Bu hafta Yeni Ekonomi Kulübü'nde ilk defa bir sektörü ele aldık; turizm. Gördük ki turizm Yeni Ekonomi'den nasibini büyük ölçüde almış. Antalya Büyükşehir Belediyesi'nin turizm günü nedeniyle düzenlediği konferansa katılan uzmanlarla yaptığımız odak grup tartışmasında baştan aşağıya yeni bir değer zinciriyle karşı karşıya olduğumuzu tespit ettik. Değer zincirinin ilk halkası yani müşteri profili ve beklentileri değişiyor. Krizden dolayı gelişmiş batılı ülkeler, yerli turizmi teşvik etmekte ve ekonomik durumu düşük sosyo-ekonomik gruptaki müşteriler eskisi kadar çok seyahat edemiyor. Bu bizim klasik hedef kitlemiz. Ayrıca, müşteri beklenti ve içgörülerinde önemli değişimler var. Eskiden yoğun çalışılan yılın sonunda güneşin altında yatıp dinlenmek ve dünyadan kopmak amacında olan pasif yabancı turist şimdi aktif, merak ve keşfetmenin ön plana çıktığı farklı yerler ve kültürler görme amacında. Stratejilerin bu içgörüye dayanarak hazırlanmasında yarar var...
TATİL CEBE GİRDİ
Zincirin ilk halkası değişince gerisi de haliyle değişiyor. Artık cep telefonlarından, tabletlerden uçak biletini otelini, yemek rezervasyonunu, ilginç yerleri, turları en ucuza ve istediği zamanlarda istediği kalitede almak isteyen müşteri bu hizmetleri artık internetten temin edebiliyor. Booking, Tripadvisor gibi sitelere Türkiye'den yapılan rezervasyonlar 400 milyon dolara yaklaştı ve rakam katlanarak artıyor. Bu konudaki tek eksiklik dinamik paketleme (dynamic packaging) denilen, anında bütün hizmetlerin tek bir yerden seçilebilmesi için entegre algoritmalar. Bu da yakında gerçekleşecek ve böylece Bahattin Yücel'in dediği gibi 300 bin yatağı olan tesiste, görevi sene başında tur operatörleri ile anlaşmak olan pazarlama bölümlerinin değişmesi gerekiyor. Bu durumda tedarik zincirleri de çok daha dinamik ve çevik olmak zorunda kalacak yani kısacası turizm artık bildiğimiz turizm olmayacak. Araştırmamıza gelince şu anda ülkemizin içinde bulunduğu ortam hakkındaki kaygılar doğal olarak ön plana çıkıyor. Turizm çatışmalardan ve krizden çok çabuk etkilenen bir sektör olmasından ötürü bu dönemde kaygıların ortaya çıkması normaldir. Ürün çeşitliliğinin sağlanması (yani kongre, sağlık turizmi gibi yeni alanlara girilmesi) ve Türkiye'nin tanıtımının daha iyi yapılması 20 yıldır turizm sektörünün en önemli konu başlıklarıdır. Uzmanlarımız ise yukarıda bahsettiğim alanlarda köklü değişikliklere gebe olduğumuzu belirtiyorlar. Ancak henüz çoğunluk bu değişimlerin neler olduğunun ve nelere mal olacağının farkında değil.
TURİZM ÇİÇEK AÇACAK
EXPO 2016 çiçek teması ile Antalya'da yapılacak ve Antalya'ya gelen turistin yarısı kadar hedefliyor. Üstelik de kişi başına iki katı kadar gelir bırakan turizm potansiyeli oluşturacak. EXPO ajansı bu konuda ciddi bir hazırlık içerisinde olmasına rağmen Antalyalı turizmcilerden tam destek bulabilmiş değil. Tüm bu göstergeler stratejist olarak bize yeni turizm konusunda ciddi bir farkındalık çalışmasının bir an önce yapılması gerektiğini gösteriyor.