İstanbul Bayrampaşa'da kurulu bulunduğu bölgede "Erbakan Hoca'nın fabrikası" olarak anılan Pancar Motor'un kapısına geçtiğimiz Ekim ayı sonunda kilit vuruldu. Pancar Kooperatiflerinin sahip olduğu fabrikanın Eskişehir'e taşınacağı söylentileri yayılmıştı.
Ancak aylarca kapalı kalan fabrikada alacaklılar devreye girdi ve fabrikadaki makineler üzerine haciz konuldu. Pancar Motor'da, Maliye'nin ve ürün tedarik eden çok sayıda şirket alacaklı konumda bulunuyor.
İLK SATIŞI SGK YAPTI
Hürriyet gazetesinin haberine göre; ilk icradan satışı Sosyal Güvenlik Kurumu'nun yaptığı anlaşıldı. SGK 1.2 milyon TL'lik alacağına karşılık 16 Nisan'da 1 milyon TL değerinde makine satışı yaptı.
Makinelerin bir bölümü üzerinde işçilerin aldırdığı haciz kararı bulunuyor. 85 kadar işçinin biriken 3.5 milyon TL dolayındaki alacağı için de önümüzdeki hafta icradan satış kararı aldırması bekleniyor.
Paralarını alamayan DİSK'e bağlı Birleşik Metal İş Sendikası'na üye işçiler, aylardır üretimin yapılmadığı fabrikada nöbet tutuyor.
ARSA SATIŞA KONULDU
Pancar Motor için sonunu başlangıcı geçtiğimiz Ekim ayında alınan mahkeme kararı oldu. Fabrikanın üzerinde kurulu olduğu 44 dönümlük arazinin sahibi Kayseri Şeker Fabrikası. Kayseri Şeker, biriken kira alacaklarını tahsil edemeyince Mahkeme kararı ile fabrikanın tahliyesini istedi. "Satılık Arsa" tabelası konulan fabrika arsasının 300 milyon TL değerinde olduğu ifade ediliyor.
Bölgedeki emlakçılar, fabrika arsası için büyük ölçekli gayrimenkul şirketlerinin ilgilendiğini bildirdi.
İLK KRİZİ 2001'DE YAŞADI
Fabrikanın adı 1964 yılında sermayedarların değişmesi ile Pancar Motor oldu. Ancak fabrika için ilk zorlu süreç 2001 Krizi sonrası başladı.
İlk krizi atlatan Pancar Motor asıl krizi 2009 sonrası yaşadı. Ürünlerinin yüzde 80'ini tarım, yüzde 20'sini küçük balıkçı tekneleri pazarına satan Pancar Motor özellikle Çin'in çok ucuz ürünlerle Türkiye pazarına girmesinden sonra zor günler yaşamaya başladı.
Şirket çok dayanıklı ürünleri olmasına rağmen rakiplerine göre pahalı kaldığı için rekabet edemez hale gelirken, maaş, prim borcu ve kendi arazisinin kirasını ödeyemeyecek duruma düştü. Özellikle Anadolu'da çok büyük bir marka bilinirliği ve sadakati olan Pancar Motor'un toplam borcu ise 7 milyon TL civarında. Pancar Motor'da geçen süreç içinde toplamda 600 bin motor üretildiği açıklanmıştı.
FABRİKANIN SAHİBİ PANCAR EKİCİLERİ
Pancar Motor'un ana hissedarları pancar ekicileri kooperatifleri…Eskişehir Pancar Ekicileri Kooperatifi yüzde 74,8, Pancar Ekicileri Kooperatifleri yüzde 17, Pankobirlik yüzde 1,8, Kayseri, Konya, Amasya ve Adapazarı Şeker Fabrikaları ise toplam yüzde 6,2'lik paya sahip.
1956'DA ERBAKAN ÖNCÜLÜĞÜNDE KURULDU
Pancar Motor 1956 yılında Erbakan tarafından kurulan Türkiye'nin ilk dizel fabrikaydı. İskenderpaşa Cemaati Lideri Mehmet Zahit Kotku'nun talimatı ile Gümüş Motor adı ile kurulan fabrika bölgede "Erbakan'ın fabrikası" olarak anılıyor.