Araştırma kuruluşu GfK, Mayıs 2015 hızlı tüketim harcamaları sonuçlarını açıkladı.
Buna göre, Türkiye'de hızlı tüketim harcamaları, Mayıs'ta geçen yılın aynı ayına göre yüzde 6,5 artış gösterdi. Hızlı tüketim harcamaları Mayıs'ta Nisan ayına göre ise yüzde 1 arttı.
GFK tüketici paneli kapsamında barkod okuyucu cihazlar ile Türkiye'de 10 bin hanenin hızlı tüketim alışverişleri düzenli olarak kayıt altına alınıyor.
Hızlı tüketim harcamaları kategorileri, "gıda", "taze gıda", kişisel bakım ve ev bakım ürünleri gibi "gıda dışı" ürünler ve sigara ve evcil hayvan ürünleri gibi "diğer" ürünlerden oluşuyor.
Yaşam biçimlerine göre ihtiyaçlar
GFK'nın "Yaşam Biçimleri ve İhtiyaçlar Ekseninde Hızlı Tüketime Bakış" başlığı altında 6 bin 400 haneden alınan bilgilere göre yapılan segmentasyon çalışmasına göre ise "Geleneğe Tutunanlar" (yüzde 39), "Günü Kurtaranlar" (yüzde 26), "Yeniyi Kucaklayanlar" (yüzde 25) ve "Bugüne Ayak Uyduranlar (yüzde 10) olmak üzere 4 ana grup belirlendi ve bu grupların alışveriş davranışları incelendi.
Çocuklu olma oranı diğer segmentlere göre daha yüksek olan 45 yaş üstü, yeni ürünler almaya ve denemeye açık olmayan, daha çok evde yemek yiyen ve dondurulmuş gıdaya çok sıcak bakmayan "Geleneğe Tutunanlar" segmentinin meyve, sebze, et, tavuk, ekmek, peynir, yumurta gibi taze gıda kategorisindeki ürün gruplarına daha çok para harcadığı, alışveriş sıklığı açısından ise yerel zincirler ve bakkalları tercih ettikleri belirlendi.
Genellikle çocuksuz ve evcil hayvan besleyen ailelerden oluşan, ağırlıklı 45 yaş altı, yeni ürün almaya ve yeni şeyler denemeye açık "Yeniyi Kucaklayanlar" grubunun ise büyük alışveriş noktalarından alışveriş yapmayı tercih ettiği, taze gıda ürünlerine çok para harcamadığı, kişisel bakım alışverişlerinin diğer segmentlerle karşılaştırıldığında daha fazla olduğu tespit edildi. Bu grubun ulusal zincirleri daha çok tercih ettikleri görüldü.
Daha çok çocuksuz ailelerden oluşan ve yeniliklere açık "Bugüne Ayak Uyduranlar" grubunun ise sebze, et ve balık harcamalarının daha az, kuru yemiş, meyve, alkollü içecek harcamalarının daha fazla olduğu, ulusal ve yerel zincirler ve indirim marketlerini tercih ettikleri belirlendi.
Ağırlıkla 45 yaş ve altı, 3 ve daha fazla çocuk sahibi olma oranı diğer segmentlerle karşılaştırdığında daha yüksek olan "Günü Kurtaranlar" grubunun ise sigara, ekmek ve bebek maması harcamalarıyla ön plana çıktığı, indirim marketleri ve bakkalları tercih ettiği kaydedildi.