi biz de orada olacağız. İlk açılış tek terminalle olacak. 90 milyonluk tek terminal açılışında en fazla yeri alan biz olacağız. Bu nedenle 'Eşitler arası birinci' diyorum. İkinci faza geçildiğinde 120-150 milyon kapasitelere çıkıldığında herkesin beklentisi o dur ki ilk terminal bize bırakılacak. Orayı tamamen opere eder hale geleceğiz. Artık yeni evimiz 3. Havalimanı ve oraya geçişi heyecanla bekliyoruz" diye konuştu.
Aycı,
"3. Havalimanı faaliyete girene kadar, İzmir gibi bir yeri hub (merkez) olarak kullanmak, bazı seferlerin oradan yapılması ve slotlarla daha rahat baş etmek gibi planınız var mı?" şeklindeki soruyu şöyle yanıtladı:
"Bu filonun yayılması gerekiyor. 2. hubla taçlandırılması gerekiyor. Hatta tam hub olmasa da üçüncü bir yerin bile Antalya gibi olabilir, önemli ölçüde değerlendirilmesi gerekiyor. Türkiye içindeki değişik varyasyonları değerlendiriyoruz. Planlarımız dahilinde. Fakat Atatürk Havalimanı'nda çok küçük bir kapasite var. Giderek verimlilik artıyor. Atatürk Havalimanı'nda inanılmaz şeyler oluyor. Frankfurt'u geçtik. Londra ve Paris'ten sonra İstanbul üçüncü sırada. Frankfurt 4 oldu. Bu küçük yerde bütün paydaşlar beraber iş yapıyor. Yeni kapılar ve park alanları açılıyor."