Gemi Mühendisleri Odası'nın (GMO) 58'inci kuruluş yıldönümü 15 Aralık'ta Kurtköy Crowne Plaza'da kutlandı. Geceye, Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım, milletvekilleri, üst düzey bürokratlar ve denizcilik sektörünün tüm bileşenlerinin yer aldığı 700 kişi katıldı. 10-16 Aralık tarihleri arasında kutlanan "Gemi Mühendisliği Haftası"nın da finalinin yapıldığı gecede sektörün Türkiye ve dünyada ulaştığı ekonomik büyüklük, küresel rekabet ve sektörün gelecek vizyonu değerlendirildi.
Krizden Çıkış Yolu: Askeri Gemiler
En önemli gündemlerden biri, daralan gemi inşa hacmi oldu. Ev sahibi GMO Başkanı Osman Kolay yaptığı konuşmada gemi inşa sanayinin inişli çıkışlı bir performans gösterdiğine vurgu yaptı. 2003 – 2007 dönemini sektörün altın çağı olarak niteleyen Kolay, 2008'den sonra Amerika'da başlayarak Avrupa'ya sıçrayan ekonomik krizle birlikte dünya ticaret hacminin daralmasıyla birlikte gemi inşa sanayinin düşüşe geçtiğini söyledi. Birçok ülkenin krizle birlikte iş hacmi azalan tersanelerini desteklemek için askeri filolarda yer alan gemileri de sivil tersanelerde yaptırmaya başladığını belirten Osman Kolay, Kanada'nın bu konuda en önemli örnek olduğunu söyledi. Kolay, Kanada'da sivil tersanelerle askeri gemilerin yapımı ve onarımı için 30 yıl süreli 38 milyar dolarlık kontrat yapıldığı bilgisini verdi. Kolay, Türkiye'de de bu yönde atılan adımların memnuniyet verici olduğunu söyledi.
54 Yeni Tersane Geliyor
Türkiye Gemi İnşa Sanayicileri Birliği (GİSBİR) Başkanı Murat Kıran 71 olan faal tersane sayısının yatırım aşamasında olan 54 tersaneyle birlikte 125'e yükseleceğini söyledi. Yatırımı devam eden tersanelerin yıllık üretim kapasitesinin 3 milyon DWT'nin üzerinde olduğunu söyleyen Kıran, yatırımlar bittiğinde Türkiye'nin gemi imalatı kapasitesinin yılda 7 milyon DWT'e ulaşacağını söyledi. 2008 – 2011 döneminde alınan gemi, yat ve askeri gemi siparişleriyle Türkiye'nin en çok sipariş alan 10 ülkeden biri olduğunu söyleyen Kıran, gerçekleştirilen gemi imalatı açısından Türkiye'nin dünyadaki en büyük beşinci üretici konumunda olduğunu ifade etti. Kıran yeni yatırımların tamamlanmasıyla birlikte Türkiye'nin gemi inşa sanayindeki küresel gücünü artıracağına vurgu yaptı.
Güvenlik Tedbirleri Artacak
Kendisi de bir gemi mühendisi olan Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım gecede yaptığı konuşmasına, "4 Aralık'ta Şile açıklarında batan Volgo-Balt 199 adlı kuru yük gemisinin mürettebatını kurtarmak için hayatını feda etmekten çekinmeyen denizci şehitlerimizi rahmetle anıyorum" sözleriyle başladı. Yıldırım, "Yaşadığımız kaza, sub-standard gemilerin bölgemizde ne kadar büyük bir tehlike olduğunu, ne kadar büyük bir riskle karşı karşıya kaldığımızı bir kez daha gösterdi" ifadelerini kullandı. "Bundan böyle Türkiye olarak bu konuda tedbirlerimizi daha da sıkılaştıracağız" diyen Bakan Yıldırım, "Sonucu ne olursa olsun, liman devleti olarak bu konuda en ufak bir müsamaha göstermeyeceğiz. Hiç kimse insanlar üzerinden, insanların hayatı üzerinden ticaret yapamaz" şeklinde konuştu.
Denizciliğin 10 yılı
Binali Yıldırım, Türkiye'nin son 10 yılda denizcilik sektöründe müthiş işler başardığını vurguladı. Yıldırım, "500 milyon dolar olan gemi inşa ihracatımız 2,5 milyar dolara ulaştı. Sipariş ve gemi inşa bazında 23'üncülükten beşinciliğe kadar yükseldik. Üretim kapasitesi 700 bin DWT'den 3,6 milyon DWT'ye yükseldi. Yeni yatırımlarla bu rakam 7 milyon DWT'ye yükselmiş olacak" ifadelerini kullandı. Türkiye'nin, 2012'de alınan gemi siparişiyle Vietnam'ın ardından beşinci sırada yer aldığını hatırlatan Yıldırım, dünya ticaretinde yaşanacak iyileşme ve kriz koşullarının aşılmasıyla birlikte bu kapasitenin Türkiye gemi inşa sanayi için önemli bir sıçrama yaratacağını söyledi.