Avrupa'da faaliyet gösteren e-ticaret şirketlerinin ve derneklerinin üye olduğu "Elektronik Ticaret Avrupa"nın Küresel 2015 Raporu'na göre, şirketlerin tüketicilere yönelik e-ticaret cirosu geçen yıl yüzde 24 oranında artış gösterdi.
Buna göre 2014 yılında küresel ticaret cirosu 1 trilyon 563,8 milyar dolardan 1 trilyon 943 milyar dolara yükseldi.
Toplam 1,9 trilyon dolarlık cironun 770 milyar dolarlık kısmı Asya Pasifik Bölgesi kaynaklı gerçekleşti. Söz konusu ticaretin cirosu, Avrupa'da 567 milyar dolar, Kuzey Amerika'da 523 milyar dolar, Latin Amerika'da 37,4 milyar dolar, Ortadoğu ve Kuzey Afrika bölgelerinde ise 21 milyar doları buldu.
Dünya e-ticaretinin dörtte biri Çin kaynaklı
Geçen yıl Asya Pasifik bölgesindeki e-ticaret bir önceki yıla kıyasla yüzde 44,3 artış gösterirken, Ortadoğu ve Afrika bölgesinde yüzde 21,5 büyüdü. Avrupa ve Latin Amerika bölgesinde nüfusun yüzde 75'i internet kullanırken, Asya Pasifik Bölgesi'nde bu oranın yüzde 39 olması dikkati çekti.
Raporda, Asya Pasifik bölgesinde kişi başına düşen gelirin ve perakende altyapısının artırılmasıyla e-ticaret gelirlerinin yakın gelecekte çok güçlü şekilde yükseleceği belirtildi.
Söz konusu bölgede e-ticaretin bu kadar yüksek gerçekleşmesinde dünyanın en kalabalık nüfusuna sahip Çin etkili oldu. Buna göre geçen yıl Çin'in e-ticaret cirosu yüzde 63,8 artışla 538,1 milyar dolara yükseldi. Ciroda ikinci sırada 483 milyar dolarla ABD yer alırken, bunu 169 milyar dolarla İngiltere, 136 milyar dolarla Japonya, 95 milyar dolarla da Almanya izledi.
Türkiye bölgesinde 3. sırada
Raporda Güney Avrupa listesinde yer alan Türkiye ise İspanya (16,9 milyar avro) ve İtalya'dan (13,3 milyar avro) sonra 9,8 milyar avro (11,2 milyar dolar) ile üçüncü sırada yer aldı.
E-Ticaret üzerinden kişi başına yapılan harcama İngiltere'de ortalama 4 bin 82 doları bulurken, ABD'de 2 bin 888 dolar, Fransa'da 2 bin 126 doları, Çin'de ise bin 703 dolara ulaştı.
Tüketiciler tarafından son dönemde e-ticaret, "daha kolay inceleme ve karşılaştırma yapabilme, daha rekabetçi fiyat seçenekleri" gibi nedenlerle tercih ediliyor. E-Ticaretin önündeki engeller ise altyapı eksikliği, güven sorunu, yüksek gümrük vergileri, kanun farklılıkları ve dil sorunu olarak sıralanıyor.
Bu yıl küresel e-ticaret büyüme hızının, küresel ekonomik dalgalanmalara bağlı olarak bir miktar düşüşle yüzde 16 seviyesinde büyüyeceği ve 2 trilyon 251 milyar dolara ulaşacağı tahmin ediliyor.