Malezya Havayolları'nın yılın ilk yarısı içinde biri Kuala Lumpur'dan Şanghay'a giderken kaybolan, diğeri Ukrayna üzerinde vurulan iki uçağının ardından Malezyalı düşük bütçe havayolu AirAsia'nın pazar günü Endonezya Surabaya - Singapur seferini yapan uçağı düştü. Malezya merkezli iki şirketin uçaklarında toplam 699 kişi hayatını kaybetti. 699 can kaybı,2014'te uçak kazalarında yaşanan ölüm sayısını 1.320'ye çıkardı.
Bu 2005'teki 1463 can kaybından bu yana düzenli olarak gerileyen uçak kazalarında ölüm sayısının tekrar artmasına neden oldu. Buna karşılık 2013, 265 can kaybıyla 1945'ten bu yana en az ölümün yaşandığı yıldı. Bu yıl toplam 111 kaza yaşandı. En son 1927'de bu rakam görüldüğü için 2014 kaza sayısı bakımından en güvenli yıl kabul ediliyor.
İLK KAZASI
Malezya Havayolları 2014'e kadar geçen 68 yıllık tarihinde sadece 2 ölümlü kaza yaşadı. Malezya Havayolları peş peşe gelen iki kazadan sonra ağustos ayında yeniden yapılanma kararı aldı. AirAsia ise kurulduğu 2001'den bu yana hiç kazaya karışmadı. Güneydoğu Asya'nın yükselen yıldız havacılık şirketi kabuledilen AirAsia'nın filosunda toplam 154 uçak bulunuyor. Malezya merkezli olmakla birlikte AirAsia aynı marka altında çeşitli ülkelerde kurulu havacılık şirketlerinin toplamından oluşuyor. Filipinler, Japonya, Tayland,Hindistan ve Endonezya'da kurulu AirAsia şirketlerinin kontrolü Malezya merkezli AirAsia'nın elinde bulunuyor. Son uçak kazasını da Endonezyalı AirAsia yaptı.
2017'DE KÂRA GEÇMEYİ HEDEFLİYOR
Malezya Havayolları'nın çoğunluk hissesi ülkenin devlet yatırım fonu Khazanah Nasional'in elinde bulunuyor. Khazanah Nasional,Türkiye'de havacılık sektörü bakımından Sabiha Gökçen Havalimanı'nın çoğunluk hissesini elinde bulundurmasıyla biliniyor. Malezya Havayolları ağustos ayında yeniden yapılandırma kararı aldı. Şirket kazalardan öncede 2010'dan bu yana zarardaydı. 2017'de kâra geçme hedefi koydu.
6 BİN KİŞİ İŞTEN ÇIKARILACAK
Malezya Havayolları'nın yeniden yapılandırma planı toplam 6 bin çalışanı işten çıkarmayı da içeriyor. Malezya Havayolları'nın yeniden yapılandırılması şirketin bütün varlıklarıyla yeni bir şirkete aktarılması ve yeni şirketin içinde zarar ettiren unsurlardan temizlenmesini içeriyor. Singapur Havayolları'nın yolcu sayısı ise artış gösterdi.
İLK KEZ BİR YABANCI YÖNETECEK
Malezya Havayolları, önümüzdeki günlerde borsadan çıkacak. Şirketin CEO'luğuna da İrlandalı düşük bütçeli havayolu Aer Lingus'un CEO'su Christopher Mueller transfer edildi. Böylelikle şirketi ilk kez Malezyalı olmayan biri yönetecek.
BRABSON'UN İZİNDEN GİTTİ 25 SENTE ŞİRKET ALDI
AirAsia'nın kurcusu ve CEO'su Tony Fernandes,bugüne kadar renkli kişiliğiyle tanınıyordu. Virgin Havayolları'nın sahibi Richard Branson'un izinden giden Fernandes, bir zamanlar onun çalışanıydı. Branson'un bugün sahibi olduğu Virgin Havayolları'ndan önce kurduğu müzik şirketi Virgin Records'ta çalışıyordu. Yöneticiliğe kadar yükselen Fernandes, 37 yaşında şirketten ayrıldı.
Patronu Branson'un izinden giderek 2001'de ülkesi Malezya'da sadece iki uçağı bulunan batık bir havayolu şirketini alarak adını AirAsia'ya çevirdi. Avrupa'da yeni çıkış yakalamaya başlayan düşük bütçeli (low cost) hava yollarını örnek alan Fernandes,şirketi 10 yılda bölgenin devleri Singapur ve Malezya Havayolları'yla Avustralyalı Quantas'a rakip hale getirdi. Malezya'nın en zenginleri arasına giren Fernandes,sürekli AirAsia logolu şapka takmasıyla tanınıyor.