"Bir arada oluşumuzu taçlandıran bir eserimiz var. Bu coşkulu birlikteliğin ben hepimize hayırlı olmasını diliyoruz.
Bugün 29 Mayıs. İstanbul'un çeşitli yerlerinde İstanbul'un Fethi'nin kutlamaları var. Bu fethi gerçekleştiren komutanların padişahımızın ruhlarını yad ediyorum. Fatih Sultan Mehmet 560 yıl önce İstanbul'u fethederek karanlık bir çağı kapayıp aydınlık bir çağı açmıştır.
Biz de ecdadımızdan ilham alarak 81 ilimizde eserler bırakmaya devam ediyoruz.
Bir medeniyet şehri olan İstanbul'a bir medeniyet projesi kazandırıyoruz. Raylı sistemiyle bu köprümüz farklı özellik arzediyor. Nasıl Marmaray'da Pekin ile Londra'yı bağlayan hızlı tren varsa bu köprüde de bunun alternatifini göreceğiz. Artık İstanbul'da ağır vasıtalar görmeyeceğiz. Bu köprü aynı zamanda çevreyi korumaya yönelik özellikleri olan bir köprü olacak. Bu köprü ile 3. gerdanlığı takıyoruz. Şimdiden Türkiye'ye, İstanbulumuza ve tüm dünyaya hayırlı olmasını diliyorum. Yine üçüncü havalimanı dünyanın çok bahsedeceği havalimanı olacak.
Bazıları bilmiyor, bu havalimanı nerede yapılıyor haberi yok. Oraları gidip gezse görse savaştan çıkmış bir coğrafya olduğunu görecek. Şu an havalimanları ihtiyacı karşılamıyor. Ama şu an yapılacak havalimanında 5 pisti, terminal binaları ve çok sayıda körükleriyle artık bu tür beklentilerin olmayacağı bir havalimanını yapıyıoruz.
Bu köprü ile de ilgili çok bağırıp çağıracaklar ama kervan yolda gerek.
Marmaray da 29 Ekim'de açılıyor. Hamdolsun bunu da hayata geçireceğiz. Bunların aklı bunu da almaz. Alsa bugüne kadar bunlar yapardı. Ama 10 yıla bizler bunları sığdırdık.
Bir de "Yaslıada" var. Yassıada demiyorum "Yaslıada" diyorum. Menderes'in idam kararı orada verildi. Şimdi biz o adayı ve yanındaki Sivri Ada'yı Demokrasi ve Özgürlükler Adası yapıyoruz. Orada inşallah oteller olacak, müzeler olacak. SİT alanına dikkat etmek suretiyle orayı dönüştüreceğiz. Mesela Sivri Adada taş ocağı olarak kullanılan bölge kongre merkezi olacak.
Biz laf üretmiyoruz, iş üretiyoruz. Gezi Parkı'nda ne yaparsanız yapın. Biz kararımızı verdik, bu kararı uygulayacağız. Gezi Parkı'nın tarihini okuyun. Biz o tarihi yeniden hayata geçireceğiz. AK Parti döneminde diktiğimiz ağaç miktarı yaklaşık 2,5 milyardır. Ağaç dikmek insanlara bedelsiz yer tashih ediyoruz. Çünkü çevreciyiz.
Bu köprünün yapımında rol alacak her kuruma kolaylıklar diliyorum. Bu proje İstanbul'un güzelliğine güzellik katacak. İstanbul dünyanın en önemli ulaşım koridorlarından biridir. İstanbul'da araç sayısı 3 milyona yaklaşıyor. Her iki köprüden normal şartlar altında günde 250 bin otomobil geçmesi gerekiyor. Şu an 600 bin araç köprülerden geçiyor. Yani köprüler 2,5 kat fazla kapasite ile çalışıyor.
İstanbul'da üçüncü köprü yapımına karşı çıkanlar bu çileyi sona erdirmek konusunda hiç bir firke sahip değil. Bunlar zamanında Vatan Caddesi yapımına da karşı çıkmıştı.
Projenin kapsamı Belgrat, Polonezköy gibi orman alanlarını korumak yönünde belirledik. Tarihi bentleri de korumak üzere belirledik. Bu proje milletin gurur tablosu olacak yıldız gibi parlayacak. Projenin maliyeti yaklaşık 3 milyar dolardır. Türkiye'nin ticaret kapasitesi artacak ve tüm Marmara Bölgesi ekonomik açıdan canlılık kazanacak.
Biz büyük bir medeniyetin temsilcileriyiz. Biz dünyaya Süleymaniye'den, Galata Kulesi'nden bakıyoruz. İnşallah Cumhuriyet'in 90. yıldönümünde asrın projesi Marmaray'ı açacağız."
Başbakan Erdoğan konuşmasının ardından köprünün yapım süresini yapımcı firmalarla müzakere etti. Başbakan Erdoğan köprünün tamamlanma tarihi için yapımcı firmalara 29 Mayıs 2015 tarihini önerdi. Yapımcı firmalar "Elimizden gelenin en iyisini yapacağız" diyerek köprünün 29 Mayıs 2015'e yetişeceğinin sinyalini verdi.
Başbakan konuşmasını "İnşallah 29 Mayıs 2015'te açılışta görüşmek dileğiyle" diyerek noktaladı.
3. Köprü'nün temel atma töreninde konuşan Cumhurbaşkanı Abdullah Gül, köprünün adının "Yavuz Sultan Selim Köprüsü" olduğunu açıkladı.
