Tüketici davranışları ve bunun sonucunda tüketimde oluşan değişimler, dünya devi firmaların üretim süreçlerinden yeni ürünlerine kadar birçok alana yansıyor. Avrupa ile benzer alışkanlıklara sahip Türk tüketicileri ise dev firmaların yakın takibinde. Türkler bu dönemde marketlere daha sık gidip azar azar alışveriş yapıyor. Modernleşme ile birlikte büyük zincirlerden ziyade mahalle aralarındaki küçük formatlı marketler tercih ediliyor. Artık herkesin zamanı çok değerli. Kimse alışveriş yaparken çok fazla zaman harcamak istemiyor. Hatta ev kadınları bile... Durum böyle olunca da hızlı tüketim firmaları küçük marketlerin raflarına girebilmek için ürünlerin gramajını düşürüyor. Ancak ürünler daha konsantre hale geliyor.
PERFORMANS ÖNEMLİ KRİTER
P&G'nin Türkiye ve Kafkasya Yönetim Kurulu Başkanı Tankut Turnaoğlu, yeni dönem tüketici davranışlarına göre ürünlerini geliştirdiklerini söylüyor. "Alışverişçinin marketteki yolunu yakından takip ediyoruz" diyen Turnaoğlu, Türk tüketicisinin tüketimdeki ilk tercihinin kalite olduğunu söylüyor. Özellikle temizlik grubunda ev kadınlarının ürünü deneme konusunda Türkiye'de daha etkin olduğunu belirten Turnaoğlu, "Kalite kadar performans da önemli. Fiyat ne olursa olsun performans düşükse zarara uğrarız" diye konuşuyor. Turnaoğlu, Türkler'in ekonomik koşullara bakmaksızın yeni ürünler istediğini de belirterek şunları söylüyor: "İnovasyon istiyorlar, yenilik odaklılar. Ekonominin yavaşladığı dönemde yeniliği getirmezseniz kaybetme riskiniz var."
DİJİTAL DÖNÜŞÜM VAR
Turnaoğlu,
tüketimdeki bir diğer trendin de dijital değişim, dönüşüm olduğunu söylüyor. Türk tüketicisinin dijital alanda oldukça etkin olduğunu belirten Turnaoğlu, "Tüketici artık akıllı cihazlar sayesinde fiyat karşılaştırması yapabiliyor. Bu dönemde alışverişçiyi iyi takip eden, dijital dönüşümden kazançlı çıkacak" diyor.
Türkiye, kaliteye en çok önem veren 5 ülkeden biri. Tüketici, "Geçmişte ucuz üründen ağzımız yandı" diyor.
Ürün performansına çok önem veriyor. Bir ürün lansmanının başarılı olması için o ürünün performansının yüksek olması lazım. Hangi fiyatta olursa olsun alıcı bulunamıyor. Türkler bu konuda oldukça hassas.
Akıllı bir alışverişçi olmaya çalışıyor. En kaliteli ürünü en iyi fiyata almak istiyor.
Hıza önem veriyor. Şehirleşmenin artmasıyla herkes ailesine vakit ayırmak istiyor. Ev kadınları bile hız konusunda oldukça dikkatli davranıyor.
Geçmişte Türk tüketicisi çok çeşit istiyordu. Artık daha yalın ürün gamı tercih ediyor. 18 çeşit şampuan yerine 7 tanesini beğeniyor.
Alışverişçi inovasyon istiyor. Oldukça yenilik odaklı. Ekonominin yavaşladığı dönemde firmalar yeni ürün çıkarmadığı takdirde rekabette zorlanabiliyor.
Yenilik talep etme konusunda Avrupalı tüketici ile benzer özellikler taşıyor.