Rapor, ülke ve bölge bazında piyasa analizleri, birleşme ve satın alma aktiviteleri ile tüketici ürünleri şirketlerini etkileme potansiyeli bulunan temel trendleri konu alıyor. 2013 yılında ortalama firma büyüklüğü 12,3 milyar dolar olarak gerçekleşirken, en çok satış yapan 250 şirket 3,1 trilyon dolar düzeyinde toplam satış rakamı ve yüzde 9,6 net kar marjı ile dikkati çekiyor.
3 TÜRK FİRMASI DEVLER ARASINDA
Konsolide halka açık verilerden yola çıkılarak hazırlanan raporda, 2013 yılı net satış rakamlarına göre dünyanın en büyük 250 tüketici ürünleri firması arasına 3 Türk firması girdi. Türk markaları Arçelik, Anadolu Efes ve Vestel dünya devleri arasında yerini aldı. Anadolu Efes aynı zamanda 2008-2013 arasında en hızlı büyüyen tüketici ürünleri firmaları arasında 18. sırada yerini alırken Arçelik ev gereçleri ve mobilya kategorisinde 7. sıraya yerleşti.
Açıklamada görüşlerine yer verilen Deloitte Türkiye Tüketim Endüstrisi Lideri Özgür Yalta, arzın talebi şekillendirdiği bir dünyadan, tüketicinin kontrolde olduğu ve talebin arzı şekillendirdiği bir dünyaya dönüşümün gerçekleşmekte olduğunu belirterek, şunları kaydetti: "Aralarında Arçelik, Anadolu Efes ve Vestel'in de bulunduğu başarılı 250 şirketi incelediğimizde pazarlama dünyasında yeni bir yaklaşımın öne çıktığını gözlemliyoruz. Günümüzde tüketiciler hem son kullanıcı hem de yaratıcı konumundalar. Diğer bir deyişle bir ürün ya da hizmetin fikir, tasarım ve üretim süreçlerine de katkıda bulunuyorlar. Tüketicilerin bu rolünü benimseyerek stratejilerini oluşturan markalar ise rekabette öne çıkıyor. Pazarda hakim olmaya başlayan ve tüketici gruplarının iç görüsünden yola çıkarak kişiselleştirilmiş çözümler sunmaya yarayan bu trendi, 'kalabalığın kişiselleşmesi' ('billion-to-one' ya da 'B2ONE') olarak tanımlıyoruz." Firmaların başarılı olabilmesi için yapmaları gerekenlere değinen Yalta, firmaların tüketiciye dokunulan tüm noktalarda doğru tüketici deneyimini yaratmalarının, büyümeyi ve inovasyonu tetikleyecek şekilde tüketici ile etkileşim içinde olmalarının büyük önem taşıdığını ifade ederek, "Bunun için sadece 'ürün satışına' odaklanmak yeterli olmuyor. Firmaların çalışanlarını yetkilendirerek tüketicilerini bilgilendirmeleri, yönlendirmeleri ve eğitmeleri, teknoloji ve analitik yetkinliklere yatırım yaparak istenilen deneyimin sunulabilmesi için tüm kanallarını entegre bir şekilde yönetmeleri gerekiyor" değerlendirmesinde bulundu. Yalta, firmaların daha etkin ve hızlı geri bildirim mekanizmaları kurarak, tüketicilerden hem bireysel hem de toplu şekilde aldıkları görüşleri değer zincirlerine entegre etmelerinin diğer bir konu olduğunu aktararak, "Tüketiciler her ne kadar ürünlerin/hizmetlerin kendilerine özelleştirilmesinden hoşlansalar da birçoğu bilgilerinin güvenliği konusunda endişe duyuyor. Tüketicilerin yüzde 80'i, kişisel bilgilerini koruyacaklarını düşündükleri firmalardan satın alma eğilimi gösteriyor. Dolayısıyla tüketicilerin güvenlik ihtiyacına cevap verilmesi, bilgi paylaşımının isteğe bağlı olması, bilgi güvenliği ve mahremiyetin, firmalar tarafından önceliklendirilmesi gerekiyor" ifadelerini kullandı.
İLK 10 ŞİRKETİN DÖRDÜ TEKNOLOJİ ŞİRKETİ
Listede ilk 10 içerisinde 4 teknoloji şirketi yer alıyor. Samsung, tüketici ürünleri şirketleri arasındaki liderliğini 7. yılında da pekiştirirken, ikinci sırada ise Apple bulunuyor. Sony ve LG ilk 10'daki diğer iki teknoloji şirketi oldu. İsviçreli Nestle 99,4 milyar dolarlık satış geliriyle Samsung ve Apple'ın ardından üçüncü sırada yer alıyor. Aynı klasmanda yer alan Pepsi 66,4 milyar dolarlık satış geliriyle altıncı, Coca-Cola ise 46,8 milyar dolarlık satış geliri ile dokuzuncu sırada yer aldı. İlk 10'a giren tamamen yeni bir şirket ise satış gelirini yüzde 22,7 oranında artıran ve 43,3 milyar dolarlık satış geliri elde eden Brezilya menşeli JBS oldu.