Kürsüye gelen Cumhurbaşkanı Abdullah Gül şu ifadeleri kullandı:
"Bu mutlu günde, temel atma töreninde bulunmakta büyük memnuniyet duyuyorum. Fatih Sultan Mehmet'i rahmetle anıyoruz. Bu şehri bizlere emanet etti. İstanbul sadece bizim değil, bütün dünyanın gözbebeği. Bu şehrin sorumluluğunu taşımak hepimiz için mutluluktur. Çok şükür ülkemiz karanlık günleri geride bıraktı. Ülkemizle gurur duyuyor, övünüyoruz. Türkiye'nin geleceğinin parlak olduğunu dost ve düşmanlar görüyor.
İki kıta bu kadar yakın olunca ulaşımını da düşünmek zorundayız. Bunun için köprüler, deniz altı tünelleri yapılıyor. Birinci köprü Mustafa Kemal Atatürk'ün ismini, ikinci köprü Fatih Sultan Mehmet'in ismini taşıyor. Üçüncü köprünün ismi Yavuz Sultan Selim Köprüsü olacaktır.
Hükümetimizin bütün üyelerine teşekkür ediyor, ayrı ayrı tebrik ediyorum. Bu işi üstlenmek her babayiğidin harcı değil. Çok ayrıcalıklı proje. Köprünün yapımını üstlenenlere teşekkür ediyorum, tebrik ediyorum."
Üçüncü köprü üzerinde 10 şerit olacak, araçlar için 8 şerit, tren için de 2 şerit ayrılacak.
Transit geçişler bu köprüden yapılacak. Özellikle yük taşıyan TIR'lar ve kamyonlar 3. köprüden geçecek.
Köprü, 59 metreyle dünyanın en geniş köprüsü olacak. (Diğer iki köprü ise 40'ar metre genişliğinde). Bir ucu Poyrazköy'de diğer ucu ise Sarıyer Garipçe'de yer alacak köprünün uzunluğu ise 1875 metre.
Geçiş ücreti olarak, otomobiller için 3 dolar yani yaklaşık 5 buçuk lira ödenecek. İlk çıkışlar Avrupa Yakası'nda Uskumruköy'de, Anadolu Yakası'nda ise Riva'da olacak. Maliyetin ise, yaklaşık 2 buçuk milyar dolar olması bekleniyor.
Köprü inşaatıyla birlikte bu köprüden geçişi sağlayacak diğer yollar da yapılacak.
Avrupa Yakası'nda Eyüp-Odayeri, Anadolu Yakası'nda Sancaktepe-Paşaköy arasında yer alacak bu yolun uzunluğu yaklaşık 60 kilometre olacak.
Bütün bu projede 9'u köprülü 19 kavşak, yayalar için 45 alt geçit ve 63 üst geçit yer alacak.
Koreliler yapacak
Proje hakkında bilgi veren Karayolları Genel Müdürü Cahit Turhan, ihaleyi alan ortak girişim grubunun Korelilerle anlaştığını belirterek, "3. köprünün temelden üstteki kısmını yani kuleleri, tabliyeleri, kabloları, askı halatları dahil Koreli firma Hyundai ve SK firmalarıyla anlaştılar. Koreliler şu anda şantiyede çalışıyorlar. Firma, temellerin kazılarını tamamladı. Temel kotu, zemin seviyesine geldiğinde kayar kalıpla beton işlerini ve diğer köprünün kesimlerinin beton dökümüne başlanacak" diye konuştu.
Dünyada ilk olacak
Turhan, köprünün teknik özelliklerine ilişkin olarak da şu bilgileri verdi:
"3. köprünün boyutları, ölçüleri ve hizmet bakımından diğer köprülerden farklılık arz ediyor. Köprütabliyesi, çok şeritli olacak. Tabliye üzerinde (2x4 araç yolu, 2x1 raylı sistem) 8 şerit araç yolu, 2 hat demiryolu yer alması nedeniyle 59 metre tabliye genişliğiyle dünyanın ilk köprüsü olacak. Raylı geçiş sisteminin aynı tabliyede olması nedeniyle deköprü dünyada ilk olacak. Köprünün kule yüksekliği ise 320 metre olacak."
Dünyadaki son teknolojinin kullanılacağı 3. köprüde bin 408 metre açıklıklı ve tek tabliye olarak inşa edilmesi nedeniyle köprünün hem asma hem de eğik kablolarla takviye özelliğinin olacağını bildiren Turhan, "Köprünün tabliyesini askı halatlar taşırken, eğik kablolarla tabliyenin rijitliği yani sağlamlığı pekiştirilecek. Yük altında deformasyon olmaması sağlanacak. Tabliyeden gelen yükler arasında denge sağlanacak ve yükler ana kuleye aktarılmış olacak" diye konuştu.
Londra ile Pekin'i bağlayacak
29 Ekim'de hizmete girecek olan Marmaray'ın "Londra ile Pekin"i birbirine bağlayacağını anlatan Turhan, "Marmaray hattında çok yoğun bir trafik olacak. Bu nedenle Marmaray üzerindeki uluslararası yük ve yolcu taşımacılığı, 2015 yılında hizmete girmesi planlanan 3. köprü üzerinden geçecek raylı siteme kaydırılırsa, 3. köprü de Londra ile Pekin'i birbirine bağlamış olacak" dedi.